van der Horst

Trophée de Bourgogne: Nabeschouwing van de organisatoren

Belgian Gentlemen Drivers Club
Belgian Gentlemen Drivers Club
Met goed dertig wagens heeft de Belgian Gentlemen Driver’s Club (BGDC) vrijdag en zaterdag het spektakel verzekerd op het circuit van Dijon-Prenois, in het kader van de Trophée des Fagnes. Twee races van 120 minuten stonden op het programma en de weersomstandigheden waren niet echt zoals de lente op 1 en 2 mei kan zijn. Zware regen en koude temperaturen maakten de taak van de rijders bijzonder moeilijk op vrijdag, zaterdag was het daarentegen iets beter, maar zomer was het niet. De races kenden dan ook een verloop dat door het weer beïnvloed werd.
In Division 1 reden de Peugeot RCZ vooraan op een veeleisende omloop. Er waren er nu vier, dankzij de deelname van de #7 met de Fransman Stéphane Cristinelli en de Belg Michel Duquesnoy, die uit de TTE komen. De leeuwen waren zeer sterk gedurende het volledige weekend. Grégory Paisse zette de #188 op de pole position, maar niet lang na de start ging hij de zandbak in aan de dubbele rechtse van Villeroy. De remonte van de fluo bolide was meer dan de moeite waard om te volgen.

Zeer snel zagen we dat Cristinelli en Duquesnoy niet veel ronden zouden nodig hebben om hun wil op te leggen en zij wonnen dan ook, na een perfecte race, voor de merkgenoten en broers Benoît en François Semoulin, die al blij waren dat ze er in Dijon bij waren… “Na Francorchamps stelden we vast dat de krachtbron heel wat problemen kende”, legt François Semoulin uit. “Het verdict van Peugeot Sport was dat het motorblok beschadigd was. We hadden niet eens duizend kilometer achter de rug. We hebben een verplaatsing gemaakt naar… Magny-Cours, naar het atelier van ORECA, waar we een nieuwe motor kregen die we in de nacht van donderdag op vrijdag hebben ingebouwd. Het team is hier aangekomen in Dijon op vrijdag, net voor de kwalificatie. Peugeot vroeg ons wel om niet over een bepaald toerental te gaan en dat hebben we ook gedaan…”

Zaterdag, op een quasi droge piste, ging het duel tussen de beide RCZ verder en ditmaal was het de #1 van Semoulin-Semoulin die de maat nam van de #7 van Cristinelli-Duquesnoy, wat maakte dat het team van Semspeed na het succes in Francorchamps tijdens de Trophée des Fagnes nu weer won. Een ding is zeker: de Peugeot RCZ #7 bleef niet onopgemerkt en we zien de wagen dit seizoen in BGDC nog terug… “Stéphane Cristinelli en ikzelf zijn gecharmeerd door de sfeer van deze competitie”, legt Michel Duquesnoy op het podium uit . “De ambiance is fantastisch in de paddock en op de piste. Ook het ontvangst van de deelnemers is geweldig. Kortom, een zeer geslaagd weekend!”

De derde RCZ, de #188 van Grégory Paisse en Jérôme Heinen, vervolledigde het podium van de Division 1 na een mooie remonte. Achter de Peugeot volgden diverse Renault Clio, met een mooie race van de #59 van Benoît Car en Matthieu De Robiano, die de merkgenoten Gaël Frère en Gaëtan Hayot (#110), Patrick Asnong en Michaël Divoy (#10), en ook Olivier Meurens en Pierre Stassen (#33) voor gingen. Een ideale strategie maakte dat de Honda S2000 #302 van de Nederlander Ragnar Vanderheijden en de Luxemburger Patrick Dubois mooi achtste werd, voor de Clio van Charlier-Dupont-Siegenthaler (#28) en Debroux-Herr-Renaud (#78).

Andere wagens kenden minder succes, zoals de Vauxhall Astra Coupé #777 van Katsers-Ménage, die stilviel op de rechte lijn op amper enkele minuten van het einde van de race. Noteren we nog de aanwezigheid in de race van de 2 liters (Klasse D) van de Honda Civic #48 van Rudy Thiroux en Rodrigue Gillion, die normaal in de Klasse C (1600 cc) uitkomen, maar het nu in de klasse hoger deden, wegens te weinig wagens in de eigen categorie.

Zege voor Nissan!

Bij de wagens met een motorinhoud van 2,5 liter (Klasse E – Division) domineerde de Nissan 200 SX-R van Philippe Lannaux, Marc Huybrechts en Quentin Niclot beide wedstrijden… maar toch ging het bijna mis op vrijdagavond, toen Huybrechts de controle over het stuur verloor en met een in modder gehulde Japanner de pitlane in kwam! Het team van de #200 opende zowaar even een carwash om de wagen klaar te stomen om in de best mogelijke omstandigheden weer te racen. De Nissan deed uiteindelijk beter dan twee BMW, de M3 E36 2,5 l van Clermont-Grysouille-Spigeleer en de 325i #90 van Boeykens-Wastiels.

Spannend in de spits in Divison 3

Zoals een zekere traditie in de BGDC dat wil, barstte er in Division 3 een strijd los voor de zege tussen de drie snelste BMW M3 E46. Op vrijdag stond Koen De Wit (#64) in voor een waar festival, waarbij hij de eerste twee uur afwerkte met bijna een ronde bonus op de #17 van Vincent Vandenabeele en de #163 van het duo Stienes Longin-Thomas Piessens. Dat gegeven was anders op zaterdag: dankzij minder extreme omstandigheden en een perfecte strategie kon de #163 van Thomas Piessens, die een lange en efficiënte rijbeurt afwerkte, naar de koppositie oprukken. Na een technische controle op de brandstoftank bij de winnende M3 E46, werd het tweede opeenvolgende succes van de wagen al snel bevestigd. Longin Jr en Piessens werden op het podium vergezeld door Johan Huygens en Vincent Vandenabeele enerzijds en Koen De Wit anderzijds. Die laatste kende heel wat meer zorgen in de tweede race en verloor het voordeel op de tegenstand.

We onderlijnen de goede vorm van de BMW Compact M3 van Denis Smets en Manfred Verbeke, die de vierde plaats greep, voor de M3 E36 #141 van Daniel en Loïc Pirot, die op vrijdag van de baan was gegaan.

De Z3 M op maat van Dijon

De BRCC Club bracht tot slot de zege voor de BMW Z3 M #888 van Dimitri Kluyskens en Maxence Vandekerckhove, die schitterden op de omloop in de Bourgogne, zeker in de delicate omstandigheden op vrijdag. Enkele technische zorgen daags nadien belemmerden hun zege niet, en ze eindigden voor de BMW 120d #125 van Jan De Vocht en Erik Crabbe, terwijl Kurt Heirman en Matt Breckpot mee op het podium mochten na een derde plek met hun VW Golf V TDI #76.

Volgende afspraak van de BGDC aan de Nederlandse kust, met de nu al niet te missen afspraak begin juni in Zandvoort, nog zo’n omloop voor de ‘grote jongens’…

BGDC Press



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Belgian Gentlemen Drivers Club op dinsdag 5 mei 2015 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Trophée de Bourgogne.
  • G&A Motors Motorsport

Copyright 2000-2021 Autosport.be - Contacteer ons