Trophée des Alpes: Gevleide zege voor George/Perin. Belgen bij de les


De tactiek

Chris Goris: “In regularity is de ploeggeest primordiaal en de rol van de copiloot uiterst belangrijk omdat de opgelegde gemiddelden zo dicht mogelijk moeten worden benaderd. Dit, in samenwerking met een piloot die veel ervaring heeft met zijn materiaal en uiteraard de gashendel en de trajectoire bepaalt, moet een team leiden richting goede resultaten. Hiervoor kunnen de copiloten rekenen op de bijstand van een Blunik of een apparaat die de wagen in theorie tot op de meter juist kan laten rijden. Uiteraard is het dan nog steeds aan de copiloot om de juiste gegevens door te geven aan de piloot die het gaspedaal en rem perfect moet beroeren en ondertussen ook nog deze de weg te wijzen. Geen sinecure. Tijdens de etappes worden de wagens verschillende malen gecontroleerd op geheime plaatsen. Per seconde dat de wagen te traag de geheime controle passeert krijgt deze een strafpunt aan de broek. Een seconde te snel wordt vermenigvuldigd maal twee. Neem er dan nog eens bij dat de organisator verschillende gemiddelde snelheden oplegt. Wagens bvb met een maximaal gemiddelde van 50 km/uur kunnen tijdens de etappes verschillende andere gemiddelden

De wedstrijd


Dirk Van Rompuy: “Tijdens de slotdag waren we echt niet te houden en wonnen het dagklassement. We waren ook het enige team dat een KP (op de tweede wedstrijddag) volledig op 0 afwerkte en dus bij iedere controle op de seconde juist passeerden. Blijkbaar was dit nog nooit eerder gebeurd en we kregen hiervoor een extra vermelding tijdens de prijsuitreiking".

Foto's: Zaniroli / VR Racing
Tweet