van der Horst

Twee podiumplaatsen en lichte ontgoocheling voor Belgian Audi Club Team WRT in Portugal

Belgian Audi Club Team WRT - Audi R8 LMS ultra
Belgian Audi Club Team WRT - Audi R8 LMS ultra
Het Belgian Audi Club Team WRT mag na Portimão terugblikken op een eerder positief weekend in de Blancpain Sprint Series, maar perfect was het niet. Met een 3de plaats in de Kwalificatierace en een 5de in de Kampioenschapsrace, deden Enzo Ide-René Rast het meer dan behoorlijk, al zagen ze in de stand de concurrentie verder weglopen. Laurens Vanthoor-César Ramos eindigden dan weer mooi 2de in de hoofdrace, nadat ze eerder op zaterdag als 4de werden afgevlagd. Jammer genoeg werd de tweede plaats op zondag een achste, nadat Vanthoor na afloop 30” straftijd kreeg voor het niet respecteren van de lijnen. Daardoor kregen Fabian Hamprecht en Stéphane Ortelli de derde plaats in de schoot geworpen, terwijl Mateusz Lisowski-Vincent Abril de leiding blijven aanvoeren in de Sprint Cup, na een nieuwe klassezege op zaterdag. Na de Algarve, en met nog twee meetings (Zolder en Baku) voor de boeg, blijft het Belgian Audi Club Team WRT wel volop meestrijden voor de titel bij de Teams.
Vincent Vosse
Vincent Vosse
“We verlaten Portugal met enkele goede resultaten, maar opnieuw kende geen enkele van de wagens een perfect weekend, iets waarop we nochtans hadden gehoopt”, besluit Team Principal Vincent Vosse, “en dus zijn we een beetje gefrustreerd.  Het lijkt erop dat het dit seizoen moeilijk is om een van onze wagens perfect door een heel weekend te loodsen.  Natuurlijk waren er ook goede zaken te noteren, zoals de twee podiumplaatsen en de zege in de Silver Cup op zaterdag. Hoewel onze best geklasseerde wagen in de Pilotenstand verder achterop geraakt, moeten we ook de positieve zaken erkennen: we wechten volop mee voor de titel bij de Teams en leiden in de Silver Cup.  Meteen ook de twee doelen voor de rest van het seizoen."
 
De Audi’s R8 LMS ultra voelden zich op hun gemak op de moeilijke en technische Portugese omloop, “maar we kwamen toch wat een tikkeltje snelheid te kort op het recht stuk”, aldus Enzo Ide.  Rast kwalificeerde zich als derde, terwijl Ortelli en Vanthoor de derde rij deelden.  Lisowski reed naar een twaalfde tijd.
 
De Audi’s #2 en #1 kenden een eerder rustige Kwalificatierace, met Rast die zijn derde plaats tijdens zijn stint succesvol verdedigde, terwijl Vanthoor een plekje wist te winnen door het inhalen van een Lamborghini.  Na de pitstops, werkten Ide en Ramos hun stint naar behoren af en eindigden respectievelijk op drie en vier. Wagen #9 kende dan weer een hectische start en werd tijdens het typische geduw en getrek in de openingsronde gedwongen om “off-track” te gaan, waarbij Ortelli over de kerb sprong en een wiel brak.  Een pitstop kostte hem een volle ronde achterstand.  De #4 reed de race lang aan de leiding in de Silver Cup en leek als 8ste algemeen te gaan finishen.  Tot Vincent Abril op twee ronden van het einde, Thomas Jäger op schitterende wijze voorbij ging. “Ik had er alle belang bij om Thomas voorbij te gaan”, gaf de Fransman achteraf toe.  “Mijn belangrijkste rivaal in de Silver Cup zat me op de hielen!  Het inhaalmanoeuvre verliep goed en gaf me wat ademruimte.”      
 
In opnieuw warme en eerder vochtige omstandigheden, startte de Kampioenschapsrace ook nu niet ideaal voor de machines van het Belgian Audi Club Team WRT.  De #4 moest al meteen in de openingsronde de strijd staken na een contact tussen Abril en een Mercedes, meteen de aanleiding voor de wedstrijdleiding om de Safety Car de baan op te sturen.  Ide en Ramos kenden dan weer niet meteen hun sterkste start van het seizoen en het ging van kwaad naar erger toen de Belg van de baan moest om een zware aanrijding met zijn ploegmaat te vermijden.  “Het was een snelle bocht en Césars versnellingsbak leek in neutraal te gaan.  Ik kon geen kant op tenzij naast de piste.  Anders was een crash onvermijdelijk geweest”, blikte Enzo terug.
 
Belgian Audi Club Team WRT - Audi R8 LMS ultra
Belgian Audi Club Team WRT - Audi R8 LMS ultra
De drie Audi’s R8 doken de pits in, in zesde (Ramos), achtste (Hamprecht, die Zanardi knap was voorbij gegaan) en vijtiende positie (Ide).  Vanthoor, Ortelli en Rast haalden vervolgens alles uit de kast en wisten met succes op te klimmen naar de voorste gelederen. Met nog twee ronden te gaan, slaagde Vanthoor eri nog in om op spectaculaire wijze Bleekemolen de tweede plaats te ontfutselen, terwijl Ortelli als vierde en Rast als zesde werden afgevlagd.  Jammer genoeg bedacht de wedstrijdleiding Vanthoor na afloop met 30” straftijd, omdat hij de lijnen van de omloop niet had gerespecteerd bij het inhaalmanoeuvre op Bleekemolen.  Sportief Directeur Pierre Dieudonné klonk eerder filosofisch: “Laurens had voor dit incident geen enkele waarschuwing gekregen en hij ging een halve seconde sneller dan Bleekemolen… Hij had hem toch wel ingehaald, maar goed, we aanvaarden de beslissing…”
 
De volgende manche van de Blancpain Sprint Series’ wordt in eigen land gereden en zal plaatsvinden in Zolder op 18 en 19 oktober.  Ondertussen neemt het Belgian Audi Club Team WRT deel aan de 1000 km van de Nürburgring, op 20 en 21 september.  Dit wordt de laatste en beslissende ronde van het van de Blancpain Endurance Series. 

Belgian Audi Club Press




Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Blancpain GT Sprint op maandag 8 september 2014 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Algarve.
  • Powercars

Copyright 2000-2019 Autosport.be - Contacteer ons