Verrassende winnaars op het Eurocircuit


De eerste rij werd ingenomen door polesitter Yves Teelen en Nick Vanalken, die aan de buitenkant op de derde startplaats stond. Op de tweede rij stonden Danny Luyten en Davy Van Den Branden, de titelhouder die kansloos leek. "Op snelheid komen we niet mee op het Eurocircuit. Onze Citroën is goed, maar blijkbaar zijn de motoren van de concurrentie sneller..."
Vanalken nam een prima start in de finale. De VW-rijder leek de kop te nemen, maar toen hij instuurde, volgde een aanrijding met polehouder Yves Teelen. Beiden gingen van de baan en... gaven elkaar de schuld van de crash. Luyten nam even de leiding, maar een ronde verder greep Van Den Branden zijn kans om de finale te winnen. Onverwacht.
"Dit had ik niet zien aankomen, maar het was een kans die ik niet kon laten liggen. Ik zag wat er bij de start gebeurde en toen wist ik dat ik Danny Luyten moest passeren om te winnen. De prijzen worden pas aan de finish verdeeld," aldus een tevreden Van Den Branden.
SN-2000: Volders, zoals verwacht


SN+2000: Glenn Cools wint tumultueuze finale

Kristof Bex mocht vanaf de pole van start gaan. Hij nam meteen de leiding, voor Yorick Maeyninckx, die zijn tweede startplaats met succes verdedigde, ondanks fel aandringen van Bart Bel, die met zijn BMW M3 vanaf de tweede rij een prima start maakte. Glenn Cools, die vanaf de buitenste startplaats ook een plekje aan de koord zocht, vond daar Bel op zijn weg. De drie kemphanen bleven knokken voor het podium en toen Bex met een defecte hoofdschakelaar zijn Volvo aan de kant zette, leek Maeyninckx te winnen voor Cools en Bel.
Maar, Bart Bel protesteerde omdat hij bij de start viriel opzij gezet zou zijn door Maeyninckx, die zich van geen kwaad bewust was en verklaarde gewoon zijn lijn verdedigd te hebben. Hoe dan ook, zowel Bart Bel als Ariane Vanlommel werden gediskwalificeerd wegens het niet voorleggen van hun verplichte onboardbeelden. Zonder bewijs geen verdere sancties zou je denken, maar dat bleek niet het geval. Een zwaar ontgoochelde Yorick Maeyninckx werd bestraft met één plaats verlies wegens onsportief gedrag, waardoor de zege naar Glenn Cools ging. Op zich een mooi verhaal voor de Kempenaar, die in het BK debuteerde met een nieuwe Volvo S40.
"En wat een week heb ik gehad. Vorige zondag brak de motor tijdens een testwedstrijd in Maasmechelen. Ik ben meteen naar Zweden gereden om de motor te laten herstellen. Het onderblok bleek gescheurd. Ik was woensdagavond terug thuis, net op tijd om de motor in te bouwen, vrijdag de motor in te laten lopen op de testbank en om vandaag de wedstrijd te rijden. Nee, de wagen staat zeker nog niet optimaal afgesteld, maar het is een begin," lachte Cools, de verrassende winnaar op het Eurocircuit.
Foto's: Johnny Loix
Tweet