van der Horst

Trofeo Abarth 500 Benelux: Benelux Open Races: Nabeschouwing van de organisatoren

Trofeo Abarth 500 Benelux
Trofeo Abarth 500 Benelux
De Trofeo Abarth 500 Benelux Selenia sloeg dit weekend zijn kampen op in Zandvoort, ter gelegenheid van de Benelux Open Races. De rijders zorgden er voor een groot deel van het spektakel, door voor twee spannende sprintraces te zorgen. Zoals verwacht behaalde Frédéric Bouvy de dubbel, maar vooral in de tweede manche moest hij het onderste uit de kan halen om voor de jonge wolven uit de Trofeo te blijven. Kerels die zonder twijfel snel en goed bijleren!
  • Prospeed Competition
Al van bij de kwalificaties – getekende door de crash van Peter Bens, die zo zijn debuut op de Abarth van Buga Corse wat uitgesteld ziet – komt de verrassing van de jonge Luxemburgers Christian Hostert en Loris Cencetti. Zij slagen er zowaar in om sneller te zijn dan Frédéric Bouvy, door Neri Automotive uitgenodigd om deze Nederlandse manche van de Trofeo Abarth 500 Benelux Selenia wat te animeren.
‘Fredbull’ zet in de eerste race echter al snel orde op zaken, door met een perfecte start zijn minder ervaren rivalen onmiddellijk te grazen te nemen. Vooral voor Loris Cencetti weegt de rekening zwaar door, want na de eerste ronde komt hij pas als achtste door: “Ik ging in de fout. Bij het nemen van een bocht ging ik te wijd en moest ik iedereen laten passeren.”

Van dan af houdt Frédéric Bouvy de wedstrijd makkelijk onder controle. Achter de meervoudige Belgische kampioen leveren Gil Linster, Alberto Fontana, veteraan Arturo Merzario (in extremis opgeroepen om Fabio Elio Keller te vervangen), Fabien Jeanblanc, Fabio Marchiafava en… Loris Cencetti enkele mooie duels af. Deze laatste blijkt helemaal niet onder de indruk van zijn slechte start en zet een indrukwekkende inhaalrace neer. Met regelmatige rondjes van 2’02” komt hij na drie ronden al als zesde door, een ronde later als vierde en halverwege de race zit hij in het spoor van Gil Linster. Het duel tussen de twee Luxemburgers wordt in het voordeel van Loris Cencetti beslecht, die na de zevende ronde als tweede doorkomst. Gil Linster begaat daarentegen een klein foutje, dat hij zwaar betaalt: hij ziet Alberto Fontana en Arturo Merzario passeren.

Het duel tussen Gil en de ex-F1-rijder zorgt in de slotfase voor spektakel en uiteindelijk trekt de jongste van de twee aan het langste eind. Linster komt als vierde over de streep, na een wedstrijd die van start tot finish door een enthousiaste Frédéric Bouvy werd gedomineerd. “Dit was heel plezant. Ik hield de comeback van Cencetti in de gaten, want hij wist toch tot op vijf seconden te naderen. Toen heb ik wat doorgeduwd om dat verschil te behouden… en onderweg zette ik zo het ronderecord neer.”
Achter Bouvy en Cencetti veroverde Alberto Fontana een overtuigende bronzen medaille, voor Gil Linster, Arturo Merzario en Fabien Jeanblanc, die alledrie binnen dezelfde dikke seconden finishten. Volgden Jérôme Glesener en Fabio Marchiafava, die zich in Zandvoort duidelijk minder op zijn gemak voelde dan in Dijon of op de Nürburgring.
“Al doende leert men…”

Dezelfde protagonisten schreven wat later een heel ander scenario: bij de start van de tweede race lieten Christian Hostert en Loris Cencetti zich niet meer de kaas van de boterham stelen. Integendeel, laatstgenoemde nam de leiding in handen en weerde zich tegenover Frédéric Bouvy als een duivel in een wijwatervat. Maar bij de vierde doortocht in de Tarzanbocht wist Bouvy toch een gaatje te vinden.
Niet dat het van dan af makkelijk liep voor de gastrijder. Zijn jonge concurrent klampte zo goed en zo kwaad mogelijk aan en hoewel de leider in de vijfde ronde het ronderecord scherper stelde (2’00”910), moest hij toch vaststellen dat zijn tegenstander na acht ronden nog altijd aan zijn achterbumper kleefde en zelfs buitenom probeerde te gaan in de Tarzanbocht. Een poging die resulteerde in een klein uitstap aan de verkeerde kant van de boordsteen, zoals de leider had verwacht. “Ik remde heel laat… maar Loris probeerde en nog later te remmen. Omdat hij door het slipstreamen al sneller ging, verloor hij wat de controle over zijn auto. Ach, al doende leert men…”

Het tiental seconden dan Cencetti zo verloor draaide uit in het voordeel van Fabian Jeanblanc, goed in vorm tijdens deze tweede manche. Na één ronde lag de Fransman al zesde, en klom nadien gestaag op, om uiteindelijk tussen de twee hoofdrolspelers van deze race als tweede over de streep te gaan. De top-3 lag al lang voor het eind zo goed als vast, maar voor de verdere ereplaatsen werd er tot het eind gevochten. In de aanvangsfase was Christian Hostert alle voordeel van zijn pole verloren, ten voordele van Arturo Merzario en Alberto Fontana, een duel dat de jongste van de twee leek te winnen. In de slotkilometers moest de ex-Ferrari en ex-Alfa-rijder ook nog Christian Hostert laten passeren, waardoor deze laatste achter Frédéric Bouvy, Fabien Jeanblanc, Loris Cencetti en Alberto Fontana de top-5 vervolledigde. Fabio Marchiafava hield na een spannend duel met Jérôme Glesener de zevende plaats vast.

De deelnemers aan de Trofeo Abarth 500 Benelux Selenia mogen nu enkele weken rusten, de volgende meeting staat op 20 en 21 juli geprogrammeerd op het circuit van Colmarberg.

Race 1: 1. Bouvy (Bel),14 ronden in 28’45’’614;  2. Cencetti (Lux), op 05’’777;  3. Fontana (Ita), op 06’’983;  4. Linster (Lux) op 09’’443;  5. Merzario (Ita) op 09’’614;  6. Jeanblanc (Fra) op 10’’601;  7. Glesener (Lux) op 25’’318;  8. Marchiafava (Bel) op 31’’426;  9. Kummelberger (Dui) op 1’59’’746.    
Race 2: 1. Bouvy (Bel), 14 ronden in 28’43’’374;  2. Jeanblanc (Fra) op 04’’751;  3. Cencetti (Lux) op 08’’929;  4. Fontana (Ita) op 09’’646;  5. Hostert (Lux) op 10’’658;  6. Merzario (Ita) op 14’’081;  7. Marchiafava (Bel) op 18’’802;  8. Glesener (Lux) op 19’’003;  9. Kummelberg (Dui) op 3 ronden. 

Trofeo Abarth 500 Benelux press



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Circuit Nationaal op maandag 17 juni 2013 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Benelux Open Races.
  • St. Paul

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons