van der Horst

Twee zeges en een stap dichter bij de titel voor Nicolas Vandierendonck in Brands Hatch

Nicolas Vandierendonck - Archie Hamilton - SRT Corvette ZR1 GTE
Nicolas Vandierendonck - Archie Hamilton - SRT Corvette ZR1 GTE
Nicolas Vandierendonck en zijn eenmalige teammaat Archie Hamilton hebben afgelopen weekend op het Britse circuit van Brands Hatch twee zeges geboekt en zodoende is de West-Vlaming opnieuw vier punten kunnen uitlopen op de naaste concurrentie. De kloof tussen de SRT-Corvette ZR1 GTE en de RaceArt Viper GT3-R van het duo Grouwels-Snoeks bedraagt nu 15 punten. Wetende dat er nog vier manches op het menu staan waarin 88 punten te verdelen zijn, is dit voor Thems Racing een mooie uitgangspositie, maar de titel is zeker nog geen feit.
  • Hamofa Performance
Podium Brands Hatch - Supercar Challenge
Podium Brands Hatch - Supercar Challenge
Zes weekends of twaalf races hebben de piloten binnen de Supercar Challenge reeds achter de kiezen en tienmaal stond de SRT-Corvette ZR1 GTE met Vandierendonck, Van Hooydonk en Hamilton op het ereschavot met drie zeges, vier tweede plaatsen en drie derde plaatsen. Eenmaal werd Nicolas van zijn sokkel gereden in Zandvoort toen hij ook onderweg was richting het podium. Maar na elke race stond de SRT Corvette telkens aan de meet.

“Dat is de verdienste van het team rond Patrick Selleslagh dat vanuit zijn ervaring met Corvette een fenomenale service kan bieden,” aldus Nicolas Vandierendonck. “Op en top professioneel zonder in te boeten op de vriendschappelijke en huiselijks sfeer”.

Nicolas Vandierendonck - Archie Hamilton - SRT Corvette ZR1 GTE
Nicolas Vandierendonck - Archie Hamilton - SRT Corvette ZR1 GTE
Wegens een te drukke beroepsagenda moest vaste piloot Jeffrey Van Hooydonk passen voor de twee races in Brands Hatch, maar de komst van Archie Hamilton maakte dit ruimschoots goed. De Brit kent de Corvette en SRT goed van de International GT Open 2014 toen hij als vervanger fungeerde van Maxime Soulet. De Brit kent uiteraard ook de track van Brands Hatch zeer goed.



Nicolas Vandierendonck - Archie Hamilton - SRT Corvette ZR1 GTE
Nicolas Vandierendonck - Archie Hamilton - SRT Corvette ZR1 GTE
Nicolas Vandierendonck: “Het was voor mij geen makkelijk weekend. Ik kende de track niet en het aantal ronden tijdens de vrije training en de kwalificatie waren niet voldoende om goed gewapend en ontspannen aan de start te komen. Er zitten enkele blinde bochten in waarbij je de apex niet ziet en het was met de billen dicht bij het aansnijden ervan. We realiseerden tweemaal een derde startplaats en ik nam telkens de start. Tijdens de eerste race van het weekend was ik goed mee, maar ik maakte nadien een remfoutje waardoor ik een drietal wagens moest doorlaten. Nadien kwam de safety car op de baan en die reed terug binnen toen er nog een 20-tal seconden op de teller stonden voor de pitwindow opende. De meesten volgden de safety car, maar verloren die seconden omdat ze te
Nicolas Vandierendonck - Archie Hamilton - SRT Corvette ZR1 GTE
Nicolas Vandierendonck - Archie Hamilton - SRT Corvette ZR1 GTE
vroeg de pits wilden inrijden en moesten wachten. Er ontstond een file, terwijl het team mij de opdracht gaf om nog een ronde door te rijden op volle snelheid. Een goede strategie die ons geen windeieren opleverde. We moesten wel extra 45 successeconden ophoesten, maar door die ene extra snelle extra ronde kon Archie enkele plaatsen winnen en wat volgde was een ware demonstratie van de Brit. Hij reeds het gat dicht en raapte een voor een de concurrenten op. We wonnen met respectievelijk vijf en zes seconden op de Volvo S60 V8 van Zumbrink en de Viper GT3-R van Grouwels & Snoeks”.

Nicolas Vandierendonck - Archie Hamilton - SRT Corvette GTE
Nicolas Vandierendonck - Archie Hamilton - SRT Corvette GTE
“Tijdens de start van de tweede race raakte Grouwels moeilijk uit de startblokken en ik zat geblokkeerd achter diens Viper. We verloren zodoende een tweetal plaatsen. Ik moest verdedigend rijden, want ik vond moeilijk mijn ritme. Opnieuw kwam de safety car op de baan en tijdens die procedure hebben we de pilotenwissel gedaan. Ditmaal moesten we 60 successeconden uitzweten, maar onder de safety car valt dit uiteraard goed mee. Nadien heeft Archie dan weer alle registers open getrokken en wist hij de Corvette opnieuw in winnende positie over de meet te loodsen. Grouwels-Snoeks en Zumbrink werden respectievelijk 5de en 6de in de Divisie Super GT, maar pakten de punten van de derde en vierde plaats gezien er twee gastrijders tussen zaten”.

“Ik ben uiteraard tevreden met het resultaat en we diepen onze voorsprong iets verder uit. Met nog twee meetings of vier races voor de boeg gaan we ons nu vooral concentreren op het behalen van de titel en kijken hoe de naaste concurrentie presteert. Voor mij was 2015 normaliter een verkennings- en overgangsjaar en we hadden nooit gedacht om een rol te spelen in de titelontknoping. De titel is nu onze doelstelling geworden”, besluit een vastberaden Nicolas Vandierendonck.

Nicolas Vandierendonck - Thems Racing by DVB Racing
Nicolas Vandierendonck - Thems Racing by DVB Racing
Naast de Supercar Challenge zal Nicolas ook nog de eerstkomende wedstrijd rijden voor de Porsche GT3 Cup Challenge Benelux in Zandvoort. Door een zeer drukke agenda kan hij niet de vrije en gechronometreerde trainingen rijden, maar via een derogatie zal hij dan toch de start kunnen nemen, maar dan wel helemaal achterin het veld.



Thems Racing Press



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Supercar Challenge op donderdag 17 september 2015 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Supercar Challenge On Tour.
  • G&A Motors Motorsport

Copyright 2000-2021 Autosport.be - Contacteer ons