van der Horst

Trofee van de Elzas: Bollen-Caprasse-Mondron doen goede zaken

VW Fun Cup
VW Fun Cup
Met een luttel verschil van vier seconden gingen Cédric Bollen, Frédéric Caprasse en Guillaume Mondron na zes uur racen als winnaars over de eindmeet en dat plaatst het trio van Allure Team 2 in een ideale positie voor de finale van de European VW Fun Cup, die plaats zal vinden op 23 en 24 oktober op het Circuit Jules Tacheny de Mettet. De ploeg van Socardenne (Balthazar-Martin-Nivarlet) behoudt evenwel nog een kans om de titel af te snoepen van het snelste trio. De zege van CARPASS LRE by DRT (Coppieters-Lémeret-Reynens) laat de kampioenen 2014 toe om op hun beurt ook nog te gaan voor de kroon bij de tweezitters.
  • STX Motorhomes
Onder een stralend zonnetje maakten een dertigtal ploegen van de European VW Fun Cup hun opwachting voor de Trofee van de Elzas, die voor de eerste keer werd betwist op het Circuit de l’Anneau du Rhin. Onder invloed van de nachtelijke regenbuien werd op zondagochtend niettemin de start van deel 1 – de zes uursrace werd opgesplitst in twee delen -  gegeven op een ietwat vochtige baan. Doordat enkel de verschillen in het aantal afgelegde ronden in rekening werden gebracht voor die eerste run, hadden de favorieten slechts één doel en dat was in dezelfde ronde eindigen als de leider.
 
Dat er een verschil is tussen theorie en praktijk, mochten enkele tenoren aan den lijve ondervinden. Met zicht op een plaats in de Top 5 kwam Gérald Delepine in aanraking met  een gedubbelde deelnemer. Met een afgerukt wiel, verdween de #22 van de gewezen wereldkampioen Supermotor en zijn maats David Doutrepont en Fabrice Van Outrive meteen naar de achterste gelederen. Op hetzelfde ogenblik stormde leider Didier Van Dalen met een stukke radiator de pitlane binnen. « Ik ondervond al een hele tijd problemen met de remmen, en bij het aanremmen in de chicane, botste ik op een andere auto, »  vertelde de teammaat van Arnaud Quédé en Stéphane Perrin. Niet veel later was het de beurt aan de #44 van Jac Motors 1, toen Laurent Jaspers werd verrast door een lekke band. Gilles Debrus daarentegen kreeg straftijd aangesmeerd, omdat hij achter het stuur van de #55 van Poison Ivy – 4 Race té snel door de pitlane was gereden.
 
Na verloop van de pitstops en de tankbeurten, kregen we stilaan zicht op de namen van de kandidaten voor de zege. Slechts drie formaties slaagden erin om de eerste drie uur in dezelfde ronde te finishen. Aan de spits vonden we de #277 Allure Team 2 met Guillaume Mondron, Cédric Bollen en Frédéric Caprasse. Achter de titelkandidaten noteerden we de #280 Socardenne van Kevin Balthazar, Renaud Martin en Christophe Nivarlet en de #284 AC Motorsport 2 met Alix Fraiture en Sébastien Ryhon. Alle anderen, met vooraan Leader Racing Events (Philippe Willems-Marc Van Cutsem-Hakim Ouassini) en Poison Ivy – 4 Race (Gilles en Bruno Debrus), bevonden zich op meer dan één ronde achterstand.
 
Na een pauze van meer dan twee uur, verschenen de concurrenten opnieuw in de startblokken daar waar zij na de eerste 180’ waren gestopt, met andere woorden de rangorde van de eerste heat. Meteen trokken de drie formaties die voor de titel strijden, alle registers open. Maar net zoals dat het geval was geweest tijdens de Trofee van de Hoge Venen en de dubbele race in Zandvoort, was niemand opgewassen tegen de overmacht van Cédric Bollen, Fred Caprasse en Guillaume Mondron. Het werd voor de formatie van Allure Team 2 de vijfde zege, en dat stond gelijk aan het scoren van het maximum aantal punten. Meer dan ooit zijn zij de grote favorieten voor de 10 uur van Mettet, op zaterdag 24 oktober.
« Op het einde van de race kreeg ik toch af te rekenen met een vreselijke ondersturende auto,“ stelde Fred Caprasse. « Wellicht het gevolg van het lichtjes aantikken van de bandenmuur in de chicane…  Ik heb dan ook het onderste uit de kan moeten halen om de leidersplaats te behouden en het was tot en met de eindmeet geweldig boeiend. Deze overwinning is in de eerste plaats het resultaat van een hele ploeg en ik kan mijn teammaats Guillaume en Cédric niet genoeg bedanken, want ook zij reden sterk! »
 
Ondanks de eindsprint van Kevin Balthazar, moesten hij en zijn Socardenne-maats Renaud Martin en Christophe Nivarlet (deze laatste viel ziek, en gaf verstek) met 4 seconden verschil vrede nemen met de 2de plaats. Dankzij de zege in het kader van de 24 Uren van Zolder maken zij nog steeds kans om de kroon in bezit te nemen.
 
De derde plaats ging naar AC Motorsport 2, met Alix Fraiture en Sébastien Ryhon.  De winnaars van de Trophée de Bourgogne – in de regen – hadden het op het podium moeilijk nadat zij eens te meer bewezen dat zij een flinke deun meeblazen in de spits van de European VW Fun Cup.
 
Na een regelmatige wedstrijd eindigde Poison Ivy – 4 Race knap 4de, tot grote vreugde van vader Bruno en zoon Gilles Debrus, want dit is toch wel één van de beste resultaten van een racende familie. AC Motorsport 6 vervolledigde de top 5, na een sterke race van Bruno Magal, Julien Collette en Benjamin Lessennes, de jonge kartmen die toe was aan zijn eerste autorace.
 
De top 10 werd volgemaakt door Leader Racing Events (Willems-Van Cutsem-Quassini), Jac Motors 1 (Jaspers-de Frahan), DRM Motorsport 1 (Denis-de Braekeleer-Lieutenant), Colson Racing (Crosset-Gressens-Jacquemin) en het DZ Racing (Dorkel-Zeghouani-Vandormael).
 
CARPASS LRE by DRT heeft opnieuw titelambities
 
Bij de tweezitters behaalde CARPASS LRE by DRT één van de mooiste overwinningen, en dat hadden ze te danken aan Philippe Reynens, Miguel Coppieters en Stéphane Lémeret (Alain Vercammen kwam in race niet in actie). Voor de uittredende kampioenen komt deze overwinning als geroepen en mogen ze opnieuw denken aan een verlenging van de titel. Vooral omdat de tegenstand naast de prijzen greep. Geplaagd door schakelproblemen kwamen Francis Plunus en Eric Jardon (Trendy Foods) niet verder dan een 4de plaats. Hierdoor zullen zij in de 10 Uur van Mettet nog goed moeten opletten voor de formatie van Carpass LRE by DRT...
 
De ellende van Trendy Foods hielp het TML Racing aan een podiumplaats. Baudouin en Florent de Liedekerke eindigden knap 2de, ondanks een drive through voor het niet respecteren van de duur van de verplichte pitstops. Het podium bij de tweezitters werd nog vervolledigd door CBRS / AC Motorsport met Alain Dupont, Michel Koning en Philippe Fisette. Het Team ComToYou met Dominique Bustin, Christophe Hooreman en Stéphane Evrard haalde nog de Top 5.
 
Na deze geslaagde trip naar de Elzas, wordt het aftellen voor de finale in België ! Het seizoen van de European VW Fun Cup 2015 wordt immers beslecht tijdens de tweede langstdurende race van het kampioenschap. Het is inderdaad over de duur van 10 uren dat er op het Circuit Jules Tacheny de Mettet om de titeltoekenning zal geknokt worden. We geven nu al afspraak op 24 oktober!
 
Uitslag :
1.Allure Team 2 (Bollen-Caprasse-Mondron) 198 ronden; 2. Socardenne (Nivarlet-Balthazar-Martin) +4’’157; 3. AC Motorsport 2 (Fraiture-Ryhon) +1 ronde; 4. Poison Ivy-4 Race (Debrus-Debrus) +3 ronden; 5. AC Motorsport 6 (Magal-Lessennes-Collete); 6. Leader Racing Events (Willems-Van Cutsem-Quassini) +4 ronden; 7. Jac Motors 1 (Jaspers-de Frahan); 8. DRM Motorsport 1 (Denis-de Braekeleer-Lieutenant) +5 ronden; 9. Colson Racing (Crosset-Gressens-Jacquemin); 10. DZ Racing (Dorkel-Zeghouani-Vandormael) + 6 ronden; etc.

Kronos Events Press
 



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in VW Fun Cup op maandag 5 oktober 2015 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Trophée d'Alsace.
  • Dreamdrive

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons