van der Horst

Trophée des Fagnes: Nieuw huwelijk tussen Historics en Youngtimers

Belgian Historic Cup - Start
Belgian Historic Cup - Start
Het Belgische Historic gebeuren staat aan de vooravond van zijn twaalfde seizoen. Tien jaar lang heeft promotor BRAVO het veld, dat jaar na jaar aandikte, kunnen samenhouden. Maar de succesformule groeide en een opsplitsing drong zich op voor 2012. Een omelet bakken zonder eieren te breken gaat niet en dus moest voor de meeste meetings de tracktime worden verdubbeld wat ook een pak meer kosten betekende. De verwachte groei bij de youngtimers kwam traag op gang, wat vorig jaar resulteerde in onderbezette startvelden terwijl promotor BRAVO de meeste meetings niet eens break even kon afsluiten.
Tijdens een vergadering met de piloten werden twee opties op tafel gegooid. Enerzijds werd er voorgesteld om de twee startvelden opnieuw gescheiden te laten rijden en de Youngtimers de tijd te geven om aan te dikken. Daardoor zouden ook de Historics kunnen strijden voor een algemene overwinning tijdens hun race.
Maar hiervoor moesten offers worden gebracht en net zoals in de beginjaren van de Belgian Historic Cup zou het ganse peloton samen kwalificeren en elk apart één wedstrijd rijden. Optie twee was om de Historics en de Youngtimers samen te laten rijden via één kwalificatie en twee wedstrijden. In beide gevallen zou de tracktime even duur zijn voor BRAVO. Er werd gestemd door de piloten en de weegschaal ging overhellen richting twee races per weekend en dus rijden de Historics en de Youngtimers een volledig seizoen samen. Niet iedereen is daar even gelukkig mee, maar de democratie haalde de bovenhand.

Carlo De Cock - De Tomaso Pantera
Carlo De Cock - De Tomaso Pantera
Maar gezien Zolder en Francorchamps respectievelijk gelimiteerd zijn met maximum 48 en 60 wagens op de startgrid, werd door promotor BRAVO een package deal in het leven geroepen voor piloten die zich willen verzekeren van een plaatsje op de startgrid. Voor niet reguliere deelnemers, en dan denken we vooral aan enkele buitenlanders, is het dus niet zeker dat ze, vooral op Circuit Zolder, een plaats kunnen bemachtigen op de startgrid. Voorlopig is dit probleem nog niet aan de orde, want voor komend weekend kondigden zich 32 wagens aan. Maar voorzitter Filip Mahieu maakt zich sterk dat er nog een pak wagens en piloten niet klaar zijn met hun huiswerk.

Inzake de reglementen verandert er niet veel. Er zijn vier titels te verdelen in de Klassen 1,2,3 & 4 en er is geen algemeen kampioen. De enige verandering is dat de Youngtimers op slicks mogen rijden. Dat mochten ze voorheen ook, maar niet als ze samen reden met de Historics. Vanaf nu mag dit dus wel en dat maakt hen nog rapper tegenover de snelste Historics die het nog steeds moeten doen met DOT gemerkte straatbanden.

Lotterer- Schreurs - Audi Coupé
Lotterer- Schreurs - Audi Coupé
De kalender oogt opnieuw mooi en indrukweekend. In eerste instantie waren er vijf meetings gepland met tweemaal Francorchamps, tweemaal Zolder en de traditionele uitstap richting Nürburgring. Maar dankzij de komst van de nieuwe sponsor Norkring is ook de 24 Hours of Zolder aan het programma toegevoegd. Ook de andere sponsors, Real, Vinital, Racing Box, Auping en Brabantia blijven aan boord.
                                                                                 
 Voorlopig prijken er 32 historische wagens op de deelnemerslijst van komend weekend, verdeeld over Historic en Youngtimer en vier Klassen.

Alle Klassen binnen de Belgian Historic Cup zijn voor wagens tot 1976.

De wagens in Klasse 1 moeten beschikken over een FIA HTP of een Historisch Technisch Paspoort. Deze wagens moeten volledig voldoen aan de FIA normen.

Klasse 2 is voorzien voor wagens die over een technische evolutie beschikken, maar ook binnen de FIA normen.

Binnen de Klasse 3 kunnen wagens aan de slag die volgens een eigen reglement over méér technische vrijheden beschikken en waarvan het eerste constructiejaar minimum 1976 of ouder is. Het is in deze Klasse dus perfect mogelijk om met een wagen aan de start te komen die jonger is dan 1976, maar het eerste constructiejaar van het type moet van 1976 of vroeger zijn. Ook mogen deze wagens technische evoluties hebben, maar dan van het merk zelf en ouder dan eind 1976. Een beperkt aantal evoluties jonger dan 1976 zijn toegelaten; ondermeer de remmen, dit vanwege de veiligheid.

Tenslotte is er de Klasse 4 of de Youngtimers met een bouwjaar van 1977 tot en met 1990.

Rest er nog een gastklasse voor wagens die buiten de krijtlijnen rijden. Bvb voor een wagen met een totaal andere motor dan de originele versie, maar die toch voldoet aan de opgelegde veiligheidsnormen.

Het zou ons te ver leiden om het ganse startveld te overlopen, maar de meeste protagonisten tekenen opnieuw paraat en promotor BRAVO verwacht nog een flinke groei van zodra de lente effectief zijn intrede doet. Ook het feit dat nationale kampioenschappen maar eenmaal een buitenlandse wedstrijd aan hun kalender mogen toevoegen zou er kunnen toe leiden dat het peloton tijdens de Spa Summer Classic uit zijn voegen barst.

Kampioen Rosenhart staat voorlopig niet op de lijst binnen Klasse 1 en zal dus mogelijk zijn titel niet verdedigen. Maar we zien zijn Ford Mustang in ieder geval wel aan de start gedurende het seizoen. Zijn voornaamste belager vorig seizoen, Tom Van Rompuy zullen we maar enkele malen aan het werk zien omdat hij een druk rallyprogramma moet afwerken. Dus ligt de druk op de schouders van ondermeer Guy François met de Lotus Elan en nieuwkomer Jean-Pierre Bertrand met zijn BMW 3.0 CSL.

Rafaël Cryns is met zijn Porsche de te kloppen man in Klasse 2 en de meeste druk zal komen van een nieuw gezicht, nl. de ervaren Raphaël de Borman met een schitterende Ford Capri 3 liter. Ook Van Damme en Farrow zijn opnieuw van de partij.

Jan van Elderen staat momenteel ingeschreven in Klasse 3 waarin hij vorig jaar kampioen werd. Het is de bedoeling om deze Porsche onder te brengen in Klasse 1 voor FIA wagens, maar de papiermolen is nog niet rond. Dus kan het nog alle kanten op. Het HARD Racing Team van Jan Schippers zal aanwezig zijn met twee Amerikanen. Voor de motortovenaar uit Sluis zelf de vertrouwde rode Chevrolet Camaro en net zoals vorig jaar, Bert Smeets met de groene Dodge Challenger. De ex Henny Hemmes Camaro blijft onder zeil en Schippers is nog op zoek naar huurders voor deze prachtige bolide met een rijke geschiedenis. Oppositie moeten ze normaal gezien krijgen van de Studebaker Commander van Geert Boels, maar deze rijdt dit jaar geen volledig kampioenschap wegens een te drukke beroepskalender. Dirk Van Rompuy, tweemaal op rij vice kampioen is er de eerste wedstrijd niet bij, maar laat zich vervangen door de snelle tuner-piloot Erik Qvick die de Opel Kadett de sporen zal geven. Verder is het uitkijken wat Carlo De Cock zal presteren in de knappe en supersnelle de Tomaso Pantera en krijgen we ook in deze Klasse met de Porsche 914/6 van Francis Lacroix een nieuwkomer in het veld.

Luc Moortgat - Porsche 964 Cup
Luc Moortgat - Porsche 964 Cup
Tot slot is er de Klasse 4 of de Youngtimers met 12 starters waaronder zes Porsches, vier BMW’s, een Peugeot 205 GTI en een Audi Coupé.

Regerend kampioen Luc Moortgat komt opnieuw met de Porsche 964 Cup terwijl de tweede Porsche van de Real rijder opnieuw wordt gemend door Pierre-Yves Paque. Nog Porsches 964 voor Nulens, Gelissen, Baudet en Michiels. Laureyns en Bracke starten opnieuw met de BMW 325i. Ook opnieuw van de partij is André Lotterer samen met Patrick Schreurs op historische Audi Coupé. De meervoudige winnaar van de 24 Hours of La Mans steekt zijn liefde voor de Audi Coupé niet onder stoelen of banken.
        
Afspraak zondag in Spa-Francorchamps

BHC/BYC press



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Belgian Historic Cup op vrijdag 5 april 2013 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Trophée des Fagnes.
  • Dreamdrive

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons