van der Horst

Trophée des Alpes: Gevleide zege voor George/Perin. Belgen bij de les

Dirk Van Rompuy-Chris Goris / Opel Ascona B
Dirk Van Rompuy-Chris Goris / Opel Ascona B
De Trophée des Alpes is in zijn soort een van de moeilijkste regularity wedstrijden van het seizoen. Organisator Zaniroli stuurde meer dan 80 wagens de baan op voor een vierdaagse rally met maar liefst 33 KP’s dwars door de bergen met ontelbare haarspeldbochten. Dat de Belgen de absolute uitblinkers zijn in deze autosportdiscipline bewijzen de statistieken en ook het aantal inschrijvingen. In deze derde editie van de Trophée des Alpes stonden dertien Belgische equipes aan de start en nog eens vier gemengde ploegen met een Belgische piloot of copiloot. Onze landgenoten lieten zich niet onbetuigd en pakten na vier dagen zwoegen, op de winnaar na, de volledige top 8 voor hun rekening.
Het systeem
Audi Quattro S1 - Groep 6
Audi Quattro S1 - Groep 6
Het deelnemersveld van deze regularity is ingedeeld in zes groepen volgens het bouwjaar en waarbij nog verschillende gemiddelden worden opgelegd naargelang de cilinderinhoud. De zwaarste strijd lag zoals verwacht in Groep 5 met wagens met een bouwjaar van ’72 tot ‘83 en boven de 2000cc die verplicht in de ‘moyenne Haute’ kwamen van max 50 km/uur. Wagens, minder dan 2000cc mochten in de moyenne intermédiaire en dat lag max op 45 km/uur. Amper 5 km per uur minder, maar een wereld van verschil inzake moeilijkheidsgraad. Vandaar dat we de latere winnaar, het Zwitsers-Frans duo Jean‐Luc George / Michel Perin omschrijven als gevleide winnaars gezien ze over een full geprepareerde Ford Escort beschikten uit 1976. Een wagen die sneller is dan vele deelnemers uit de ‘Moyenne Haute’. Stof tot nadenken bij de concurrenten die richting de 65ste editie van de Rallye Neige et Glace trekken deze winter dat trouwens ook een organisatie is van Zaniroli. Regularity is en blijft een discipline voor gentlemen, maar het materiaal en assistentie kosten handenvol geld en ook hier is de concurrentie onverbiddelijk en willen de uitblinkers winnen. En om te winnen wordt er hard gestreden, veel gerekend en geïnvesteerd in degelijk materiaal. Als er dan iemand wint die in de praktijk niet thuis hoort in een bepaalde groep dan blijft de kritiek richting organisatie niet uit.

De tactiek
Dirk Van Rompuy-Chris Goris / Opel Ascona B
Dirk Van Rompuy-Chris Goris / Opel Ascona B
We vroegen Chris Goris, de co van Dirk Van Rompuy om wat meer uitleg inzake regularity en het systeem Blunik.
Chris Goris: “In regularity is de ploeggeest primordiaal en de rol van de copiloot uiterst belangrijk omdat de opgelegde gemiddelden zo dicht mogelijk moeten worden benaderd. Dit, in samenwerking met een piloot die veel ervaring heeft met zijn materiaal en uiteraard de gashendel en de trajectoire bepaalt, moet een team leiden richting goede resultaten. Hiervoor kunnen de copiloten rekenen op de bijstand van een Blunik of een apparaat die de wagen in theorie tot op de meter juist kan laten rijden. Uiteraard is het dan nog steeds aan de copiloot om de juiste gegevens door te geven aan de piloot die het gaspedaal en rem perfect moet beroeren en ondertussen ook nog deze de weg te wijzen. Geen sinecure. Tijdens de etappes worden de wagens verschillende malen gecontroleerd op geheime plaatsen. Per seconde dat de wagen te traag de geheime controle passeert krijgt deze een strafpunt aan de broek. Een seconde te snel wordt vermenigvuldigd maal twee. Neem er dan nog eens bij dat de organisator verschillende gemiddelde snelheden oplegt. Wagens bvb met een maximaal gemiddelde van 50 km/uur kunnen tijdens de etappes verschillende andere gemiddelden
Trophée des Alpes - Zaniroli Events
Trophée des Alpes - Zaniroli Events
worden opgelegd. Bvb. Starten aan een gemiddelde van 50 om dan twee kilometer verder over te schakelen naar 30,9 en dan opnieuw enkele honderden meter verder 54,6 te moeten benaderen, enz. Eens een straftijd tijdens een controle, kan je die niet meer ongedaan maken. Ten eerste weet je niet waar ze staan en de opgelegde gemiddelden tussen de andere controles moeten ook kloppen. De copiloten krijgen hun geheime roadbook per dag een half uur voor de eerste KP. Het is dan voor de copiloot alle hens aan dek om de Blunik te programmeren. Uiteraard krijgen we dit niet voor elkaar op een half uur en zodoende moet er tussen de etappes door nog verder worden geprogrammeerd. En dat terwijl de co’s ook tijdens de KP’s als tijdens de verbindingen hun piloot langsheen het geheime parcours moeten leiden. Geen job voor zenuwlijders maar eerder door gepassioneerde multitaskers met een autistisch trekje”, lacht Goris.         

De wedstrijd
Winnaars George-Perin - Frod Escort MK2
Winnaars George-Perin - Frod Escort MK2
Zoals we reeds schreven won het duo George / Perin het pleit in hun Ford Escort. Al is niet iedereen hiermee akkoord door bovenstaande reden. De winnaars pakten na vier dagen en 33 kp’s 201 strafseconden. Voor de overige ereplaatsen was het een Belgisch onderonsje met de Porsches van Deflandre/Lambert en Baugnée/Remion die ex aequo op 232 strafseconden uitkwamen. Deflandere werd tweede op basis van een mindere cilinderinhoud tegenover de Porsche van Baugnée. Deflandre werd wel eerste in groep 5 met Moyenne Haute. Op amper twee punten of twee seconden werd het duo Dirk Van Rompuy/Chris Goris in hun Opel Ascona B schitterend vierde in de algemene eindstand en derde in groep 5 Moyenne Haute. Twee seconden na vier dagen strijden is te verwaarlozen. Johnny Delhez en Yves Noelanders werden vijfde algemeen en wonnen de groep 6 met hun jongere Ford Sierra Cosworth.

Deflandre-Lambert - Porsche 911
Deflandre-Lambert - Porsche 911
Tijdens deze vierdaagse won het duo George / Perin driemaal het dagklassement terwijl Van Rompuy / Goris de laatste wedstrijddag superieur waren en zodoende van de zevende naar de vierde plaats konden opschuiven.
Dirk Van Rompuy: “Tijdens de slotdag waren we echt niet te houden en wonnen het dagklassement. We waren ook het enige team dat een KP (op de tweede wedstrijddag) volledig op 0 afwerkte en dus bij iedere controle op de seconde juist passeerden. Blijkbaar was dit nog nooit eerder gebeurd en we kregen hiervoor een extra vermelding tijdens de prijsuitreiking".

Dirk Van Rompuy-Chris Goris / Opel Ascona B VR Racing by Qvick Motors
Dirk Van Rompuy-Chris Goris / Opel Ascona B VR Racing by Qvick Motors
"Uiteindelijk wonnen we zeven KP’s waarvan twee ex aequo’s. We zijn super tevreden en hadden een top 10 geambieerd. Chris kent de blunik als geen ander en mits een betere start en de Escort die misschien in een andere klasse had moeten staan, hadden we deze wedstrijd kunnen winnen. We gaan de volgende organisatie van Zaniroli ook doen en dat wordt dan de Neige et Glace in januari. De crew van VR Racing liet zich niet onbetuigd en kreeg een fair play-beker omdat ze een concurrerend team hielpen bij het oplossen van een technisch probleem. Ondanks de harde strijd is er toch nog tijd en plaats voor collegialiteit", aldus een tevreden Dirk Van Rompuy”.



Foto's: Zaniroli / VR Racing

 


Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Historic Rally op donderdag 20 september 2018.
  • AG Metals

Copyright 2000-2018 Autosport.be - Contacteer ons