van der Horst

24H Le Mans: Verslag na 5H: Audi dominant, maar voorzichtig - OAK aan de macht in LMP2 - Aston Martin op kruissnelheid

OAK Racing - Morgan-Nissan
OAK Racing - Morgan-Nissan
De Audi R18 e-tron quattro LMP1's blijven foutloos en snel, zeker nu het circuit opnieuw aan het opdrogen is. Elke seconde die de Audi's kunnen winnen, lijken ze echter wel nodig te gaan hebben. De Toyota's hebben momenteel al een virtueel halfuur pitstop voordeel. In de LMP2-klasse hebben de OAK Racing Morgan-Nissan nog steeds 2 treden van het podium in handen. Eenzelfde verhaal voor Aston Martin in de LMGTE Pro-klasse.
Neutralisatie in Le Mans 2013
Neutralisatie in Le Mans 2013
Met nog negentien uur op de klokken, komt er net een nieuwe safety-car situatie aan. De Signatech Alpine-Nissan van Fransmannen Tristan Gommendy, Nelson Panciatici en Pierre Ragues kreeg op de Mulsanne Straight te maken met een lekke band en zal voor een nieuwe neutralisatie zorgen, gelukkig met minder desastreuze gevolgen als de vorige. 

Toyota Hybrid Racing - Toyota TS030 - Hybrid
Toyota Hybrid Racing - Toyota TS030 - Hybrid
Het is Benoît Tréluyer die nog steeds de #1 Audi R18 e-tron quattro in de leiding houdt. De Fransman heeft samen met metgezellen Fässler/Lotterer een geruststellende voorsprong op de #2 Audi waar Loïc Duval nog maar eens wil laten zien dat wel degelijk hij de snelste man op Le Mans is. Jammer genoeg speelt het verkeer de Fransman in het nadeel. De Toyota's nemen dan weer het voordeel in het verbruik; beide TS030 Hybrid doen een ronde tot zelfs 2 ronden meer met een tankbeurt en hebben nu reeds een voorsprong van een halfuur op hun volgende pitstop. De safety-car situatie kan de Audi-troepen echter wel in het voordeel spelen. 

David Heinemeier Hansson nam het Morgan-Nissan stuur van Olivier Pla over en heeft de orders van zijn ploegmaat goed begrepen; gas! Hij is ondertussen één van de snellere gentlemen piloten geworden en heeft de G-Drive Racing Oreca-Nissan van Roman Rusinov achter zich liggen, de tweede auto van het team ligt op een derde plaats in de klasse. 

SRT Motorsports - Viper GTS-R
SRT Motorsports - Viper GTS-R
Aston Martin lijkt een coup te kunnen te plegen in de GTE Pro-categorie. De snelheid van het Britse team zit er duidelijk in, maar het zijn de Manthey Porsche's die zich niet gewonnen geven. Romain Dumas heeft in de #92 Porsche een achterstand van een luttele 10 seconden. Patrick Pilet had in de #92 een achterstand van meer dan 4 minuten voor de safety-car situatie. De SRT Viper van Marc Goossens komt voorlopig niet verder dan een elfde plaats en is op dit moment in handen van Dominik Farnbacher.

In de LMGTE Am klasse heeft Porsche dan weer een 1-2-3 in handen. De Imsa Performance Porsche van Raymond Narac leidt voor de Proton Competition van Gianluca Roda en de Joe Foster Porsche in de Demsey Del Pierro-Proton 911 GT3 RSR.

Foto's: Racing International Photography



Dit artikel werd gepubliceerd door Olivier Gouters in 24 Heures du Mans op zaterdag 22 juni 2013 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 24 Heures du Mans.
  • Powercars

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons