van der Horst

Trophée des Fagnes: Nabeschouwing van de organisatoren

Pedro Bonnet - BMW Trophy BGDC
Pedro Bonnet - BMW Trophy BGDC
Met 53 bolides van de Belgian Gentlemen Driver’s Club 2013 op de baan afgelopen zondag in Spa-Francorchamps in het kader van de Trophée des Fagnes en meer dan 48 wagens van de Trophée Tourisme Endurance, Franse tegenhanger van de BGDC, heeft niemand zich verveeld op het Ardeense tobogan. En zeker omdat het zonnetje van de partij was! En zij die ervan uitgingen dat de wedstrijd zou uitdraaien op een opeenvolging van incidenten en neutralisaties, kwamen bedrogen uit: de amateurs, gentlemen drivers en andere jonge wolven waren competitief, en dat zonder brokken te maken, wat garant stond voor een prachtig spektakel…
  • Hamofa Performance
Onbetwistbare troef van het BGDC: een permanente verjongingskuur, dankzij de komst van nieuwe deelnemers. Tijdens de Trophée des Fagnes viel de beurt bij John en Grégory Rasse om van zich te laten horen, met de deelname van een fantastische BMW M3 E36 die vriend en vijand zou verrassen, met een tweede tijd tijdens de kwalificatie en een sterk wedstrijdbegin. De wagen hing namelijk aan de leiding na 45 minuten wedstrijd. En ook al liet de mechaniek het uiteindelijk afweten, toch hebben die kerels, die we normaal aan het werk zien in de internationale wedstrijden voor Lotus, hun visitekaartje afgegeven…

Opgave dus voor de BMW #142, maar aan de spits zagen we een andere M3, versie E46 dit keer, getemd door die duivelse Koen De Wit, die opmerkelijk genoeg geen teamgenoot heeft, en dus de volledige 240 minuten alleen voor zijn rekening neemt. Net zoals vroeger verloor de Vlaming zijn achtervleugel, maar er is meer nodig om de wit-zwarte BMW te verontrusten. “Ik heb natuurlijk wat neerwaartse druk verloren, maar niets bijzonders”, onderstreepte de sympathieke rijder aan de aankomst. “Met al die wagens op de baan heb ik wat moeten zigzaggen, maar ik heb volgehouden, en de zege lachte me toe.”

De Wit, winnaar in het algemene klassement, maar vooral ook in Divisie 3, ging in die categorie de Luxemburgers Guy Hoffeld, Gil Linster en Sven Seerach vooraf, van wie de M3 E36 nochtans met één ronde bestraft werd door een overdreven snelheid in de pitstraat! Wat hen niet belemmerde om een indrukwekkende inhaalrace neer te zetten, waarbij ze onder meer voorbij een andere M3 E36 gingen, het exemplaar van Geert Verwimp en Kris Geudens. Laatstgenoemden, winnaar in Zolder, waren erg opgelucht toen ze het podium betraden, aangezien Geudens net zijn tweede wedstrijd in de autosport had afgewerkt, en dat op het mooiste circuit ter wereld! Hoed af…

In D3 onthouden we verder ook de uitstekende prestatie van Rudi Spigeleer, Thierry Grysouille en Didier Clermont (M3 E36), die flirtten met de top 3, terwijl Christian Heck en Gaël Frère (M3 E36) het slachtoffer werden van een contact met een Franse concurrent uit de TTE, waardoor een velg geplooid was, wat hen natuurlijk heel wat tijd kostte. Toch werden ze nog vijfde in de klasse. Evenmin tevredenheid bij Patrick en Alain Franssen, van wie de BMW EMG Motorsport tot de opgave gedwongen werd.

De betere bolides uit de Klasse D (2 liter) hebben nogmaals indruk gemaakt. Met drie verplichte pitstops, oftewel een totaal van 9 minuten in de pitlane, speelde de strategie een cruciale rol, en het was duidelijk Dehaye Racing dat hieruit een voordeel haalde. Grégory Paisse en Tony Kevers kwamen, naar goede gewoonte, dan ook postvatten bovenaan het klassement met hun Volkswagen Golf II. Alleen kwam pech ditmaal roet in het eten gooien van de Duitse wagen, en de motor blies zijn laatste adem uit op… 10 minuten van het einde van de wedstrijd! “Bij het uitkomen van de haarspeldbocht van Bruxelles begon de motor plots te haperen”, verklaarde een duidelijk neergeslagen Grégory Paisse. “Sinds we ons startnummer veranderden van #101 naar #1, lijkt niets nog te lukken. We gaan eens vragen of we ons oud startnummer opnieuw mogen gebruiken…”

Claudie Tanghe en Vincent Vandenabeele maakten dankbaar gebruik van de opgave van de witte Golf om hun tweede overwinning van het seizoen op te eisen, na de zege in Zolder. Het duo werd bovendien nog eens tweede algemeen. De Renault Clio III #12 was uiteindelijk de betere van de Clio II van François Jeukenne, Michaël Schmetz en Olivier Debroux, altijd aanwezig in de voorste gelederen, en de… roze Honda Civic van Raphaël van der Straten en Joël Vanloocke, die aan een sterke opmars bezig was tijdens de wedstrijd. De Clio van Deger-De Borman-Geoffroy en Buffet-Buffet vervolledigden de top 5, in tegenstelling tot de Surinx Honda Civic van Bruynoghe en Ouassini, die de motor erg vroeg in de race opblies. De Japanner kreeg in het kamp van de pechvogels het gezelschap van de Honda Integra van Wilders-Ferrier (motor) en de Clio van Lejeune-Maquet (aanrijding), om er maar enkele op te noemen…

In de Klasse E van de Division 1 verwachtte iedereen een BMW… en het werd de Porsche 944 van Léonard Licops en Pierre-Yves Paque die als eerste over de meet kwam! De taak van de Porsche-rijders werd makkelijker na de opgave van de BMW van EMG Motorsport, met Neyens-Zadnikar achter het stuur. Zij werden het slachtoffer van falende techniek. De oranje 944 won schitterend voor de BMW M3 E30 van Van de Water en Beyers en de 325i van Doms en De Vocht.

In deze categorie vinden we ook de BMW 3 Reeks E90 en E46 ClubSport Trophy, die een wedstrijd in de wedstrijd betwisten. In deze competitie ook een zekere Guino Kenis aan het stuur van de Beierse bolide met startnummer #52. Hij kende de dag voordien pech in de TAC Rally, maar dat weerhield de concessiehouder van BMW uit Turnhout er niet van om in Spa te winnen, samen met Kristof De Neef, voor de bolides van ex rallycrosser Pedro Bonnet-Matot en Donniacuo-Lambregs-Smets. “Het is zeer lang geleden dat ik me nog zo op een circuit heb geamuseerd”, vertelde Kenis achteraf. “Er waren overal wagens, en gezien onze BMW bijna een seriewagen is, moest je altijd anticiperen. Heel amusant!”

In de kleinste categorie van de Division 1, de Klasse C, zagen we een strijd die heel lang onbeslecht bleef. De Honda Civic #48 van Thiroux, Van Warbeck en Lémeret reed van de concurrentie weg tijdens het eerste deel van de race, maar een falende oliepomp zou alles in het water laten vallen. Dat was dan in het voordeel van de Honda CRX van Mascaux-Charlier-Eeckhout, maar ook zij zouden het niet halen, want een kapotte motor deed hen stranden in het zicht van de finish. Na een verbeten strijd met de Suzuki Swift en ondanks een haperende motor was de zege voor de Civic met startnummer #5 van Van Damme, Van Billoen en Deridder. Zij durfden er vooraf niet in te geloven. De mooie rode Honda kwam over de streep voor de Swift van Goffard-Pasture, Lannaux-Huybrechts-Peeters en Franken-De Bargigli. Ambiance op het podium verzekerd!

Na de twee eerste afspraken van het seizoen 2013 zal de BGDC over een kleine maand naar een circuit trekken waar jongens van kerels gescheiden worden: Dijon-Prenois! We verwachten er weer minstens 40 deelnemers…

BGDC press



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Belgian Gentlemen Drivers Club op maandag 8 april 2013 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Trophée des Fagnes.
  • MF Racing

Copyright 2000-2021 Autosport.be - Contacteer ons