van der Horst

Trophée Andros: Prachtweekend voor Belgian Audi Club Team WRT in Andorra

Benoit Tréluyer - Team WRT Audi A1
Benoit Tréluyer - Team WRT Audi A1
De tweede ronde van de Trophée Andros 2016-2017 heeft bevestigd dat er ook dit jaar rekening moet gehouden worden met de Belgian Audi Club Team WRT. Olivier Panis en debutant Benoît Tréluyer stonden elk om beurt op het podium in Elite Pro. In de categorie Elite greep Nathanaël Berthon maar net naast een perfect weekend, door op zaterdag een eerste zege te boeken en meteen ook de leiding te nemen in het kampioenschap. Belgian Audi Club Team WRT profiteerde ook van de etappe in de Pyreneeën om de voorlopige leidersplaats te bekleden in het teamkampioenschap.
  • De Swert Opticiens
Zoals iedere winter volgen de races in de Trophée Andros elkaar aan een hels tempo op. Vijf dagen na Val Thorens en een week voor de Alpe d’Huez, sloeg de karavaan van de Trophée zijn tenten op in het prinsdom Andorra. In het hart van de Pyreneeën konden de rijders van Belgian Audi Club Team WRT zich onderscheiden in de categorie Elite Pro. Op vrijdag was Olivier Panis constant in de voorposten te vinden. De man uit Grenoble klasseerde zich als derde na de kwalificatiemanches, klokte als tweede af in de Super Pole en sloot de Finale af in het kielzog van de winnaar, Benjamin Rivière. Benoît Tréluyer, die dit seizoen debuteert op ijs, moest zich tevreden stellen met de zesde plek, nadat hij de zwart-witgeblokte vlag een ronde te vroeg te zien kreeg in de kwalificatiemanches, wat hem allicht een top 5-plaats gekost heeft.

Maar een dag later bevestigde de voormalige Wereldkampioen Uithouding en drievoudig winnaar van de 24 Uur van Le Mans eens te meer zijn immense talent en fantastisch aanpassingsvermogen. Hij profiteerde ten volle van een perfecte bandenstrategie, werd tweede in de kwalificatiemanches en spurtte vervolgens zelfs naar de beste chrono in de Super Pole. In de Finale miste hij echter zijn start en verloor hij te veel terrein in de eerste bocht. Het verdict was een zevende plaats – met een bonuspunt voor de beste wedstrijdronde – die hem de zilveren medaille van de dag opleverde. “Misschien wel beginnersgeluk”, grapt Benoît. “Maar eerst wil ik het werk van het team en de uitstekende tips van Olivier (Panis, nvdr.) in de verf zetten. Op dit moment heb ik het volledige vertrouwen in hen voor de afstellingen en concentreer ik me op het racen. Op zaterdag heeft dat inderdaad goed gewerkt… Ik ontdek nochtans alles: de discipline, het ijs, het steeds groter wordende asfaltgedeelte zoals dat dit weekend het geval was, de start, de inhaalacties… Ik blijf bijleren en amuseer me als nooit tevoren. Maar ik kan u ook zeggen dat ik nog lang niet alles onder de knie heb en dat ik niet altijd vooraan zal kunnen meespelen. Ik verwacht een seizoen met hoogte- en laagtepunten, want regelmaat is nu eenmaal de grootste uitdaging in de Andros. Ik zal de zaken wedstrijd per wedstrijd blijven bekijken en dan zien we wel wat het resultaat wordt!”

Door vierde te worden op zaterdag scoorde Olivier Panis belangrijke punten in een kampioenschap dat onvoorspelbaarder lijkt dan ooit. De rijder van de Audi A1 quattro #5 heeft voorlopig de vierde plek in handen en telt slechts twintig punten achterstand op de leider. Allesbehalve een onoverbrugbare kloof!

Eerste zege voor Berthon, de nieuwe leider in het Elite-kampioenschap

Nathanaël Berthon - Team WRT Audi A1
Nathanaël Berthon - Team WRT Audi A1
Nathanaël Berthon leverde bijna een foutloze prestatie af in Elite. De Uithoudingsrijder, die de thermische wagens (met vierwielaandrijving en vierwielsturing) van de Trophée Andros ontdekt, was tijdens de kwalificatiemanches op vrijdag de snelste van het lot. Maar hij miste zijn start volledig door te veel door te slippen en werd opgeslorpt door het peloton… waar hij zijn radiator doorboorde na een contact. Vanaf dat ogenblik moest de man uit Auvergnat genoegen nemen met de kleinste podiumtrede van de dag. Nathanaël verteerde de ontgoocheling en nam een dag later gepast revanche: beste chrono in de kwalificatiemanches, zege in de Finale en beste wedstrijdronde! Een perfecte score voor de rijder van de Audi A1 quattro #10, waardoor hij meteen doorstoot naar de leidersplaats in het kampioenschap, voor de afspraak van de Alpe d’Huez!

Bérénice Demoustier kende dan weer een moeilijk weekend in wisselvallige omstandigheden, die minder op haar lijf geschreven waren dan het verse ijs. Op vrijdag werd ze tiende, om een dag later nog een plek op te schuiven.

“Het rapport schenkt zeker voldoening”, klonk het bij Pierre Arnaud, Team Manager van Belgian Audi Club Team WRT. “Ons team heeft immers de leiding overgenomen in het Teamkampioenschap. Olivier heeft nog niet gewonnen, maar wel getoond dat hij dit jaar een hoofdrol zal spelen. Ik heb het gevoel dat hij deze winter nog niet op zijn limiet zit. Gezien zijn gebrek aan ervaring, was Benoît gewoon verbluffend! Hij luistert altijd, vraagt constant om raad bij de andere rijders en zijn ingenieur… En dat alles met een goed humeur. Met hem is het heel aangenaam samenwerken. Die opmerking geldt ook voor Nathanaël, die een van de favorieten is geworden in de categorie Elite, en dat terwijl hij de thermische wagen ontdekte op het ijs. Bérénice werd tot slot geconfronteerd met omstandigheden waar ze niet van houdt, met een erg wispelturige wegligging. Maar als het ijs terugkomt, zal ze dichter bij Margot Laffite komen. Ik kan niet wachten op het vervolg!”

Belgian Audi Club
 



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Circuit Internationaal op maandag 12 december 2016.
  • St. Paul

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons