van der Horst

Trofee van de Elzas: Voorbeschouwing organisatoren

VW Fun Cup
VW Fun Cup
Met een wedstrijd over 6 uur (opgesplitst in twee delen) op het menu trekt de European VW Fun Cup 2015 dit weekend naar het Circuit van L’Anneau du Rhin. De Trofee van de Elzas kan nu al een beslissende rol spelen in het titelduel, alvorens er binnen drie weken afspraak wordt gegeven voor de finale strijd tijdens de 10 uur van Mettet.
Na Dijon en Zandvoort trekt de European VW Fun Cup  voor de derde keer over de Belgische grenzen. Deze keer gaat het richting het Circuit van L’Anneau du Rhin, een recentelijk volledig herwerkt tracé van zo’n 3,7 km. Het wordt de eerste kennismaking van de Kevertjes met de piste die gelegen is in de buurt van Colmar en Mulhouse, ook bekend als het land van de ooievaars.

Eén race staat er op het programma, maar opgesplitst in twee delen. Na de eerste drie uur racen verdwijnen alle auto’s in het gesloten wagenpark, alvorens gelost te worden voor de volgende drie wedstrijduren.  Enkel de verschillen in afgelegde ronden worden behouden, hetgeen erop zal neerkomen om in de eerste heat in dezelfde ronde te blijven van de leiders en daarop voluit te gaan in de finale sprint !

Bij de kanshebbers in het titelgevecht is er plotseling een grote afwezige en dat is de ploeg van Allure Team 1, nochtans aan de leiding in het kampioenschap ! « Lorenzo Donniacuo, Franck Radet en ikzelf zijn weerhouden door een andere race, » stelt Fred Bouvy. « Gezien wij een schrapresultaat mogen inbrengen zonder onze titelkansen te vergooien, geven wij daarom verstek. Maar onze tegenstrevers mogen het nu al weten : wij tekenen aanwezig voor de 10 Uur van Mettet, het laatste weekend van oktober, en daar gaan wij alles op alles zetten om de titel in de wacht te slepen! »

In afwezigheid van de #278 zullen enkele tegenstrevers van de gelegenheid willen profiteren om extra punten binnen te halen. Zo is er het Allure Team 2 met Cédric Bollen, Frédéric Caprasse en Guillaume Mondron. In tegenstelling tot Bouvy & Co kende de ploeg van de #277 dit jaar herhaalde pech en mogen zij voortaan geen enkele misstap begaan. Twee andere ploegen die wel eens op het voorplan zouden kunnen treden, zijn Colson Racing en Socardenne. Het uittredende kampioenenteam rekent in de #19 andermaal op de diensten van  Philippe Crosset, Eric Gressens en Sébastien Jacquemin. Socardenne zorgde alvast voor de verrassing met het succes van de #280 van het duo Balthazar-Servais tijdens de sprintrace in het kader van de 24 Uren van Zolder.  In de Elzas is het trio Christophe Nivarlet, Kevin Balthazar en Renaud Martin terug aanzet.

Naast de kandidaten voor de titel, zijn er nog ploegen die een plaatsje viseren op de hoogste trede van het podium. We denken dan aan Acome Racing (Manu Nava, Stéphane Charlier en Alain Delrez) en  AC Motorsport 1 – Quick (Arnaud Quédé, Stéphane Perrin en Didier Van Dalen), maar ook aan de auto die rijdt onder « La 18 » met Gérald Delepine en David Doutrepont en de AC Motorsport 2 met Alix Fraiture en Sébastien Ryhon (reeds winnaar van een manche in Dijon).
Bij de outsiders zijn er Jac Motors 1 (Laurent Jaspers en Stephan de Frahan), McDonald’s Racing (Marc-Olivier Van Oppens, Xavier Gérard en François Bouillon) en Poison Ivy 4-Race (Gilles en Bruno Debrus). Onze aandacht gaat nog naar het doen en laten van de 16-jarige Benjamin Lessennes,  die samen met Bruno Magal en Julien Collette uitkomt in de #183 van AC Motorsport 6.

Bij de tweezitters mogen we ons verwachten aan een ferme strijd tussen puntenleiders Trendy Foods (Francis Plunus en Eric Jardon) en Carpass LRE by DRT (Alain Vercammen, Philippe Reynens, Miguel Coppieters en Stéphane Lémeret). De rol van scheidsrechters gaat naar ComToYou (Dominique Bustin, Christophe Hooreman en Stéphane Evrard), AC Motorsport - CBRS (Alain Dupont, Michel Koning en Philippe Fisette) en TML Racing (Baudouin De Liedekerke die samenspant met zoon Florent).

De start van het eerste gedeelte van de race wordt gegeven om 10.00 uur, terwijl de finale rit begint om 15.00 uur. Het zal voor iedereen duidelijk zijn dat er met een dertigtal actieve Kevertjes hoogspanning in de lucht hangt op het Anneau!

Kronos Press



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in VW Fun Cup op woensdag 30 september 2015 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Trophée d'Alsace.
  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons