van der Horst

Trophée des Fagnes: Ongenaakbare dubbel voor Bollen-Mondron-Caprasse

VW Fun Cup
VW Fun Cup
Wisselende weersomstandigheden op zaterdag, zon op zondag: voor Cédric Bollen, Guillaume Mondron en Frédéric Caprasse maakte het niet veel uit. Ze wisten beide wedstrijden in het kader van de Trophée des Fagnes in Francorchamps met kop en schouders te domineren. De vice-kampioenen van 2014 lieten zo hun ambities voor dit seizoen duidelijk blijken. Bij de tweezitters neemt CAR-PASS LRE by DRT de kop van het kampioenschap.
Als vice-kampioen van vorig jaar, via een overwinning in de 25 Uur VW Fun Cup, waren Cédric Bollen, Guillaume Mondron en Frédéric Caprasse voor velen de grote favorieten bij de start van de European VW Fun Cup 2015. Tijdens de Trofee van de Hoge Venen op het circuit van Spa-Francorchamps loste het jonge trio van Allure Team 2 die verwachtingen in door beide wedstrijden te domineren.
 
Zaterdag in de vooravond kwam tijdens de wedstrijd waar 35 VW Fun Cup aan deelnamen een zware hagelbui over het circuit getrokken. Meer had Fred Caprasse niet nodig om het verschil te maken. Bij Allure hadden ze de rijderswissels trouwens goed geoefend. Op zondag scheen de zon, al waren de temperaturen niet je dat, maar dat maakte geen verschil voor Bollen-Mondron-Caprasse, die opnieuw ongenaakbaar naar de zege reden. “Alles verliep perfect”, stelde het trio in koor. “We hebben een heel homogeen team en dat is waarschijnlijk één van de sleutels van ons succes. Voeg daar het perfecte werk van het team bij, plus het feit dat onze rijderswissels blijkbaar sneller verliepen dan bij de directe concurrentie en dan heb je het recept voor een perfecte wedstrijd.”
 
Ook de andere rijders van Allure Team - Fred Bouvy, Lorenzo Donniacuo, Franck Radet en Pierre Piron – bevestigden de uitstekende arbeid van het Luikse team, door op zaterdag naar de tweede plaats te rijden en ook ’s anderendaags heel wat punten te scoren. Manu Nava en Stéphane Charlier, steeds voorin te vinden en smaakmakers van de beginfase van de wedstrijden, wisten ook twee keer op het podium te klimmen. De onvermijdelijke Manu Nava – sinds het begin van de VW Fun Cup in 1997 in het peloton en al twee keer kampioen – lijkt vast van plan om dit jaar opnieuw aan te knopen met het succes.
 
Kevin Balthazar, de grote revelatie van deze Trofee van de Hoge Venen, was in grote doen op de #280 van Socardenne. De 22-jarige ex-eenzitterracer (hij reed het Franse kampioenschap F4) uit Hoei twee keer naar de snelste ronde in de wedstrijd en wist hij in het begin van de race twee keer de leiding te nemen. Christophe Nivarlet en Renaud Martin waren iets minder snel, maar knapten toch mooi hun deel van het werk op en misten het podium in de eerste wedstrijd het podium met amper een halve seconde. Maar met twee vierde plaatsen wisten ze het seizoen wel uitstekend te beginnen.
 
Zaterdag werd de top-5 vervolledigd met de #55 van Poison Ivy–4 Race (Gilles Debrus-Bruno Debrus-Marc Vancutsem-Jonathan Van der Zijl) terwijl op zondag de #284 d’AC Motorsport 2 (Sébastien Ryhon-Alix Fraiture-Hervé Maillien) die positie innam.
 
Ook een ander team verdiende om – minstens – in de top-5 te rijden. Met de #59 van AC Motorsport verloren Arnaud Quédé, Stéphane Perrin en Didier Van Dalen op zaterdag wat tijd na een contact, waarbij hun versnellingsbak een ronde lang geblokkeerd bleef. Hun zevende plaats liet hen op hun honger achter. ’s Anderendaags, toen ze op weg leken naar een derde plaats, gingen hun kansen op een goede uitslag in rook op toen de wagen zonder brandstof viel. De twee ronden die daarbij verloren gingen lieten naar de tiende plaat terugvallen.
 
Na hun titel in Evo2 vorig jaar zijn de Italianen van 8Ks Corse Team (Claudio Cappelli-Ottorino Zorza-Federico Sordini) overgestapt naar Evo3. In de beginfase waren ze dikwijls voorin te vinden, en legden uiteindelijk beslag op een zesde en achtste plaats.
 
En regerend kampioen Colson Racing? Die hadden een weekend om zo snel mogelijk te vergeten. Zaterdag ging de kabel van de versnellingsbak stuk – ze gebruiken paddles aan het stuur – waardoor het trio Crosset-Gressens-Jacquemin heel wat plaatsen verloor. ’s Anderendaags speelde een nukkige versnellingsbak hen opnieuw parten, waardoor ze helemaal achteraan moesten vertrekken. Ze wisten uiteindelijk nog als zevende te finishen.
 
Tweezitters: ASC verrast, Car-pass LRE by DRT bevestigt
 
Bij de Tweezitters werd een hevige strijd geleverd. Tijdens de eerste wedstrijd op zaterdag had het team ASC van Jean-Michel Mahy, Olivier Baudet en Gaëtan Quinten maar drie seconden over om een verrassende zege te behalen. TML Racing kwam net te kort om te winnen, maar Baudouin de Liedekerke en zijn zoon Florent bleven wel voor CAR-PASS LRE by DRT. De regerende Tweezitter-kampioenen Alain Vercammen, Miguel Coppieters en Stéphane Lémeret – voor het eerst aan de slag met de Evo3 van de #365 – namen ‘s anderendaags revanche, na een indrukwekkende slotstint van de rijder-journalist. Meteen staat CAR-PASS LRE by DRT ook op kop van het kampioenschap. Maar door opnieuw als tweede te finishen, wist het TML Racing van de familie de Liedekerke de schade te beperken. Het podium op zondag werd vervolledigd door AC Motorsport 4 (Axel Daout-Steve Sovet-Christophe Moors). Dat de strijd intens was, werd bewezen door het feit dat de drie teams door slechts 45 seconden gescheiden werden.
 
Na deze uitstekende seizoensstart in Francorchamps maakt de VW Fun Cup zich nu op voor een dubbele uitstap naar het buitenland. Over vier weken, tijdens het eerste weekend van mei, is het circuit van Dijon-Prenois het decor voor de leukste aller racebolides. Een maand later, 6 en 7 juni, trekt de Fun Cup naar het Nederlandse Zandvoort, vooraleer op 11 en 12 juli terug te keren naar Francorchamps voor de 25 uur VW Fun Cup. U hoort nog van ons!
 
Uitslagen Trofee van de Hoge Venen:
 
Race 1 (140’) : 1. Allure Team 2 (Bollen-Mondron-Caprasse), 47 r.; 2. Allure Team 1 (Bouvy-Donniacuo-Radet-Piron), + 51’’883; 3. Acome Racing (Nava-Charlier) +1’26’’985; 4. Socardenne (Nivarlet-Balthazar-Martin) +1’27’’307; 5. Poison Ivy – 4 Race (Debrus-Debrus-Vancustem-Van der Zijl) +2’26’’552; 6. 8Ks Corse Team (Cappelli-Zorza-Sordini) +2’52’’581; 7. AC. Motorsport 1 (Quedé-Perrin-Van Dalen), +1r.; 8. AC Motorsport 2 (Ryhon-Fraiture-Maillien), +1r.; 9. ComToYou (Baert-Bustin-Robert), +1r.; 10. Jac Motors by MTE (Jaspers-Nulens-Henry de Frahan), +1r.; 21. ASC (Quinten-Mahy-Baudet), 1ste Biplaces, +3r.; etc.
 
Race 2 (220’) : 1. Allure Team 2 (Bollen-Mondron-Caprasse), 70 r.; 2. Acome Racing (Nava-Charlier) +1’23’’167; 3. Allure Team 1 (Bouvy-Donniacuo-Radet-Piron), + 2’29’’550; 4. Socardenne (Nivarlet-Balthazar-Martin) +3’02’’565; 5. AC Motorsport 2 (Ryhon-Fraiture-Maillien), +3’02’’696;  6. Poison Ivy – 4 Race (Debrus-Debrus-Vancustem-Van der Zijl) +1r.; 7. Colson Racing (Crosset-Gressens-Jacquemin), +1r.; 8. 8Ks Corse Team (Cappelli-Zorza-Sordini) +1r.; 9. Jac Motors by MTE (Jaspers-Nulens-Henry de Frahan), +1r.; 10. AC. Motorsport 1 (Quedé-Perrin-Van Dalen), +2r.; 21. CAR-PASS LRE by DRT (Vercammen-Lémeret-Coppieters) 1ste Biplaces, +5r.; etc.

Kronos Events press



  • St. Paul

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons