Trophée des Fagnes: De Wit (M3) en de familie Semoulin (RCZ) aan het feest
De BGDC heeft ondertussen kennisgemaakt met een zeer snelle Pieter Verlinde, die we dit seizoen zeker nog zullen terugzien.
Achter de beide M3 E46 draaide de Renault 21 Turbo #21 van René Danneels, Xavier Danneels en Michel Gilot als een horloge tot op het podium in de Division 2 en de Klasse F, terwijl de BMW Z3M Coupé #888 van Pierre De Landsheere en Dimitri Kluyskens en de nieuwe Porsche Cayman #4 van Yves Noël en Jean-Michel Gérôme de top 5 vervolledigden.
Nog in D2 zagen we de BMW 120d in Klasse E, van Wim Bradt en Gunther Van den Hove, de zege meepikken, voor de twee VW Golf V TDI van Kurt Heirman (#76) en het duo Stijn Van Den Berge-Ludovic Dubois (#25).
Het laatste woord aan Peugeot
De Division 1 was een echt succes, waarbij de zege werd beslecht tussen de toppers uit de Klasse B (1601 tot 2000 cc) en A16T (1501 tot 1650 cc turbo). Zaterdag was het voordeel voor de BMW 320i WTCC #281 van Geoffrey Heyninck en Bert Longin, die finishte voor de snelste Peugeot RCZ Cup, de #1 van Benoît en François Semoulin en de #2 van Mathieu De Robiano. De drie wagens hadden één stop uitgevoerd in de race van negentig minuten, wat dus tot gevolg had dat ze alle drie nog eens dienden te stoppen op zondag.
Benoît Semoulin nam bij de start de maat van de BMW van Geoffrey Heyninck en de Peugeot RCZ Cup #1 van SemSpeed legde de basis van de eerste zege van het seizoen. De ‘Leeuwen’ waren goed vertegenwoordigd in de top 10 van de D1, met een zeer sterk debuterende Mathieu De Robiano (#2), die de tweede stek inpalmde, voor de #23 van de Damien Dupont en Amaury Richard. Zij werden dus derde, voor de #3 van Pierre Dupont, die naast De Robiano zal zitten in de overige manches van het seizoen. Jérôme Heinen en Gaëtan Hayot (#188) verloren met een losgekomen vleugel wat tijd op zaterdag, maar maakten op zondag nog een deel van de achterstand goed. Zij finishten voor de bolides van Denys en Emilien Buffet enerzijds en de Fransen Thomas Comparot en Fabrice Bouchet anderzijds.
De BMW van Heyninck en Longin won de Klasse B, voor de 320is van Vincent Despriet (#29), althans daar leek het op. Op enkele ronden van het einde gooide de mechaniek echter roet in het eten. Zo werden François Jeukenne en Gaël Frère (Renault Clio #503) tweede, voor de originele Vauxhall Astra Coupé #777 van Guy Katsers en Philippe Ménage. Vincent Despriet werd alsnog vierde, voor Renault Clio #62 (Braekevelt-Braun), #110 (Debroux-Dewaelheyns) en #85 (Hoogwerf-Hoogwerf).
In de Klasse D (2001 tot 2500 cc), op de BMW 325i Clubsport Trophy na die niet in het klassement werden opgenomen, was het de 325i E30 #113 van Steve Claeys, Eric Delnest, Frédéric Crucq en Joël Uylenbroeck die won voor de M3 E30 #41 van Cesari-Gilson en de 325i E36 #77 van Grysouille-Spigeleer.
Vermelden we nog de Toyota Yaris #741 van Grégory Vandamme en Jérôme Verralleweck in de Klasse A, die uiteindelijk in de Klasse B reed, vanwege het aantal wagens dat per categorie dient te worden ingeschreven. De originele Lisa JP02 (die in Luik wordt gebouwd) van de Fransman Daniel Dupont kwam uit in Division 3 (Klasse G), maar een kleine brand op zaterdag betekende weinig goeds voor de rest van het weekend.
Na de eerste meeting van de BGDC dit seizoen is het opvallend hoe sportief de wedstrijden verliepen. Over twee weken is het aan Circuit Zolder om de tweede meeting van de BGDC te ontvangen, voor een race van 150 minuten.
BGDC Press
Tweet