van der Horst

Veelbelovende puntenbuit voor SRT in Paul Ricard

Voor velen is het zuiden van Frankrijk een geliefkoosde vakantiebestemming, maar Selleslagh Racing Team was afgelopen weekend niet voor een plezierreis afgezakt naar de Middellandse Zee: op het circuit van Paul Ricard stond immers de derde manche van de GT4 European Series op het programma. Het team uit Merchtem stoomde drie exemplaren van de Mercedes-AMG GT4 klaar, waarvan er een werd bestuurd door de Belg Stéphane Lémeret en de Fransman Aurélien Panis, een nieuw duo met een karrenvracht aan internationale ervaring dat meteen meespeelde voor het podium.
Aurélien Panis is een naam die klinkt als een klok in de wereld van de autosport. Het 24-jarige talent racet niet alleen in het WK voor toerwagens, maar is uiteraard ook de zoon van ex-Formule 1-rijder Olivier Panis. De Fransman vormde afgelopen weekend een gelegenheidsduo met Stéphane Lémeret op de Mercedes-AMG GT4 #31. “Patrick Selleslagh en ik kruisen elkaar al vijftien jaar op de circuits en telkens beloofden we elkaar om eens samen te racen. Eindelijk is het zover!” glimlacht Lémeret, een van de snelste journalisten die ons land rijk is. “Ik heb de sfeer binnen het team echt kunnen appreciëren en was vooral onder de indruk van de goede organisatie van SRT. Ik ben bijgevolg van plan om keihard te werken om ook de volgende races samen met hen te betwisten.”

Het nieuwe duo van SRT had weinig tijd nodig om in het juiste ritme te komen, al kende Lémeret wel een moeilijke eerste kwalificatie. “Ik had de Mercedes nog nooit eerder bestuurd, maar ik moet vooral de hand in eigen boezem steken”, geeft de man toe die verschillende podiumplaatsen telt in de 24 Uur van Spa. “Vervolgens ging onze vorm alleen maar in stijgende lijn: we wonnen allebei meer dan tien plaatsen en werden prachtig zesde in de Silver Cup. In de tweede race, waarvoor Aurélien de zevende startplek had veroverd, behoorde een podiumplaats tot de mogelijkheden, maar een bijzonder strenge drive through sloeg ons terug. Toch werden we nog tiende in onze categorie. Gezien het hoge niveau van dit kampioenschap is dat echt een serieuze opsteker!”  

Het circuit van Le Castellet wordt niet alleen geroemd om zijn snelle bochten en de lange rechte lijn van Mistral, maar ook om zijn talloze, technische uitdagingen. Voor West-Vlaming Guillaume Dumarey, die de Mercedes-AMG GT4 #30 opnieuw deelde met streekgenoot Jean Glorieux, was het dan ook niet eenvoudig om de omloop van bijna zes kilometer te leren kennen in twee vrije trainingen van amper zestig minuten. “Vooral de laatste sector is niet van de poes en een foutje kost er meteen veel tijd”, legt Dumarey uit. “In dit peloton met gewezen fabrieksrijders en jonge wolven die hopen op een dag voor een constructeur uit te komen, is het geen sinecure om zonder circuitkennis aan het weekend te beginnen. We begonnen dan ook vanuit de achterhoede, maar omdat ons ritme tijdens de race eens te meer hoger lag dan tijdens de kwalificaties, konden we opschuiven naar een plek net buiten de top 20. We moeten met andere woorden een manier vinden om nu ook tijdens de kwalificatieronden dat potentieel te kunnen benutten. De confrontatie op zondag werd er een om snel te vergeten, want niet alleen kregen we een drive through, even nadien reden we lek in de eerste sector van het circuit en waren al onze kansen op een degelijk resultaat verkeken. De ambitie is nu om oplossingen te vinden om vooruitgang te boeken tijdens de volgende race.”

Jean-Luc Behets en Johan Vannerum reden zich weer in de kijker in de Am-categorie, en ondanks hun afwezigheid in Brands Hatch had het Vlaamse duo toch genoeg snelheid in huis om op zaterdag de vijfde plaats weg te kapen. Een dag later deden ze met hun Mercedes-AMG GT4 #32 zelfs nog een plaats beter. Podiumplaatsen en overwinningen blijven in de toekomst dus tot de ambitie behoren.

De GT4 European Series trekt nu verder naar het Zuiden, want op 28, 29 en 30 juni vormt het Italiaanse circuit van Misano de vierde afspraak van het seizoen 2019.



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in FIA GT4 op dinsdag 4 juni 2019 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Paul Ricard.
  • Powercars

Copyright 2000-2019 Autosport.be - Contacteer ons