van der Horst

Twee op een rij voor Aston - Eerste winst in Endurance Cup voor Belgium Racing

5d564511189b98ce372ce96825951f73592b8970.jpg
De tweede race van het weekend over 90 minunten was opnieuw een zegetocht voor de Aston Martin #9 van het trio Bouvy-Schmetz-Grivegnée. Ditmaal eindigde deze voor de Belgium Racing Porsche GT3 R van Derdaele-Maassen-Heyer en de guest-Audi R8 LMS van Brunstedt. In Endurance Cup mocht het trio Van Haeren-Hoogaars-Hoevenaars voor de eerste maal op het hoogste ereschavot terwijl Ueberecken-Lequeux in de Ginetta van het Prime Racing nogmaals wonnen in de BRCC Trophy. De wedstrijd werd tweemaal onderbroken door een safety car en werd uiteindelijk op zeventien minuten van het einde via code rood voortijdig afgevlagd ten gevolge van een zware sortie van Fabian Lauda in de Lotus Evora GT4.
aed76b4f933803abc96b44626d68ee9c2a01e7f8.jpg
Het was Frédéric Bouvy, gisteren tijdens de eerste manche geen meter gereden, die de meute op gang trok. Bouvy kreeg de pole toebedeeld nadat ploegmaten Schmetz en Grivignée de eerste manche wonnen op zaterdag. Maar Xavier Maassen bleef 'Fred raket' op de hielen zitten met de Porsche GT3 R van Belgium Racing en beiden reden weg van de concurrentie. In Endurance Cup pakte Koen Wauters in de MExT Porsche een kanonstart, maar moest even later het hoofd buigen voor Peter Hoevenaars met de Porsche 991 van Belgium Racing. Ook Caprasse en Soenen bleven in de buurt binnen de Endurance Cup.
 
Ook nu weer werd er gekozen voor verschillende strategieën. Fred Bouvy en Xavier Maassen opteerden voor een langere eerste stint, terwijl Damien Coens en Anthony Kumpen eerder de pitlane opzochten en zich lieten vervangen door respectievelijk Bert Redant en Frank Beliën. Achteraf gezien een verkeerde keuze gezien er een lange safety car procedure volgde. Quasi alle teams kwamen tijdens deze procedure binnen en de slimsten zefs tweemaal als tenminste de verplichte rijtijden van de eerste en tweede manche het toelieten bij de teams. Zo werd bij Belgium Racing Kenneth Heyer na de rijderswissel reeds na twee ronden opnieuw binnen gehaald omdat hij reeds op zaterdag voldoende rijtijd had verzameld. 
 
f562e3828663ecf28f2a040ddc9d7b030a60550d.jpg
De eerste safety car maakte een fout en pakte Maassen als leider terwijl Bouvy een extra rondje kon uitbouwen. Nadien werd dit door de wedstrijddirectie opnieuw teruggeschroefd. Toen Michaël Schmetz in het zitje kroop en Fred Bouvy ging vervangen, lieten de mannen van Brussels Racing de auto iets té snel vertrekken en diende de Aston Martin #9 een extra derde stop uit te voeren. Precies op dat ogenblik verdween de safety-car van het toneel, hetgeen hen een minuut verlies kostte. Hetzelfde overviel ook MExT Racing die twee seconden te vroeg de pits uitreed en zodoende een mogelijke tweede plaats in rook zag opgaan. Schmetz bleef niettemin aan de leiding. Teammaat Tim Verbergt daarentegen kreeg af te rekenen met motorproblemen en diende de Aston #100 aan de kant te zetten.
 
Tot een eindspurt voor de zege in Endurance Pro kwam het niet tussen Schmetz en Derdaele want de Lotus Evora van Fabian Lauda uit de European GT4 Series ging zwaar van de baan en op 17 minuten van de geblokte vlag besloot de koersdirectie daarom de race af te vlaggen. Hierdoor verzekerden Grivegnée-Schmetz-Bouvy zich van een vierde overwinning en pakken met vier punten meer dan Derdaele-Heyer-Maassen de leiding over van het Limburgse team. Een oerregelmatige Zweed Jan Brunstedt pakte in de Audi R8 LMS de 3de plaats, voor de R8 LMS ultra van Anthony Kumpen, Bert Longin en Frank Beliën die duidelijk nog niet volledig op punt staat. Ondanks de opgave, scoorde de Aston van Verbergt-Redant-Coens nog de punten van de 5de plaats.  

f96546d857f8e22e5f55cbf06edba511e8c68c12.jpg
In Endurance Cup moest het trio Van Dierendonck-Van Oost-Van Hooydonck na de uitval van gisteren helemaal achteraan starten en bij het inhalen van de tragere deelnemers kreeg Olivier Van Oost tweemaal een tik mee. De wagen kon door een meevaller tijdens de safety car procedure nog opstomen naar de tweede plaats achter de winnende Porsche van Belgium Racing, terwijl Kris Wauters net als een dag eerder als derde kon finishen. Hij reed wel twee seconden te vroeg naar buiten en moest zodoende een derde pitstop inlassen. Soenen-Vervisch en Mattheus-Kenis vervolledigden de top. Geen geluk voor het Allure Team. Guillaume Mondron, die de plaats had ingenomen van Fred Caprasse, liet zich in de Combes-bocht verrassen door een ontplofte band en kon slechts tegen matig ritme terugkeren naar de pitlane. Door deze zege verstevigt het Belgium Racing duo Bart Van Haeren en Peter Hoevenaars hiermee de leiding in de Endurance Cup.
 
Jean-Pierre Lequeux en Jean-Marc Ueberecken bevestigden dat zij niet toevallig aan de leiding staan van het Trophy-gebeuren. Na een eerste winst in Race 1 herhaalden de mannen van de Prime Racing-Ginetta nogmaals die prestatie in Race 2. Van bij de start gaven zij de toon aan, en werden achternagezeten door Eric van de Poele. Achter de recordman van de 24 Uren van Spa knokten Jean-Marc Bourdouch (in de mooie Aston Martin GT4), Reiner Weisshaupt (KTM X-Bow  van het Mezquita DVB Racing), Yvan Muller (Ginetta G50 Noun Racing) en Grégory Servais (GC V6) voor de ere-plaatsen.

Foto's: Arne Simons
 



Dit artikel werd gepubliceerd door DSP VOF in Belgian Racing Car Championship op zaterdag 26 juli 2014 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Total 24 Hours of Spa.
  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons