van der Horst

Van het circuit naar de weg: Lamborghini Hurácan STO

Lamborghini Hurácan STO
Lamborghini Hurácan STO
“Van het circuit naar de weg”, met die leuze werd de jongste telg uit de Lamborghini-familie voorgesteld, de Hurácan STO. De STO, wat staat voor Super Trofeo Omologata, is zoals zijn naam al zegt rechtstreeks afgeleid van de Huracan Super Trofeo als ook de Huracan GT3 Evo racewagens.
Interieur Lamborghini Hurácan STO
Interieur Lamborghini Hurácan STO
De aandrijving gebeurt enkel op de achterwielen en wordt voorzien door de vertrouwde V10 motor, die echter 43 kilogram lichter werd gemaakt en opgedreven werd tot 640 pk, goed voor acceleratie van 0 naar 100 km/u in 3 seconden.  De STO weegt 1339 kg en haalt een topsnelheid van 310 km/u. Het uiterlijk van de wagen werd serieus aangepakt om de bolide een nog agressiever karakter te geven alsmede de aerodynamica te verbeteren.

Lamborghini Hurácan STO
Lamborghini Hurácan STO
De voorkant voert de luchtstroom zo goed als mogelijk naar de onderkant van de wagen, terwijl de luchtsleuven rond de voorwielen de voorzijde meer downforce bieden. De nieuwe achtervleugel kan in drie standen geplaatst worden en zorgt samen met de diffusor voor de grootste neerwaartse druk ooit opgewekt bij een Lamborghini, zonder dat de luchtweerstand nadelig wordt beïnvloed. De wagen is ook uitgerust met de typische haaienvin die ook op de Super Trofeo te vinden is.

De wagen is leverbaar vanaf de lente volgend jaar, terwijl de verkoopprijs zich rond de 250.000 euro situeert - exclusief BTW. Bovendien maakte Lamborghini ook een uitvoering gebaseerd op het kleurenschema van Grasser Racing Team, ter ere van het succes van de troepen van Gottfried Grasser.

Foto: Lamborghini



Dit artikel werd gepubliceerd door Niels Vaeck in Autonieuws op woensdag 18 november 2020.
  • St. Paul

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons