van der Horst

Valse start voor Jamie Jason Vandenbalck in Reiter Young Stars

Jamie Jason Vandenbalck KTM X-BOW GT4
Jamie Jason Vandenbalck KTM X-BOW GT4
In het kader van de Blancpain Endurance Series werd vorig weekend ook de GT4 European Series op gang geschoten. Daarin acht KTM X-BOW GT4 wagens voor zestien beloftevolle piloten en pilotes. Ondanks het feit dat onze landgenoot Jamie Jason Vandenbalck tot een van de favorieten behoorde samen met zijn teamgenote Laura Kraihamer maakten ze een valse start in het kampioenschap. Aanrijdingen tijdens de kwalificatie en de tweede race zorgden voor veel puntenverlies waardoor het duo meteen op achtervolgen is aangewezen.
Jamie Jason Vandenbalck KTM X-BOW GT4
Jamie Jason Vandenbalck KTM X-BOW GT4
Jamie Jason Vandenbalck werd geselecteerd met nog 15 andere jonge talenten om in de GT4 European Series een van de acht KTM’s te bemannen. Deze Reiter Young Stars Klasse werd in het leven geroepen door Hans Reiter die de jonge wolven zelf van nabij volgt. De selectieproeven waren streng en het was de bedoeling om acht jongens en acht meisjes te selecteren. Uiteindelijk overleefden amper vijf meisjes de selectieproeven, waardoor er vijf gemengde en drie mannelijke duo’s zijn. Jamie Jason kwam als eerste uit de lottrekking, samen met de snelle Laura Kraihamer.

De zes GT4 weekends krijgen vijfmaal het bezoek van de Reiter Young Stars Klasse die niet zal rijden tijdens de derde GT4 manche in Silverstone. Met Monza, Pau, Spa-Francorchamps, Hungaroring en Zandvoort zullen de KTM’s dus vijfmaal aan de bak komen voor telkens twee manches. Uiteindelijk zal het winnende duo als prijs een seizoen kunnen rijden in de BLANCPAIN GT SERIES SPRINT CUP. De concurrentie is dus moordend en ieder team krijgt twee studenten Engineering en een student marketing als steun. En dat terwijl het team van Reiter Engineering nauwlettend toekijkt op de gang van zaken en bijstuurt. Iedere ingreep van een piloot of engineer aan de wagen moet de toelating krijgen van het team van Reiter.

“Het is een schitterend en betaalbaar initiatief van Reiter, en de hoofdvogel is niet mis” aldus de jonge Leuvenaar.

Jamie Jason Vandenbalck
Jamie Jason Vandenbalck
Jamie Jason: “Het was Peter Kox, waarmee we bijna in een TCR-verhaal terecht kwamen, die ons in die richting duwde en daar heb ik tot hiertoe nog geen spijt van, ondanks het feit dat het eerste raceweekend frustrerend was. Tussen de twee vrije trainingen in kunnen de acht teams de data van de concurrenten bekijken. Bij ons lukte dat door omstandigheden niet. Tijdens de eerste kwalificatie die ik reed, kwam het in mijn derde ronde tot een aanrijding met een Maserati. Hierdoor was de waterkoeler geraakt en kon ik geen deftige chrono draaien. Ik realiseerde de zesde chrono binnen de Reiter Young Stars en was teleurgesteld. Ook Laura kwam hierdoor in de problemen want tussen de twee kwalificaties door moeten de wagens in een gesloten wagenpark en er kan dus niet worden gesleuteld. Ze reed tijdens de tweede kwalificatie één traag rondje en kwam binnen om verdere schade te vermijden. Door die aanrijding werd ik ook nog eens bestraft en moest vier startplaatsen achteruit”.

Desondanks reed het duo toch een voortreffelijke wedstrijd en knokte zich naar de derde plaats bij de KTM’s en 11de algemeen.

Jamie Jason Vandenbalck KTM X-BOW GT4
Jamie Jason Vandenbalck KTM X-BOW GT4
“We reden een goede race, maar de Reiter Young Stars is een race in de race,” gaat de Inforegio-rijder verder. “Ik kon 11 wagens voorbij steken, maar we krijgen punten door een gemiddelde van de vijf beste rondetijden. Als je achteraan moet starten en constant in duel bent om naar voor te rijden, dan kan je binnen een stint van acht ronden geen vijf snelle ronden rijden. En een gat laten vallen om dan vijf ronden te vlammen mag uiteraard ook niet. Laura nam vanuit laatste positie de start tijdens de tweede race en reed een knappe stint. Toen ik overnam was ik uit op revanche. Onze pilotenwissel was perfect, maar toen ik de ‘go’ kreeg om te vertrekken kwam er net een andere KTM pitten en we raakten elkaar in de pitlane. Resultaat was dat de stuurinrichting was geraakt en ik opnieuw geen deftige chrono’s kon realiseren. Ik weet, dit is autosport, maar er zijn geen schrapresultaten binnen onze Klasse, waardoor ieder puntje telt en we dus reeds een inhaalbeweging moeten maken. Zonder die stomme aanrijding tijdens de kwalificatie hadden we er ongetwijfeld beter voor gestaan. Een valse start, maar we verliezen de moed niet. Nu is het uitkijken naar het stratencircuit in Pau, waar het ook niet eenvoudig zal zijn om vijf snelle rondjes te rijden. Maar dat geldt uiteraard voor iedereen. Een dosis geluk is nodig om goed te scoren".

"Inzake het algemeen klassement binnen de GT4 European Series zal het moeilijk zijn om met een KTM vooraan te rijden. Vooral op de snelle omlopen zijn de Maserati’s, de BMW’s, de Camaro’s en Porsches sneller. De KTM is een schitterende wagen, maar we moeten 200 extra kg meezeulen inzake de BoP tegenover de andere wagens. Op een korte omloop zoals Pau zou een KTM wel eens voor een verrassing kunnen zorgen, maar op Spa zullen we moeten passen voor het algemeen klassement, al is dit van ondergeschikt belang inzake de puntentelling voor de Reiter Young Stars.

Foto's: Arne Simons



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door DSP VOF in Circuit Internationaal op maandag 2 mei 2016 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Monza.
  • Powerkit.shop

Copyright 2000-2019 Autosport.be - Contacteer ons