van der Horst

Trophée de Bourgogne: Nabeschouwing van de organisatoren

Belgian Gentlemen Drivers Club
Belgian Gentlemen Drivers Club
Zaterdagnamiddag stond op de schitterende omloop van Dijon-Prenois, de derde afspraak van de Belgian Gentlemen Driver’s Club (BGDC) op de kalender en het werd een onvergetelijke race met strijd op alle fronten. Vooraan wisselde de leiders elkaar af, er waren voortdurend incidenten en de regen in de slotfase kruidde het geheel zoals we dat graag zien.
Het is heel aangenaam om vast te stellen hoe de tenoren van Division 3 zich volledig gegeven hebben, 210 minuten lang, met inhaalmanoeuvres en een bijzonder intense strijd. In de hoofdrol vonden we de BMW M3 E46 #163 van Stienes Longin en Thomas Piessens, die het echter niet cadeau gekregen hebben. Ze waren wel de snelste op het asfalt, maar een trage leegloper maakte dat ze vooraan wegvielen. De grinta van beide jonge rijders was echter zo sterk dat ze een half uur voor het einde weer vooraan zouden postvatten. Plots viel de regen dan met bakken uit de hemel, maar Stienes bleef rustig en beheerst in de moeilijke omstandigheden om even later als eerste aan te tikken. Meteen de tweede opeenvolgende zege van het seizoen. Het lijkt er op dat de #163 BMW de nieuwe heer en meester van de BGDC is, zonder dat er evenwel van vervelende dominantie sprake is.

Achter het winnende duo was de strijd om de ereplaatsen zeer hevig tussen de M3 E46 #17 van Johan Huygens en Vincent Vandenabeele en de M3 E36 #142 van John en Grégory Rasse. Beide wagens kregen een bestraffing van de wedstrijdleiding (te brede rijlijn voor Rasse en overdreven snelheid in de pitlane voor Huygens), maar dat weerhield hen er niet van om op het einde stevig te bikkelen voor de tweede plek. Tot de regen zijn intrede deed, was het de #17 die aan de winnende hand was, maar op de meet mocht de #142 juichen. Wat een mooie race!

Koen De Wit (ME E46 #64) kreeg ook een bestraffing en was ontgoocheld met zijn vierde plek, voor de nieuwe M3 E36 #141 van Daniel en Loïc Pirot, rookies in Dijon, terwijl de M3 E36 #131 van Piet Dobbelaere en Steve De Volder (contact), de M3 E36 #35 van Vannetelbosch-Den Hondt (mechanisch) en de M3 E36 #75 van Heck-Frère-Blaise (mechanisch) de eindmeet niet zagen.

Sterk nummer

Zelfde spanning in Division 1, met een perfecte wedstrijd voor Benoît en François Semoulin die met hun Renault Clio III #25 steeds de leiding in handen hielden. Ze konden wel rekenen op problemen bij de concurrentie, zoals voor de Renault Clio III #108 van de leiders in de competitie, René Brugmans en Jean-Marc Bourdouch (benzinepomp) of van de BMW 320is #29 van Vincent Despriet en Paul Lejeune (mechanisch), die toch wel hadden kunnen rivaliseren met de Franse wagen.

De broers wonnen uiteindelijk voor de Clio III #297 van de Nederlander Wiebe Wijtzes, winnaar in Spa, nu samen met de snelle Marc Neyens (de vervanger van Steve Vanbellingen, die op vakantie was). Eerste podium dit seizoen in BGDC voor François Jeukenne, die met zijn Clio III #12 eindelijk een zorgeloze race kende. Was het een gevolg van de terugkeer van Claudie Tanghe, kampioen in D1 met deze zelfde wagen afgelopen jaar? De vraag is op zijn plek… Andere Renault Clio vinden we op de ereplaatsen, met de #59 van Car-Seebach-De Robiano, de #41 van Crabbe-Servranckx-Belien en de #78 van Renaud-Ouassini-Willems. Minder geluk was er voor de snelle Honda S2000 #302 van de Nederlander Ragnar Van der Heijden en Patrick Dubois, die een tik kregen in de aanvangsfase en dan weer opklommen. Top 10 in Klasse D (2 liter) was er ook voor de Vauxhall Astra Coupé #777 van Katsers-Plennevaux, de Clio III #28 van de snelste dame, Angélique Charlier, samen met Dupont en Zahnen, en voor de Honda Civic #27 van François Bastien en Yanick Bosteels.   

Twee voor BMW, één voor Honda

In de Klasse E (2,5 liter), domineerde de mooie BMW 325i E90 #90 van Kenny Boeykens en Kobe Wastiels de debatten, met achter hen de 325i #56 van Kevin Kenis, Manu Van De Ryse en Nicolas Vandierendonck (die eenmalig in BGDC reed, want normaal doet hij het met een Ferrari 458 Challenge in BRCC) en de Nissan 200 SX #200 van Philippe Lannaux, Marc Huybrechts en Quentin Niclot.

Bij de kleintjes - Klasse C (1600 cc) -, was er een dubbel voor de Honda Civic met de zege voor Maxime Pasture en Jérôme Heinen (#48) met één ronde bonus op de #5 van Patrick Van Billoen en Patrick Van Damme, die alles gegeven hebben. Problemen waren er voor de Civic #48 van Rudy Thiroux en Rodrigue Gillion waardoor de Suzuki Swift #95 van David De Saeger en Tom Frans naar de derde plek reden, een derde plek die David aan zijn pas overleden grootmoeder opdroeg.

Nieuwe zege zoals verwacht voor de BMW 120d Recy Racing Team #125 van Jan De Vocht, nu met Wim Meulders in de BRCC Club, de wagen was overigens 4de algemeen, Het podium was verder voor de BMW Z3 Coupé #888 van De Landsheere-Kluyskens en de Lotus Exige #63 van Pecoraro-Gelade-Sandona.

Nu is het even rusten voor de BGDC, alvorens begin juli naar Zandvoort af te reizen.

BGDC Press



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Belgian Gentlemen Drivers Club op maandag 12 mei 2014 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Trophée de Bourgogne.
  • LTF

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons