van der Horst

Tweede voorbeschouwing van de organisatoren op het seizoen 2014

Belgian Gentlemen Drivers Club
Belgian Gentlemen Drivers Club
Een goede maand voor de start van het seizoen 2014 op het circuit van Spa-Francorchamps, tijdens de meeting Trophée des Fagnes, wordt er in de rangen van de Belgian Gentlemen Driver’s Club (BGDC) hard gewerkt. Elke dag is er wel iets nieuws en midden februari was de kaap van de 50 wagens voor de eerste race al vlot overschreden. Ofwel zal er dus een grotere startgrid moeten gezocht worden, ofwel moet er een systeem van sportief confederalisme tussen de Divisies 1 en 3 uitgewerkt worden… Laten we alvast eens een blik werpen op de nieuwigheden die we u nog niet hadden meegedeeld, waarbij we beginnen met de deelnemers van de Divisie 1. Zo zijn er Tony Kevers en Grégory Paisse, die wederom vooraan willen postvatten, maar dan nu met een SEAT Toledo! Na goed dertig jaar trouwe dienst, is de VW Golf II van een verdiende rust kunnen genieten.
In de Klasse D van de Divisie 1 zijn naar goede gewoonte de Renault Clio en VW Golf in de meerderheid, maar opgepast er zijn kapers op de kust. De grote man van de Legends Cars, Guy Fastres, zal driemaal starten, in het gezelschap van Thierry de Latre du Bosqueau aan het stuur van een BMW M3 E30, terwijl Vincent Despriet en Yves Van Colen, trouwe aanhangers van de BGDC, hun Clio II inruilden tegen een BMW 320is. Te volgen… uit het peloton van de Westfield zijn er Patrick Dubois en Ragnar Van der Heyden die de BGDC vervoegen, met een originele Honda S2000, terwijl Philippe Lannaux terugkeert naar zijn eerste liefde, een Nissan 200 SX. Nog een verrassende Japanner zien we in de handen van Olivier Debroux en Joël Houten die van een Clio I naar een… Mazda RX-8 overstappen! Daar kijken we naar uit! Een nieuwe Honda Civic is er voor Thiroux en Gillion (Rookie of the Year 2013), om de witte  #48 te vervangen.
 
Eerder kondigden we al aan dat het trio Jeukenne-Schmetz-Goffard de Clio III ex-Tanghe heeft aangekocht, terwijl Vincent Vandenabeele, winnaar van de D1 in 2013, de teamgenoot wordt van Johan Huygens aan het stuur van een BMW M3 E46 van die laatste. Wat wil u nog meer? De Honda Integra Type-R van Langer-Palm-Colaux wordt klaargestoomd door het vormingscentrum IFAPME van Charleroi en zal nu zijn echte debuut maken, terwijl Bastin-Bosteels met een Honda Civic 1800 cc (D1, kl.D) uitpakken. Angélique Charlier en Pascal De Backer blijven trouw aan hun Renault Clio III, net als Braekevelt-Braun, maar de tandem Michalakidis-Van Gelder doet het met een MINI Cooper S Challenge. Grégory Vannetelbosch en Salim De Hondt proberen het met een BMW M3 E46 (D3), Piet Dobbelaere opteert voor een BMW M3 E36 (D3).
 
Een woord nog over de Suzuki Baleno die wordt ingeschreven door de BGDC zelf om jonge kerels de kans te geven om na de karting in een echte racewagen over te stappen. We zien aan het stuur van de wagen Kevin Van Den Hoek (van nabij gevolgd door Kris Cools) en Navric De Laet, maar ook Filipe Teixeira Vieira als occasionele teamgenoot en zonder twijfel Timo Van Impe (zoon van Patrick Van Impe) net als een zekere Martial Chouvel Jr, die het racen in het familiebloed heeft zitten…
 
Wat we nog niet vermeld hebben, is het veld van goed 12 BMW 3 Reeks uit de BMW Club Sport Trophy in de eerste race, met onder meer een derde wagen van het Nederlandse Van der Horst, onder de goede coaching van Jeffrey Van Hooydonk, vier wagens van BP Valentino Racing en ET Racing verenigd, maar ook teams als QRS, G&A Racing (Guino Kenis) en DVB Racing (Dimitri Van Benenden). We mogen dan ook rustig stellen dat we ons de 5de april niet zullen vervelen op de mooiste omloop van de wereld.
 
De BGDC heeft meer dan ooit de wind in de zeilen…

BGDC press



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Belgian Gentlemen Drivers Club op woensdag 19 februari 2014.
  • St. Paul

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons