van der Horst

Verrassende winnaars op het Eurocircuit

Véél Belgen, Nederlanders en Duitsers aan de start
Véél Belgen, Nederlanders en Duitsers aan de start
Nooit stonden er zoveel deelnemers aan de start van een wedstrijd op het Nederlandse Eurocircuit als dit weekend. De drielandenwedstrijd waarmee de zomer werd afgesloten trok met 174 deelnemers een volle paddock aan. Het snikhete weer maakte het voor mens en machine een zware tweedaagse wedstrijd, wat in verschillende klassen verrassingen opleverde.
RX3: onverhoopte winst voor Van Den Branden
Davy Van Den Branden verrassend winnaar in RX3
Davy Van Den Branden verrassend winnaar in RX3
In de 1600cc-categorie was Yenthe Putzeys de uitgesproken favoriet na zijn perfect weekend eerder dit jaar op het Eurocircuit, maar in de tweede reeks moest de Limburger zijn Opel Corsa aan de kant zetten. "Ik hoorde een vreemd geluid in de motor en om verdere schade te voorkomen ben ik gestopt. Het zal nog spannend worden om de wagen klaar te krijgen tegen de volgende manche in Arendonk volgende week," aldus Putzeys, die de tweede plaats op de grid voor de finale vrij moest laten.
De eerste rij werd ingenomen door polesitter Yves Teelen en Nick Vanalken, die aan de buitenkant op de derde startplaats stond. Op de tweede rij stonden Danny Luyten en Davy Van Den Branden, de titelhouder die kansloos leek. "Op snelheid komen we niet mee op het Eurocircuit. Onze Citroën is goed, maar blijkbaar zijn de motoren van de concurrentie sneller..."
Vanalken nam een prima start in de finale. De VW-rijder leek de kop te nemen, maar toen hij instuurde, volgde een aanrijding met polehouder Yves Teelen. Beiden gingen van de baan en... gaven elkaar de schuld van de crash. Luyten nam even de leiding, maar een ronde verder greep Van Den Branden zijn kans om de finale te winnen. Onverwacht.
"Dit had ik niet zien aankomen, maar het was een kans die ik niet kon laten liggen. Ik zag wat er bij de start gebeurde en toen wist ik dat ik Danny Luyten moest passeren om te winnen. De prijzen worden pas aan de finish verdeeld," aldus een tevreden Van Den Branden.

SN-2000: Volders, zoals verwacht
Steve Volders was de snelste in zijn Volvo C30
Steve Volders was de snelste in zijn Volvo C30
Ook Steve Volders reed een dubbele wedstrijd, in het Belgisch kampioenschap met zijn Volvo C30 en in het Duits kampioenschap met een Volvo S40. Het bleek niet zo makkelijk. "Mijn C30 heeft een motor die hoog in de toeren gaat, terwijl de S40 meer op koppel bestuurd moet worden. In mijn C30 voel ik me wel meteen thuis. De finale leverde geen problemen op. Ik nam snel afstand en kon controleren," lachte Steve Volders.
Steve en dochter Zoë beiden op podium in SN en RST
Steve en dochter Zoë beiden op podium in SN en RST
Martijn Vanhove ging als tweede van start, maar op het einde van de eerste ronde leek Jordy Putzeys te profiteren van een zeldzaam foutje. Tot de Opel Astra van Putzeys met technische averij aan de kant moest en Vanhove toch de tweede plaats kon pakken, voor de snelle Nederlander Louis de Haas. Peter van de Wege was trouwens niet van de partij. De Zeeuw wil tijd vrijmaken om te sleutelen aan zijn nieuw wapen voor 2025, een Toyota GT86.

SN+2000: Glenn Cools wint tumultueuze finale
Glenn Cools in SN+2000cc
Glenn Cools in SN+2000cc
Bij de grote jongens met hun dikke Volvo's en BMW's is spektakel verzekerd. Ook deze keer werd er flink gebikkeld om de podiumplaatsen in de finale, maar quasi niemand van de toeschouwers had de indruk dat de tenoren over de grenzen van het sportieve gingen in de finale. Toch was dat het besluit van de wedstrijdleiding...
Kristof Bex mocht vanaf de pole van start gaan. Hij nam meteen de leiding, voor Yorick Maeyninckx, die zijn tweede startplaats met succes verdedigde, ondanks fel aandringen van Bart Bel, die met zijn BMW M3 vanaf de tweede rij een prima start maakte. Glenn Cools, die vanaf de buitenste startplaats ook een plekje aan de koord zocht, vond daar Bel op zijn weg. De drie kemphanen bleven knokken voor het podium en toen Bex met een defecte hoofdschakelaar zijn Volvo aan de kant zette, leek Maeyninckx te winnen voor Cools en Bel. 

Maar, Bart Bel protesteerde omdat hij bij de start viriel opzij gezet zou zijn door Maeyninckx, die zich van geen kwaad bewust was en verklaarde gewoon zijn lijn verdedigd te hebben. Hoe dan ook, zowel Bart Bel als Ariane Vanlommel werden gediskwalificeerd wegens het niet voorleggen van hun verplichte onboardbeelden. Zonder bewijs geen verdere sancties zou je denken, maar dat bleek niet het geval. Een zwaar ontgoochelde Yorick Maeyninckx werd bestraft met één plaats verlies wegens onsportief gedrag, waardoor de zege naar Glenn Cools ging. Op zich een mooi verhaal voor de Kempenaar, die in het BK debuteerde met een nieuwe Volvo S40.

"En wat een week heb ik gehad. Vorige zondag brak de motor tijdens een testwedstrijd in Maasmechelen. Ik ben meteen naar Zweden gereden om de motor te laten herstellen. Het onderblok bleek gescheurd. Ik was woensdagavond terug thuis, net op tijd om de motor in te bouwen, vrijdag de motor in te laten lopen op de testbank en om vandaag de wedstrijd te rijden. Nee, de wagen staat zeker nog niet optimaal afgesteld, maar het is een begin," lachte Cools, de verrassende winnaar op het Eurocircuit.

Foto's: Johnny Loix



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Rallycross op donderdag 5 september 2024.
  • LTF

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons