van der Horst

Trophée des Fagnes: Nabeschouwing van de organisatoren (VW Fun Cup)

VW Fun Cup
VW Fun Cup
Een strijd die nooit leek op te houden, een vijftiental auto’s die op een gegeven ogenblik in aanmerking kwamen voor de eindzege en uiteindelijk een mooie winnende ploeg Bustin by DN’s (Dominique Bustin, Maxime Lieutenant, Sébastien Kluyskens en Sam Dejonghe). De VW Fun Cup kon zich geen betere start van het seizoen dromen!
De eerste wedstrijd van de European VW Fun Cup 2016 heeft alle verwachtingen ingelost! In Spa-Francorchamps, in het kader van de Trofee van de Hoge Venen, namen uiteindelijk 84 kevers de start, waarbij na de trainingen enkele opgaves - omwille van technische problemen - te betreuren vielen. Hoewel de zon zich slechts enkele malen zeer voorzichtig toonde, werden de acht uren wedstrijd verreden op een droge piste.

Zoals steeds waren de eerste wedstrijdronden zeer geanimeerd, met een tiental deelnemers die voortdurend van positie wisselden. Zoals vaak was er heel wat contact binnen deze geanimeerde groep… waarbij ook meteen een eerste “slachtoffer” viel. Martin Leburton beschadigde zijn motorkap zwaar en de #294 AC Motorsport 1 - welke hij deelde met Stéphane Perrin en Alix Fraiture - had vervolgens te kampen met een sterk verminderde topsnelheid.

Op een schitterende manier, gezien hij slechts zijn tweede wedstrijd betwistte in de VW Fun Cup (met Cédric De Cecco, Anthony Martin en Flori De Cecco op de #149 Color Code by Milo), vocht Cédric Cherain in de kopgroep en klom hij zelfs met momenten op tot de leiding in de rangschikking. Maar de rallyman stopte na 30 minuten bovenaan de Raidillon. “De motor ging stuk”, legde de Belgisch vice-kampioen rally van 2014 uit. “Het team deed de nodige herstellingen en we zijn opnieuw vertrokken. Wij zijn beginnelingen en we hebben nog veel te leren.  Dan zouden we ook beter in staat moeten zijn om de afstellingen van de wagen te finetunen.”

Vertrokken vanop de pole positie, werd de #278 van Manu Nava, Stéphane Charlier en Anthony Rosa wederom achtervolgd door pech. Een defect uitlaatspruitstuk en vervolgens een kapotte aandrijfas lieten de wagen van Acome by DN terugvallen naar de achterste gelederen van het klassement.
Met acht verplichte pitstops opteerden veel teams voor zeer verschillende strategieën beïnvloed door de verscheidene neutralisaties. Halfweg wedstrijd, had de 8Ks Corse Team (Martin Ragginger, Federico Sordini en Gabriele Torelli) de leiding in handen voor Concept Expo by Milo (Fred Bouvy, Marc Van Cutsem en Lorenzo Donniacuo) en Netcom by Allure Team (Cédric Bollen, Frédéric Caprasse en Guillaume Mondron). Op vinkenslag achter het leidende trio bevestigde het team Bustin by DN’s (Dominique Bustin, Maxime Lieutenant, Sébastien Kluyskens en Sam Dejonghe) dat het eveneens een kandidaat was voor de zege!

Bij aanvang van het slotuur was het nochtans een vijfde deelnemer, de #911 in de kleuren van SPI (Georges Journet, Julien Andlauer en Alain Ferté) die de kop van de wedstrijd pakte.  Zij moesten evenwel nog een laatste pitstop afwerken… en wanneer de #911 een laatste keer aan de benzinepomp stond, was het de #291 van Bustin by DN’s die doorstootte naar de kop van het klassement.
Dominique Bustin, Maxime Lieutenant, Sébastien Kluyskens en Sam Dejonghe, de nieuwste telg van het RACB National Team en kandidaat in de TCR Benelux, pakten een schitterende overwinning na een zowel sterke als regelmatige wedstrijd. Zelfs als men de kwaliteiten van deze bemanning kende, is deze overwinning toch een klein beetje een verrassing.

“Het was voor ons een fantastische wedstrijd,” stelde Dominique Bustin. “Alles liep op wieltjes: de auto, de strategie, mijn goede co’s en de mannen van DN’s, die schitterend werk afleverden. Toch hadden wij niet durven denken aan de overwinning, maar nu we de smaak te pakken hebben, gaan we niet lang wachten om die krachttoer nog eens over te doen.”

Voor de tweede plaats viel de beslissing pas in de slotfase. Met een pitstop van hun directe concurrenten in de laatste minuten, pakten Georges Journet, Julien Andlauer en Alain Ferté (SPI) - nogmaals - een tweede plaats. Gezien ze reeds een zilveren medaille behaalden tijdens de 25 Uren VW Fun Cup in 2014 en 2015, kan het Franse team zich binnenkort misschien wel Poulidor beginnen noemen. “Nooit twee zonder drie,” grapte Alain Ferté. Wij gaan weerwraak nemen. Afspraak van 7 tot 10 juli na afloop van de 25 Uren…”

De derde plaats kwam in handen van de #289 van Concept Expo by Milo (Fred Bouvy, Marc Van Cutsem en Lorenzo Donniacuo) die de wedstrijd eindigde net voor #277 van Netcom by Allure Team (Cédric Bollen, Fred Caprasse en Guillaume Mondron). Het regerende kampioenenteam bevestigde dat het eveneens een serieuze kandidaat zal zijn voor een nieuwe kroon aan het einde van het seizoen.
De top 5 werd vervolledigd door het team 8Ks met de Oostenrijker Martin Ragginger (voornamelijk actief als GT-piloot met Porsche), maar ook met de Italianen Federico Sordini en Gabriele Torelli. Laatstgenoemde was zonder meer indrukwekkend te noemen bij zijn eerste optreden in de VW Fun Cup op het circuit van Spa-Francorchamps.

De #280 van Socardenne by Milo (Christophe Nivarlet, Kevin Balthazar en Renaud Martin) bevond zich bijna constant in de top, maar verloor een ronde in de slotminuten en moest zich uiteindelijk tevreden stellen met de 8e plaats. Zij werden voorafgegaan door de Fransmannen van Défi Baticonfort (Pascal Amand, Julien Menard en Julien Savanna) en de ploeg van Petrolheads met Stefan Talpe, Guillaume Dumarey, Jean Glorieux en Pol Van Pollaert. De Top 10 werd afgesloten door de Curbstone ComToYou (Fred Vervisch, Patrick Van Glabeke en Frédérique Jonckheere) en Zosh Groupe Dirob (Jean-René de Fournoux spande samen met Didier, Arnold en Maxime Robin).

Tweezitters : de goede strategie van CBRS by AC
 
Ook de race bij de tweezitters verliep ontzettend spannend en bleef lange tijd onbeslist. Als men de eindklassementen even aandachtig bekijkt, weet men genoeg : het verschil tussen de drie formaties die naar het podium werden geroepen,  was niet groter dan 24 seconden en dit na een wedstrijd die acht uur duurde. Een beetje tegen alle verwachtingen in, was het de #360 CBRS by AC die met Alain Dupont, Michel Koning en Philippe Fisette de buit binnenhaalden. « Onze strategie klopte als een bus, » klonk Michel. « Wij hebben één tankbeurt overgeslagen maar dat bezorgde ons tot in de laatste minuten de nodige stress… Ik denk niet dat er veel brandstof overblijft. Het seizoen beginnen met een zege op het Circuit van Spa-Francorchamps is natuurlijk best knap! »
 
Op 18 seconden volgde de ploeg van JMD, hetgeen Olivier Baudet en Jean-Michel Mahy toeliet plaats te nemen op de tweede trede van het podium. Uittredende kampioenen CARPASS LRE by DRT wonnen deze keer niet, maar Stéphane Lémeret, Miguel Coppieters en Philippe Reynens scoorden dankzij de 3de plaats belangrijke punten.
 
De 4de plaats had naar Trendy Foods Monster kunnen gaan. Het niet respecteren van de procedure voor de pitstops, kostte hen evenwel drie strafronden, waardoor Francis Plunus en Eric Jardon wegzakten naar de 6de plaats.  Zij gingen twee nieuwkomers vooraf in de klasse van de tweezitters : Jac Motors by MTE (Nicolas Vandierendonck, Kevin Kenis, Manu Van de Ryse en Pol De Meulenaere) en het Debersaques Racing Team (Charly De Munter reed samen met Yves en Maxime Debersaques.
 
Na deze schitterende start van het seizoen van de European VW Fun Cup geven we afspraak op vrijdag 29 en zaterdag 30 april op het circuit van Dijon-Prenois. Voor zij die de eerste afspraak misten, is het wachten tot de Trofee van Bourgogne…
 
Uitslag :
1. Bustin By DN’s (Bustin-Lieutenant-Kluyskens-Dejonghe) 137 ronden; 2. SPI (Journet-Andlauer-Ferte) + 1.33.832; 3. Concept Expo by Milo (Bouvy-Van Cutsem-Donniacuo)  + 1.35.183; 4. Netcom by Allure Team (Bollen-Caprasse-Mondron) + 2.42.172; 5. 8Ks Corse Team (Ragginger-Sordini-Torelli) + 3.25.627; 6. Défi Baticonfort (Amand-Menard-Susanna) + 1 tour; 7. Petrolheads (Talpe-Dumarey-Glorieux-Van Pollaert) + 1 ronde; 8. Socardenne by Milo (Nivarlet-Balthazar-Martin) + 1 ronde; 9. Curbstone By ComToYou (Vervisch-Van Glabeke-Jonckheere) + 2 ronden; 10. Zosh Groupe Dirob (Robin-Robin-Robin-de Fournoux) +2 ronden; enz.
 
Tweezitters :
1. CBRS by AC (Dupont-Koning-Fisette); 2. JMD (Baudet-Mahy) + 0.18.106; 3. CARPASS LRE by DRT (Lémeret-Coppieters-Reynens) + 0.24.488; 4. Jac Motors by MTE (Vandierendonck-Kenis-Van de Ryse-De Meulelenaere) +1 ronde; 5. Debersaques Racing Team (De Munter-Debersaques-Debersaques); enz.

Kronos Events Press
 



  • STX Motorhomes

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons