van der Horst

Turkije: Mikkelsen leidt, Neuville knap vierde

Thierry Neuville - Hyundai i20
Thierry Neuville - Hyundai i20
Na vier van de zeventien proeven gaat Andreas Mikkelsen aan de leiding in de Rally van Turkije. De Noor speelde haasje-over met Craig Breen. Thierry Neuville is knap vierde.
  • Dreamdrive
Andreas Mikkelsen (Hyundai i20) mocht als leider gaan slapen, maar lang genieten kon hij niet. Enerzijds omdat het brandalarm afging in het hotel en de Noor dus al vroeg wakker was, anderzijds omdat Craig Breen (Citroën C3) iets scherper van de ontbijttafel kwam en een ongelooflijke tijd zette op KP2, een missie van 38 kilometer. Hij nam de kop over. Echter, de Noor beheerde zijn banden beter en sloeg terug om de leiding terug over te nemen aan het einde van de ochtend. Mikkelsen leidt daardoor met 6.3 seconden voorsprong op Craig Breen en 8.2 tellen op Mads Ostberg (Citroën C3).

Al vroeg al werd duidelijk dat Thierry Neuville (Hyundai i20) meer zou kunnen doen dan enkel de schade beperken. De Belg opende met een goede zesde tijd geholpen door het stof dat hij achter zich opwierp. Daardoor viel het nadeel als "veger" weg. Op de tweede proef van de lus klokte hij zelfs een besttijd en ook op de slotproef bestendigde hij. Neuville mag als vierde gaan lunchen op amper 13.1 seconden van de leider. Niet onbelangrijk: met Mikkelsen voor zich en Hayden Paddon (Hyundai i20) net achter zich, wordt de Belg goed geruggesteund. Het geeft ook aan dat de Hyundai zich goed voelt op Turkse bodem met drie wagens in de top vijf.

De Belg doet met dit scenario voorlopig ook een goede zaak in de WK-tussenstand, want Sébastien Ogier (Ford Fiesta) is amper zevende op 23.2 seconden van Mikkelsen. Ott Tänak (Toyota Yaris) is zelfs maar negende,  op 33.4 seconden van de leiding.

Foto: Hyundai Motorsport



Dit artikel werd gepubliceerd door Sandro Delaere in FIA World Rally Championship op vrijdag 14 september 2018 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Rally Turkije.
  • De Swert Opticiens

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons