van der Horst

Trophée des Fagnes: Nabeschouwing van de organisatoren

Belgian Gentlemen Drivers Club
Belgian Gentlemen Drivers Club
De tweede manche van de Belgian Gentlemen Driver’s Club (BGDC) 2015 was zonder meer bewogen. In uiteindelijk hele goede weersomstandigheden, op een droge piste en onder een lentezonnetje, begon de 180 minuten durende race, die de Trophée des Fagnes afsloot, met twee lange neutralisaties. Eens te meer was de plek des onheils de snelle bocht van Blanchimont. In het indrukwekkende peloton van zeventig wagens volgde al snel een soort kettingbotsing met onder meer de Renault Clio II #78 van Benjamin Renaud, de Renault Clio III #80 van Rudi Vankeirsbilk en de Honda Integra Typre-R #4 van Michel Wilders. De schade aan de #78 was overigens aanzienlijk. De race was nog maar net weer op gang geschoten of de Renault Clio III #86 van Jacques Morlet ging er hard af. Drie wagens gingen zij aan zij in Blanchimont en de crash was indrukwekkend, maar ‘Jack’ Morlet bleef ongedeerd en de #86 zou hersteld moeten kunnen worden. Het was evenwel schrikken zo vroeg in de race...
Tel bij de twee neutralisaties ook nog driemaal een ‘Code 60’, wanneer sommige teams heel verstandig hun verplichte pitstops afwerkten, en het verloop van de race bleek dan ook bijzonder complex. Naarmate de race vorderde, werd het duidelijker en duidelijker dat de zege in Division 1 zou gaan naar de Peugeot RCZ #1 van Benoît en François Semoulin, die zonder problemen de race afwerkten en daarbij toonden dat ze heel wat potentieel hebben. In de clan van Semspeed was het nog even schrikken toen de Franse Leeuw net voor het einde binnen kwam, maar dat was om benzine te sparen! De broers Semoulin wonnen D1 en de Klasse D (2 liter) voor de Renault Clio III #10 van Michaël Divoy en Patrick Asnong, en de Clio III #503 van François Jeukenne, Michaël Schmetz en Grégory Vannetelbosch. Een zaak is zeker: de Clio zullen het moeilijk krijgen tegen de snelle Peugeot...
 
De #1 won dus en de RCZ #32 van de familie Buffet werd vijfde, achter de Renault Clio III #59 van Matthieu De Robiano, Benoît Car en Stéphane Lacoste, mooi vierde dus. Noteren we ook de mooie prestatie van Patrice Lacroix (Honda Civic #15), die in de D1 op het podium had kunnen eindigen zonder een te korte stop in de stands. Noteren we nog de opgaves van de Peugeot RCZ #188 van Heinen-Kevers-Paisse (oververhit) en de Renault Clio III #18 van De Leval-Degeer (idem), toch beide podiumkandidaten.
 
In de Klasse E (2,5 liter) van de Division 1 ging de zege naar een van de snellere BMW 325i van de Clubsport Trophy, de #3 van de jongeren Bernard Claes en Cédric Wauters, die de meerdere was van de E30 #83 van Edwin Beyers en Ronny Van de Water en de M3 E36 #077 die in Zolder won, mer ditmaal Thierry Grysouille en Didier Clermont achter het stuur. Het podium in de BMW Clubsport Trophy werd vervolledigd door de #57 van Jimmy De Breucker en Jo Lammens, voor de #56 van Peter Van Delm en Guino Kenis.
 
In de Klasse C (1600cc) won de Honda Civic #48 van Rudy Thiroux en Sébastien Hanoulle solo, nadat de Citroën AX #333 van Jérémy Princen en Jonathan Peeters geweigerd was vanwege een te laag gewicht. "De wagen is altijd geweest zoals hij hier was en aan de technische controle werd aangediend", erkende Jérémy Princen nederig. "We gaan verder rijden zoals de AX is, want de auto zomaar zwaarder maken, heeft geen zin. Ondertussen werken we aan een nieuwe wagen, ook een Citroën."
 
Zoals we vooraf ook geschreven hadden, werd de strijd in de Division 3 in de Ardennen een strijd tussen de beste BMW M3 E36 en E46. Het scenario van Zolder herhaalde zich, doch omgekeerd... Nu gaf de M3 E46 #17 van Johan Huygens en Vincent Vandenabeele vroegtijdig op met schade aan de ophanging na een contact met een Clio. Met hun volledig gecontroleerde BMW – na de opgave in Zolder – wonnen Stienes Longin en Thomas Piessens. Ze haalden het schitterend voor de #64 van Koen De Wit die dit seizoen van podium naar podium rijdt. De M3 E46 #8 van Olivier Petroons, Rik Renmans en Ward Sluys werd derde, voor de broers John en Grégory Rasse, die problemen kenden met hun M3 E36 #142.
 
Voor de volledigheid melden we nog de zege in de BRCC Club van de VW Golf V TDI #25 van Serge en Stijn Van den Berge met John De Wilde na de opgave van de Renault 21 Turbo #121 van Xavier en René Danneels, met Michel Gilot (versnellingsbak). De Lotus Exige S #177 van Fred Colaux en Alexis Palm en de BMW 120d #120 van Wim Bradt, Gunther Van den Hove en Roel Voet maakte de top 3 volledig.
 
Volgende afspraak van de BGDC op het prachtige circuit van Dijon-Prenois tijdens het verlengde weekend van 1 mei!

BGDC Press



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Belgian Gentlemen Drivers Club op maandag 6 april 2015 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Trophée des Fagnes.
  • Prospeed Competition

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons