van der Horst

Valencia: PK Carsport snijdt slotfase seizoen 2022 op twee fronten tegelijk aan

Peter Guelinckx/Bert Longin - PK Carsport
Peter Guelinckx/Bert Longin - PK Carsport
Na de overweldigende zege in de 24 Uur van Zolder mochten de troepen van PK Carsport van een welverdiende nazomerpauze genieten. Nu is het echter tijd om de laatste rechte lijn van het seizoen 2022 aan te vatten, zowel in de Fanatec GT2 European Series, als in het Belcar Endurance Championship. In beide kampioenschappen wordt volgend weekend de voorlaatste manche van het seizoen afgewerkt, respectievelijk op het Circuit Ricardo Tormo in Valencia en op de Nürburgring.
  • Dreamdrive
“Dat de twee meetings zouden samenvallen, dat was al sinds het begin van het seizoen geweten”, aldus Bert Longin, sinds afgelopen maand met zeven overwinningen alleen zegerecordhouder van de 24 Uur van Zolder. “Daar konden we dus op voorhand rekening mee houden. In de Belcar mogen we een schrapresultaat inbrengen, en dat zal dus het weekend van de Nürburgring worden. We trekken immers met beide Audi’s naar Valencia.  Na onze zege in de 24 Uur zijn we met de Audi R8 LMS GT2 trouwens al zeker van de Belcar-titel in de GTA-klasse. Voor de algemene Belcar-titel staan we ook aan de leiding, en kunnen we het kampioenschap bij de slotmanche in Zolder veilig stellen.”

Beide Audi’s R8 LMS GT2 van PK Carsport gaan dit weekend dus in het Spaanse Valencia aan de slag, voor de voorlaatste manche van de Fanatec GT2 European Series. Ook daar is de tussenstand gunstig voor de PK Carsport-troepen, zij het iets minder comfortabel: Stienes Longin en Nicolas Saelens delen er de leiding met de Slovaakse KTM-rijder Stefan Rosina, terwijl Peter Guelinckx en Bert Longin als derde volgen, op 21 punten.

Ook in Europese kampioenschap GT2 moet er echter een schrapresultaat worden ingebracht, waarbij het raceweekend met het laagste puntenaantal sneuvelt. Voeren we die berekening nu al uit, dan bedraagt het verschil tussen de beide PK Carsport-Audi’s slechts 12 punten. Beiden moeten dan wel Stefan Rosina voorlaten.

“Eén van de PK Carsport-Audi’s moet kampioen worden”, stelt Bert Longin onomwonden. “Dat is het belangrijkste doel. Welke dat wordt, ligt nog niet vast. Peter en ik geven in ieder geval de strijd nog niet op, maar dat de beste moge winnen. Valencia is een circuit dat me wel ligt – ik heb er dan ook al ettelijke keren gereden, zowel in GT1, Nascar, als bij testsessies – maar ik weet dat ook Stienes hier uitstekend uit de voeten kan. Dat wordt dus nog spannend.”

Stienes Longin/Nicolas Saelens - PK Carsport
Stienes Longin/Nicolas Saelens - PK Carsport
“Dit zou inderdaad wel eens mijn meest favoriete circuit van het hele seizoen kunnen zijn. Ik rijd hier ontzettend graag”, stelt Stienes Longin met een brede grijns. Hij gaat dit weekend samen met Nicolas Saelens op zoek naar een grote puntenoogst. “Deze meeting kan je kampioenschap maken of kraken. Maar ik wil niet te veel beginnen rekenen. We moeten gewoon uitgaan van onze eigen sterkte, en zo goed mogelijk proberen presteren. Dat is de enige manier om kampioen te worden.”

Beide 50 minuten durende Fanatec GT2-races worden op zaterdag 17 september afgewerkt, met starts om 11u20 en 17u20. Beide wedstrijden zijn live te volgen op het GT World YouTube-kanaal.

PK Carsport
PK Carsport
De race-activiteiten van de voorlaatste Belcar-manche worden dan weer integraal op zondag 18 september afgewerkt, in het kader van de Weekend Heroes-meeting op de Nürburgring. Vrije trainingen en kwalificaties staan ’s voormiddags op het programma, de race over 125 minuten start om 15u40. En hoewel de Audi’s van PK Carsport dit weekend dus richting de Spaanse zon trekken, zal het Hasseltse team ook in de mist van de Eifel actief zijn, met de BMW M2 CS van Jurgen Van den Broeck en Junior Planckaert.

“Andy Peelman kan er jammer genoeg niet bij zijn”, legt Junior Planckaert uit. “Dat betekent dat Jurgen en ik meer zullen moeten rijden, maar dat vinden we uiteraard niet erg! (lacht) Omdat we niet aan de start stonden van de 24 uur, kijk ik er ontzettend naar uit om nog eens achter het stuur te kunnen kruipen. Ik ken de Nürburgring helemaal niet, maar voor het weekend zal ik nog een simulatorsessie bij Bert afwerken, dat zou me toch al een eind op weg moeten helpen.“

Racemail Press

 



  • Powercars

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons