van der Horst

Trophée Noordzee: Nabeschouwing van de C1 Racing Cup

Met goed 25 C1 Racing Cup op de startgrid van Zandvoort mankeerde het deze laattijdige start van het 2020 seizoen (omwille van de gekende redenen) niet aan punch. Meer nog omdat het ook niet ontbrak aan nieuwigheden in de meest democratisch geprijsde monomerkencup van de Benelux. “Het is duidelijk dat we ons aan een geslaagd evenement konden verwachten onder deze weersomstandigheden, met een F1 omloop die geheel werd herzien met de ondertussen befaamde bankings, maar vooral ook omdat er eindelijk de gelegenheid was om de baan te kiezen,”, zegt Léonard Licops in naam van de C1 Racing Cup. “Maar wat ons het meest plezier deed, dat waren de vele nieuwe gezichten, met rijders die soms kwamen van series die veel krachtiger wagens gebruiken dan onze kleine Citroëns! Het is een bijkomend bewijs van de goede funderingen van ons concept. Op dit ogenblik hebben we een zeventigtal C1 Racing Cup kits verkocht, en dat zegt heel wat over het potentieel van deze competitie…”
  • Skylimit Events
Voeg daarbij dan nog eens prestaties die heel dicht bij elkaar lagen in het eerste deel van het klassement. Voor de pole position ging de #233 KMD233 van Chloé Van Hove, José Close en Eric Van Bael, in die ene ronde voor aan de  #231 Gaban Motorsport van Pascal en Andy Gaban met 42… duizendsten van een seconde!

Tijdens de race kon de kopgroep zich volop uitleven naarmate de uren vorderden. Op het einde was de overwinning voor de verder op de startgrid vertrokken #232 Neo Speed by Kimy Racing, met Laurent Do, Massimo Petralia, net voor de #231 van de familie Gaban! Het was een duel van een ongekende intensiteit dat eindigde in het voordeel van de #232 met minder dan vijf seconden voorsprong na 8 uur racen! Wie doet beter? Binnen de clan van Gaban Motorsport meende men van de Neo Speed by Kimy Racing een inhaalmaneuver onder gele vlag te hebben gezien, maar ook na het incident diverse keren te hebben nagekeken, kon de wedstrijdleiding geen onregelmatigheid vaststellen. Een ding is zeker: de toon is gezet voor de rest van het seizoen!

De #277 Club Automobile Francorchamps (Olivier Palmaers, Jean-Philippe Dasthy en Loïc Dethier) zagen we in het koppeloton maar zij dienden uiteindelijk op te geven. De kleinste podiumtrede kwam daarna toe aan de Nederlanders op de #242 Lohuis Autosport 2, met Ruben Lohuis en Rianne Bergman. Zij waren sneller dan de #257 MécaPerformance van Romain Demeyer, Olivier Fontana en Christophe Cagnina. Het was de #254 United Motorsport Company van Jef Van Mechelen, Maarten Perdieus, Rogier Van Kuyk, Bart Ooms en Pierre Habran (zeer gekende namen in andere autosportcategorieën) die de top 5 vervolledigden, net voor de #217 EMH Motorsport van Marvin Herman, Philippe Soussan, Yannick Kupper en Raphael Maka.

De allereerste top 10 van het seizoen zag ook de #253 Team Lagrange van Niels Lagrange, Arthur Peters, Hans Piron en Gunter Van den Bergh, de #212 Muppet Racing van Alain Henrard, Benoit Petit, Jacky Delvaux en René Marin, de #213 KMD213 van Philippe Ramaekers, Pierre Mourialme en Romain Pasteels, evenals de #250 Crash Test by Kimy Racing van Alain Boveroux, Michael Goffinet en Krystel Philippe.

Vermelden we ook dat deze manche op Zandvoort de aanwezigheid zag van meerdere rijders uit de rally, en niet van de minsten! Zo waren er het groepje van Manu Canal-Robles (Canal Performance) en ook de familie Maeck (Dardenne Location). Uiteindelijk amuseerde iedereen zich rot met het zoeken naar het onderste uit de kan op deze C1 wagentjes, die uiteraard veel minder krachtig zijn dan de bolides die zij normaal gezien gebruiken op de klassementsproeven!

Na dit treffen aan de Noordzeekust kunnen de teams van de C1 Racing Cup zich opmaken voor de grote afspraak op Francorchamps, op 29, 30 en 31 oktober. Ook al zal de wedstrijd, die de traditionele  24 Uren 2CV/C1 vervangt, beperkt worden tot 14 uren, toch zal ze de nodige aantrekkingskracht uitoefenen op het traditioneel dicht bevolkte peloton van de C1 Racing Cup. En nogmaals, de verschillen zouden wel eens heel klein kunnen zijn na afloop van wat eigenlijk een lange sprintrace zal worden, in een…Halloween sfeertje!

Persbericht C1 Racing Cup



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Circuit Internationaal op dinsdag 15 september 2020 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Benelux Open Races.
  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons