van der Horst

Trofee van de Elzas: Wie houdt Derdaele-Hoevenaars van een eerste Belgische titel?

Patric Derdaele - Belgium Racing
Patric Derdaele - Belgium Racing
Voor de zevende en laatste manche van het Belgian Racing Car Championship trekt de karavaan naar het Franse Circuit van L’Anneau du Rhin, gelegen tussen Mulhouse en Colmar en op een boogscheut van de Duits-Frans-Zwitserse grenzen. Op het bijna 4 km korte tracé wordt er zaterdag 3 oktober bij valavond over een afstand van 500 Km gestreden over het toekennen van de Belgische titel!
MExT Racing Team
MExT Racing Team
Met vier achtereenvolgende overwinningen en een totaal van 100 punten zijn Dylan Derdaele en Peter Hoevenaars zeer goed geplaatst om, eindelijk, het Belgium Racing een “grote” Belgische titel te bezorgen. Vorig wonnen Bart van Haeren en dezelfde Peter Hoevenaars de BRCC Cup, maar deze keer strijden de mannen van Patric Derdaele voor het scratch-klassement! Het BRCC telt dit jaar zeven rounds en hiervan worden de vijf beste resultaten weerhouden. Gezien Derdaele-Hoevenaars in Frankrijk een vijfde score gaan halen en de punten voor de finale worden vermenigvuldigd met coëfficiënt 1,5, zouden zij met een vijfde succes aan een totaal komen van 137,5 punten. Een onklopbaar duo? Ja, op voorwaarde dat de Porsche 991 GT3 Cup nr. 99, klokke 23u30, over de finishlijn bolt en op zijn minst 10de eindigt, wat zou overeenstemmen met 6 punten, vermenigvuldigd met het coëfficiënt 1,5, of een totaal van 109 punten…

Thiers-Thiers - Scuderia Monza by DVB Racing
Thiers-Thiers - Scuderia Monza by DVB Racing
Met 87 punten en 5 resultaten mogen Frank en Hans Thiers het minst goede score (11 punten, die zij behaalden in Manche 5 ofte de eerst0e drie uur van de 24 Uren van Zolder) schrappen en in Frankrijk verbeteren. Indien de Ferrari van de Thiers-broers, die voor de gelegenheid samenrijden met Fransman Steeve Gérard, 2de eindigt – en Derdaele-Hoevenaars scoren niet – komen zij aan een totaal van 106 punten en zijn, na het behalen van de BRCC Sprint in 2012, voor de tweede keer Belgisch kampioen.

Maar, er is een derde kaper op de kust. Net zoals het Belgium Racing kan het MExT Racing Team een 5de resultaat behalen in de nachtrace en een zege – rekeninghoudende met een nulscore voor Derdaele-Hoevenaars – zou Xavier Stevens en Kris Wauters aan 108,5 punten helpen om het team van Lieven Goegebuer aan een eerste kroon te helpen. Zonder Bert Longin. De derde man van het MExT Racing Team gaf er de voorkeur aan om alles te concentreren op de Zolderse Nascar-race en Stevens-Wauters de klus alléén te laten klaren.

Rekenkundig had Guillaume Mondron nog een rol kunnen spelen, maar tegenover de krachtigere concurrentie besefte de SEAT-rijder dat hij weinig of geen kans meer maakte en hij geeft verstek. Met vijf overwinningen en het maximum aan te behalen punten, is dezelfde Mondron wel zeker van de titel in de BRCC Trophy.

Gerard Van der Horst-en William van Deyzen - BMW M4 GT4
Gerard Van der Horst-en William van Deyzen - BMW M4 GT4
In Anneau du Rhin laat hij de strijd in de Trophy over aan de BMW M3 GT4 van Gerard Van der Horst en William van Deyzen, zonder Nico Verdonck, de KTM’s van DVB Racing en een Ginetta G55 van het Franse MCRC. De BRCC-strijders krijgen in de 500 Nocturnes immers het gezelschap van nogal wat Franse rijders en teams, goed voor een startveld van een twintigtal voornamelijk GT-bolides. Hoewel deze gelegenheidsrijders niet meedoen in het titelgevecht, kunnen zij wel een rol spelen in het bepalen van de finale hiërarchie van de BRCC-finale!

Kampioenschap BRCC Overall :
1.Dylan Derdaele-Peter Hoevenaars 100 ; 2. Frank Thiers-Hans Thiers 87; 3. Guillaume Mondron 75; 4. Xavier Stevens-Kris Wauters 71 ; 5. Bert Longin 70 ; 6. Marc Goossens-Kenneth Heyer 50 ; 7. William van Deyzen-Gerard Van der Horst 48; 8. Thomas Piessens 44; 9. Nico Verdonck 33; etc.

BRCC Press
 



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Belgian Racing Car Championship op donderdag 1 oktober 2015 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Trophée d'Alsace.
  • Powercars

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons