van der Horst

Veelbelovende toekomst na hervorming bij VR Racing

VR Racing by Qvick Motors - BMW M2 V8 MARC Cars
VR Racing by Qvick Motors - BMW M2 V8 MARC Cars
Het is het seizoen van de verschuivingen binnen VR Racing, het team rond vader en zoon Dirk en Tom Van Rompuy. De verschillende projecten die afgelopen winter werden doorgevoerd werpen hun vruchten af en stuwen VR Racing naar hogere regionen. Zowel in rally als op circuit laat VR Racing by Qvick Motors van zich spreken in de positieve zin van het woord. Zo was er onder meer de recente tweede plaats in Ieper voor Tom Van Rompuy en Jens Vanoverschelde in een BMW E30 M3 in FIA Historic.
Verschuivingen en position switch

VR Racing - BMW 235i Cup
VR Racing - BMW 235i Cup
VR Racing heeft in het verleden vooral samen gewerkt met bestaande preparateurs zoals bijvoorbeeld First Motorsport en EMG Motorsport die zowel het voor de wagens als de technische bijstand zorgden. Voorheen had VR Racing ook verschillende historic cars in eigen beheer op circuit en in rally, maar daar kwam vorig seizoen verandering in door twee BMW’s M235i Racing Cup aan te kopen en in te zetten in de Belcar. Idem voor de ex GoDrive-Citroën DS3 R5 voor het internationaal Belgisch rallykampioenschap. Het onderhoud en de bijstand gebeurde vanuit de ateliers van Qvick Motors waar ook de historische wagens waren gestald waarmee Dirk en Tom uitkwamen in historic rally’s en regularity. De BMW’s M235i Racing Cup zijn ondertussen na een geslaagd seizoen van eigenaar veranderd en ook de Citroën DS3 R5 werd van de hand gedaan.   

VR Racing by Qvick Motors - BMW M2 V8 MARC Car
VR Racing by Qvick Motors - BMW M2 V8 MARC Car
Het team was afgelopen seizoen enorm gecharmeerd door de Australische MARC Cars V8's die hun opwachting maakten in België en uiteindelijk heeft VR Racing een exemplaar gekocht. Deze silhouette werd door de Oostendse tovenaar Erik Qvick omgetoverd naar de prachtige BMW M2 V8 die momenteel mede het mooie weer maakt in de BGDC en ook de 24 Hours of Zolder en de 1000 km van Palanga zal rijden. Er kwam ook een potente BMW M3 E30 voor Tom die opnieuw Historic wou gaan rijden naast Dirk die de doorontwikkelde Opel Ascona 400 onder de bips kreeg. Voor regularity blijft de Ascona B i2000 het wapen bij uitstek.


Jo Jamers
Jo Jamers
Ook intern kwamen enkele verschuivingen met ondermeer de komst van Jo Jamers. De Zolderse tuner en meester tacticus werkte vroegen veel samen met de familie Van Rompuy en had een jaar eerder afscheid genomen van de racerij. Maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan en Jo werd door Van Rompuy terug opgevist om de rol van teammanager op zich te nemen op circuit.



Tom Van Rompuy-Jens Vanoverschelde - BMW M3 E30
Tom Van Rompuy-Jens Vanoverschelde - BMW M3 E30
De cirkel begon zich te sluiten, de ontbrekende schakels werden ingevuld en op wat technische probleempjes na, vooral op de BMW M3 van Tom Van Rompuy, ging alles crescendo. Qvick Motors bouwde de BMW M3 E30 terug op volgens de regels van de kunst en in Ieper moest de wagen in optima forma aan de start verschijnen. Deze wagen is een rasechte M3 die volledig voldoet aan de FIA normen en het team maakte dan ook de keuze om in te schrijven in de zeer competitieve FIA-Historic.

Dirk Van Rompuy-Jens Vanoverschelde - Opel Ascona VR Racing
Dirk Van Rompuy-Jens Vanoverschelde - Opel Ascona VR Racing
Achter de schermen waren ook nog wat verschuivingen inzake de co rijders. Jens Vanoverschelde, de specialist inzake regularity, die ook met Dirk reeds sinds 2013 snelheidsrally’s doet werd opgevist om samen met Tom in Ieper te rijden. Dirk liet deze wedstrijd immers aan zich voorbij gaan en is in volle voorbereiding voor de 1000 km van Palanga en de 24 Hours of Zolder. Door het forfait van Dirk was Jens vrij, maar dat veranderde snel.  


Jens Vanoverschelde: “Ik had reeds plannen om in Ieper de job van timekeeper te doen, Maar nadat Tom me belde met de vraag om naast hem te zitten, werden deze plannen snel opgeborgen”.

Dirk Van Rompuy-Jens Vanoverschelde - Opel Ascona B VR Racing
Dirk Van Rompuy-Jens Vanoverschelde - Opel Ascona B VR Racing
Dirk Van Rompuy: “Ze deden het beiden schitterend en ook de wagen was perfect. Als teameigenaar heb ik besloten dat ik verder met Jens de regularity wedstrijden blijf betwisten, maar wat ik in Ieper zag, is zonder meer magie tussen Tom en Jens. Ik laat Jens in de BMW bij Tom voor de rest van het seizoen en ik ga verder met Claude Debue de snelheidsrally’s in Historic betwisten met de Ascona 400.

Ik ken Claude al geruime tijde en hij zat meerdere seizoenen naast mij in het kuipje.  We zullen samen aan de start komen in de Short Rally van Kasterlee


Schitterend resultaat in Ieper

Tom Van Rompuy-Jens Vanoverschelde - BMW M3 E30
Tom Van Rompuy-Jens Vanoverschelde - BMW M3 E30
Na de traditionele shakedown in Boezinge hoorden we positieve geluiden. Erik Qvick had een uitstekende job gedaan, Tom voelde de wagen aan zoals hij het zelf wou en tussen hemzelf en zijn nieuwe co klikte het goed en was er veel vertrouwen.

“Na de eerste wedstrijddag en vier proeven stonden we derde en daar waren we zeer tevreden mee,” treedt Tom Van Rompuy zijn co bij. “De wagen is goed en ik voel nog groeimarge, maar het is nog lang.”

Dirk Van Rompuy-Jens Vanoverschelde - Opel Ascona B
Dirk Van Rompuy-Jens Vanoverschelde - Opel Ascona B
Nadien werd het een secondespel voor de dichtste ereplaats na Paul Lietaer die ongrijpbaar was met zijn vierwiel aangedreven Subaru. Even gingen ze naar de vierde plaats, maar ze zaten nooit verder dan zes seconden van het podium. Tijdens de tweede lus van de tweede dag stoomden Tom en Jens op naar de tweede plaats met ex-F1 rijder Eric Comas die in zijn supersnelle Lancia Stratos maar op één seconde was verwijderd van de BMW M3 van VR Racing by Qvick Motors. Deze strijd zou duren tot de laatste KP waarin Comas startte met een achterstand van acht seconden en er niet in slaagde om het gat te dichten. Een derde plaats had goed geweest, maar een tweede na een ongelijke strijd met een Subaru is een overwinning waard.    
Tom Van Rompuy
Tom Van Rompuy
Tom was door het dolle heen met deze tweede plaats na de tegenslagen in de vorige rally’s. Technische averij die door Erik Qvick deskundig werd opgevangen. De wagen was niet in perfecte staat toen het team hem kocht en het is tijdens de wedstrijden zelf dat de ziektes komen boven drijven. Ook over Jens had Tom niets dan lof. “Hier gaan we nog een vervolg aan breien,” was de reactie na de rally van Van Rompuy junior.  

“Tom is een snelle piloot,” besluit Jens.  “Als hij vertrouwen heeft in co en mechaniek en zodoende een relaxed gevoel kan creëren,  hebben we alles in huis om mooie chrono’s op de tabellen te zetten! Ik ken Tom al lang omdat we samen in het zelfde team zitten, maar in de wagen kunnen we het ook goed met elkaar vinden. We maken plezier onderweg maar kunnen ook zeer gefocust en geconcentreerd tewerk gaan. Een perfecte cocktail.”   

Foto's: Eddy Coppée - Niels Vaeck - Marnik Mouchaers - Ronals Janssens - Martijn Wouters
 



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Varia op zaterdag 8 juli 2017.
  • Powercars

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons