van der Horst

Trophée des Fagnes: Klassenwinst voor Heyninck-Longin

Ze pakten vorig jaar al een paar keer samen uit met de fraaie ex-WTCC BMW 320i en ook dit jaar stonden Geoffrey Heyninck en Bert Longin samen aan de start van het nieuwe seizoen voor het BGDC-kampioenschap. Opnieuw met de BMW, die tijdens de afgelopen winter wat ingrepen onderging en aardig wat sneller werd gemaakt. Het resultaat van hun weekend: winst in de klasse en een zevende plaats algemeen. Al geeft dat alles toch een ietwat vertekend beeld van de realiteit en had er in normale omstandigheden meer in gezeten...
“Er is inderdaad e.e.a. veranderd bij ons ten opzichte van vorig jaar”, opent Geoffrey Heyninck. “We kozen voor een samenwerking met Fred Grönitz en zijn team en de wagen zelf werd voorzien van andere schokdempers om de wegligging te verbeteren. Fred zocht en vond een prima afstelling en dat zorgde ervoor dat de BMW 320i in Francorchamps een tweetal seconden per ronde winst boekt. Daar ben ik uiteraard heel tevreden mee en ook de samenwerking met het team en met Bert verliep dit weekend perfect.”

Ook op het asfalt zelf liep alles gesmeerd. In een wedstrijd die opgesplitst werd in twee manches tikte het duo Heyninck-Longin gisteren als tweede aan, met een aanzienlijke bonus op hun concurrenten in resp. hun klasse en divisie. “Het verliep gewoon zoals het hoort, zonder enig probleem”, vertelt Bert Longin. “De wagen loopt als een Zwitsers klokje en zowel Geoffrey als ikzelf kunnen tevreden zijn met de prestatie die we gisteren en vandaag neerzetten. Hoedje af ook voor het team dat ons een perfecte wagen ter beschikking stelde, want ook vandaag verliep alles zoals het hoort.”

En toen kwam de kat op de koord... Tijdens de rijdersbriefing werd duidelijk gezegd dat de resultaten van beide manches zouden worden samengeteld om tot een uitslag te komen. “Dat gebeurde ook, maar niet zoals het oorspronkelijk werd aangekondigd”, pikt Geoffrey in. “We zagen immers onze bonusseconden van gisteren verdwijnen en stonden plots terug op gelijke voet met andere deelnemers waarop we reeds een belangrijke voorsprong hadden opgebouwd. Men kan dan wel beweren dat deze last minute reglementswijziging twee uren op voorhand werd medegedeeld, maar de nota werd pas tien minuten voor de start van de wedstrijd bezorgd in de pitlane, gewoon aan ´iemand´ van het team. Toen stonden de meeste wagens reeds op de (pre)grid en heel wat deelnemers en teamchefs waren niet tijdig op de hoogte van die nota. Ook wij niet. Indien we van alles tijdig verwittigd waren dan hadden we natuurlijk in de eerste manche onze twee verplichte pitstops gemaakt. We blijven wel winnaar in de klasse B, en daar ben ik fier op, maar algemeen en in de divisie scheelt het een slok op de borrel. Stel je maar voor dat we in de tweede seizoenshelft nog in strijd zouden zijn voor de titel en we op het einde van het kampioenschap nog een dure buitenlandse verplaatsing zouden moeten maken. En dat in plaats van een schrapresultaat in te kunnen roepen. Het stemt toch tot nadenken over de manier waarop er dit weekend met rijders en teams gehandeld werd en hoe ver de gevolgen financieel wel kunnen reiken...“

"Desondanks beleefden wij een boeiend race-weekend. BGDC is een kampioenschap waar hard gereden en gestreden wordt, doch met respect voor ieders materiaal en in een aangename sfeer. Wij kijken alvast uit naar de volgende wedstrijd om er de handschoen terug op te nemen in de strijd voor de overwinning in divisie 1,” besluit Heyninck.

Longin Press



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Belgian Gentlemen Drivers Club op maandag 4 april 2016 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Trophée des Fagnes.
  • LTF

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons