van der Horst

Ugo de Wilde : “Het was echt tijd dat het weer begon”

De zeventienjarige Belg staat donderdag 9 juli op Monza met het team van Arden Motorsport aan de start van zijn tweede seizoen Eurocup Formula Renault.
Sinds zijn debuut in de competitie, toen hij amper zes jaar oud was, kende Ugo de Wilde nooit een dusdanig lange periode zonder wedstrijden. “Het is in feite al acht maanden geleden, sinds Abu Dhabi, dat ik nog de start nam van een echte wedstrijd”, bekent de jonge Brusselaar. “Virtueel racen is goed om wat tijd door te brengen en de reflexen op peil te houden, maar niets vervangt de adrenaline en de sensatie die je voelt in het echt. Ik hoop in alle geval dat sommigen geen slechte gewoontes hebben aangeleerd en dat er niet zoveel crashes zullen zijn in het echt als er waren in de simulator”, lacht hij nog.

Vier maanden verstreken er sinds zijn eerste, en meteen laatste test met Arden op Valencia.
“Dat is lang,” moet hij toegeven. “Maar het liet me wel toe om mijn fysieke conditie goed op peil te houden. Ik reed heel wat op de fiets en ik ontdekte recent dat surfen een zeer complete sport is, waar heel wat evenwichtszin wordt gevraagd. Ik profiteerde van de gelegenheid ook om mijn theoretische rijexamen af te leggen en ik haalde mijn diploma in het middelbaar dankzij het systeem van continue evaluatie. Ik kon dus recent mijn appartement opzeggen in Le Mans en verhuisde weer naar het ouderlijke huis in Sint-Stevens-Woluwe.”

Deze crisis in de gezondheidszorg, en uiteindelijk ook in de financiën, hielp onze landgenoot uiteraard niet bij zijn zoektocht om het budget voor 2020 rond te krijgen.  
“Voor de COVID-19 crisis ontbrak het ons nog aan 10% van het budget en we hoopten om dat in de loop van het seizoen te kunnen vinden. Zoals de zaken nu staan, verloren we helaas, in zijn geheel of gedeeltelijk, de steun die we kregen van zekere partners. Het is voor niemand gemakkelijk en we begrijpen natuurlijk wel dat bedrijven door heel wat moeilijke waters dienden te zwemmen. We gaan dus trachten om allemaal samen een oplossing te bedenken, ook samen met het team. Meer dan ooit moeten we aan hetzelfde touw trekken. We bedanken uiteraard dubbel zo hard diegenen die ons bleven steunen en die er wel in lukten hun engagement na te komen, of in alle geval een inspanning deden om dit niet te laten vallen. Zonder hen was het voor ons gewoon afgelopen. Sommige rijders zullen trouwens al niet op het appel verschijnen in Monza en vanaf de helft van het seizoen zullen we de echte economische impact van het Coronavirus te zien krijgen. Het risico bestaat dat we er nog anderen zullen verliezen. We werken er hard aan om ervoor te zorgen dat zulks bij ons niet het geval zal zijn, maar het belangrijkste blijft dat we in goede gezondheid verkeren. Ik hoop trouwens dat dat voor ieder van jullie het geval is.”

Na twee collectieve testsessies in Monza in het begin van de week, is er in Italië de eerste meeting van het seizoen. Die begint op donderdag 9 juli met een eerste kwalificatiesessie om 17u40, daarna een tweede kwalificatiesessie op vrijdagochtend om 9u00 en de start van de eerste race van het jaar is er om 13u00. De tweede race staat op het programma op zaterdag om 9u45, als proloog van de 12 Uren van Monza.

“Ook al komt het ons budgettair gezien niet zo goed uit want we hadden graag wat bespaard, toch moeten we vaststellen dat Renault de kalender van tien meetings heeft behouden. Ze stellen op dit moment de mooiste kalender voor buiten de Formule 1 want we zullen rijden op tien circuits in zeven landen, met nog steeds de finale in Abu Dhabi. Toegegeven, we verloren Monaco, Silverstone en Budapest, allen voorzien op de oorspronkelijke kalender. Daarentegen gaan we naar Imola, een piste die ik nog moet ontdekken, Magny-Cours, een baan die ik goed ken, en naar Hockenheim, waar ik vorig jaar de wedstrijd leidde. Het zijn allemaal mooie F1 circuits. Ook de wedstrijd in het voorprogramma van de 24 Uren van Spa werd behouden, en dat is hyper-belangrijk voor mij.”

Ugo staat te trappelen van ongeduld tot het moment dat de rode lichten opnieuw zullen doven.
“Het wordt eerlijk gezegd tijd dat het allemaal herbegint. Ik ben zeer blij dat ik uiteindelijk toch de start van mijn seizoen zal nemen in Monza, daar waar ik vorig jaar mijn allereerste wedstrijd in de Eurocup onmiddellijk kon winnen. Dat geeft me een extra boost, dat is duidelijk. Toch wil dat niets zeggen. De context ligt helemaal anders. Ik wil mezelf niet teveel druk opleggen. Vandaag de dag kan ik niet hetzelfde wagen als in 2019, toen ik een rookie was. Nu moet ik denken aan het kampioenschap, aan het regelmatig vergaren van dikke punten, ook al gaan de ervaren rijders en diegenen die al voor het derde seizoen in de serie zitten als favorieten van start. De verstandhouding met mijn nieuwe Britse ingenieur is uitstekend. En ook al konden we ons niet voorbereiden zoals we dat zouden gewild hebben in de simulator van de fabriek in Banburry (er gold een quarantaine van twee weken voor Groot-Brittannië), toch heb ik het gevoel dat we goed werk leverden samen. Mijn eerste gevoel na Valencia was positief. Ik hoop dat ik dit kan bevestigen in de eerste week in Italië waar ik als doel stel de incidenten te vermijden en dikke punten naar huis te brengen in de beide manches. Ik voel in alle geval dat ik er klaar voor ben en dat ik sterker ben dan vorig jaar. Ik kan niet wachten om de strijd aan te gaan.”    

Nieuwe kalender Eurocup Formula Renault 2020

9-11 juli: Autodromo di Monza (Italië)
24-26 juli: Autodromo Enzo e Dino Ferrari (Italië)
4-6 september : Nürburgring (Duitsland)
11-13 september: Circuit Nevers Magny-Cours (Frankrijk)
25-27 september: Circuit Zandvoort (Nederland)
9-11 oktober: Circuit Barcelona-Catalunya (Spanje)
22-24 oktober: Circuit Spa-Francorchamps (België)
6-8 november: Hockenheimring (Duitsland)
13-15 november: Circuit Paul Ricard (Frankrijk)
26-28 november : Yas Marina Circuit (Abu Dhabi)

Persbericht Ugo De Wilde



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Circuit Internationaal op woensdag 8 juli 2020.
  • Dreamdrive

Copyright 2000-2020 Autosport.be - Contacteer ons