van der Horst

New Race Festival: Vier op een rij voor VR Racing by Qvick Motors

Start race 1: New Race Festival
Start race 1: New Race Festival
Na de pole en de dubbele zege van Tom Van Rompuy en Erik Qvick tijdens Spa Summer Classic, heeft het duo dat afgelopen weekend tijdens het New Race Festival op Circuit Zolder nog eens over gedaan. Momenteel is geen kruid gewassen tegen de BMW E36 3.2 GTR die na twee weekends en vier races uiteraard aan de leiding staat in platform 6. De andere winnaars in de verschillende platformen waren Dieter Kuijl (1), Vannieuwenborgh (2), Van Haelst (2), Moortgat (4) en Bouillon (5).
Kwalificatie
Luc Branckaerts - Corvette C4
Luc Branckaerts - Corvette C4
De BMW E36 3.2 GTR is dus voor de tweede maal op rij de snelste wagen op de track tijdens de kwalificatie. Na Francorchamps werd met een chrono van 1’37”8 nu ook op Circuit Zolder een nieuwe recordchrono gevestigd voor de Belcar Historic Cup. Luc Branckaerts parkeerde zijn Chevrolet Corvette ondanks elektrische problemen naast de BMW van VR Racing op de eerste startrij, maar moest 2,6 seconden prijs geven. Branckaerts pakte wel de pole in platform 4. De derde chrono was voor de Ford Capri 3100 RS Cosworth van Wim Kuijl die de pole pakte in platform 2. 
Wim Kuijl - Ford Capri 3100 RS Cosworth
Wim Kuijl - Ford Capri 3100 RS Cosworth
De Porsche 964 RS van Luc Moortgat deelde de tweede startrij. Tim Kuijl (BMW E36 2.5) en schoonbroer Samuel Verheggen (Mercedes 190 AMG 16v Evo2) stonden op de derde startrij. Dieter Kuijl pakt met een zevende chrono algemeen de pole in platform 1 voor de Audi 80 Quattro Competition STW van François Bouillon, de BMW 635 Csi 24v van Juri Vannieuwenborgh terwijl Evertjan Alders met de BMW E36 2.5 de top 10 afsloot en nipt de meerdere bleef van de Porsche 964 van Eric Nulens die problemen kende met de remmen. 

Knappe wedstrijd van Danny Kerckhof in BMW E46 ETCC
Knappe wedstrijd van Danny Kerckhof in BMW E46 ETCC
42 wagens waren ingeschreven waarvan uiteindelijk 39 de kwalificatie reden. Marc Vandendijk, Erik Bruynoghe en Geert Dierckx moesten voorlopig forfait geven. Geert Dierckx zou zelfs de beide races niet aan de start komen door technische averij, net als Niels Noels en Bas Van Elderen.



Race 1: Opnieuw demonstratie van Tom Van Rompuy
Van Rompuy / Qvick - BMW E36 M3 GTR
Van Rompuy / Qvick - BMW E36 M3 GTR
Race 1 werd dus een nieuwe zegetocht voor VR Racing by Qvick Motors en de BMW E36 M3 GTR. Reeds bij de start spurtte Tom Van Rompuy er vandoor. Het tempo lag zeer hoog en amper zeven wagens eindigden in dezelfde ronde. Desondanks was de verenigde concurrentie paraat met een knappe start van de Porsche 964 RS van Luc Moortgat die van de vierde naar de tweede plaats ging voor Wim Kuijl (Ford Capri Cosworth RS 3100) en Tim Kuijl (BMW E36 2.5), Samuel Verheggen (Mercedes 190 AMG Evo2 2.5), Luc Branckaerts die zijn start compleet miste met zijn Corvette C4 en Dieter Kuijl (Ford Capri Cosworth RS 3100). Wim zou vrij snel de tweede plaats van Luc Moortgat inpikken, maar de regerende kampioen in platform 2 kreeg kort nadien problemen aan de achterbrug van zijn Capri en moest de arena verlaten. Ook broer Tim kende problemen aan de achterbrug van zijn BMW 325i en zou race 1 niet uitrijden. Branckaerts moest op zijn beurt richting opgavepark met problemen aan de koppeling. Het was een pechweekend voor de ex profwielrenner want tijdens de kwalificatie had hij reeds elektrische problemen op de snelle Corvette. 

Erik Bruynoghe - Porsche 964 Carrera 2
Erik Bruynoghe - Porsche 964 Carrera 2
Hierdoor kon Samuel Verheggen doorschuiven en was een tijdlang in gevecht met zijn schoonvader Dieter Kuijl voor de derde plaats algemeen. In de laatste ronde kreeg de Mercedes-rijder problemen met een onderdeel van de overbrenging, maar kon mits een beetje geluk dan toch nog derde algemeen blijven na Van Rompuy en Moortgat. De beste uitslag ooit voor de Mercedes 190 AMG Evo2 16v en bovendien opnieuw kostbare punten van de tweede plaats in platform 4 na Moortgat die zijn leidersplaats versterkt.

Dieter Kuijl - Ford Capri 3100 RS Cosworth
Dieter Kuijl - Ford Capri 3100 RS Cosworth
Dieter Kuijl won via een knappe vierde plaats algemeen de platform 1 en doet zodoende een goede zaak in het kampioenschap. François Bouillon reed een prima race in de Audi 80 Quattro Competition en werd vijfde algemeen voor Evertjan Alders die tweede werd na Van Rompuy in platform 6. Hij eindigde net voor de BMW E46 ETCC van Danny Kerckhof die het podium vervolledigde in platform 6 voor wagens tussen 1991 en 2000. 

Yuri Vannieuwenborgh - BMW 635 CSi 24v
Yuri Vannieuwenborgh - BMW 635 CSi 24v
Door het wegvallen van Wim Kuijl kon Juri Vannieuwenborgh in zijn BMW 635 Csi opnieuw winnen in platform 2 voor merkgenoot Anthony Vonk en de Mazda RX3 van Gust Van Haelst.
Erik Bruynoghe reed een bijzonder knappe inhaalrace na problemen tijdens de kwalificatie. Hij startte helemaal achteraan en kwam als 11de over de meet en 3de in platform 4. Eric Nulens moest reeds na de opwarmronde de Porsche 964 in de pitlane parkeren met remproblemen.       
Met Wim Kuijl en Luc Branckaerts ontbraken twee regerende kampioenen op de startgrid van race 2. Zij kregen hun wagen niet tijdig herstelt en moesten dus puntenloos huiswaarts. Ook Bas Van Elderen (Ford Escort), Marc Vandendijk (Lotus Elan), Chris Pearson (Mazda MX5), Ruud Boffin (BMW), Geert Dierckx (BMW) en Lennert Colman (BMW) bleven in de paddock.

Race 2:
Start race 2: New Race Festival
Start race 2: New Race Festival
De startopstelling van race 2 is op basis van de uitslag van race 1. Zodoende moeten de pechvogels van de eerste race achteraan starten , waaronder Tim Kuijl vanop de 31ste plek terwijl ook Eric Nulens (34ste) en Patrick Verbelen (29ste), Stalliviere (33ste) en Noels (37ste) zich aan een inhaalrace mochten verwachten.
De start van de tweede race was quasi een copy van race 1. Erik Qvick, die de BMW GTR deelt met Tom Van Rompuy ging ervandoor terwijl Luc Moortgat zijn tweede plaats op de startgrid kon verdedigen. Achter de groene Porsche ontstond opnieuw een mooi gevecht tussen de Capri Cosworth RS 3100 van Dieter Kuijl en de Mercedes 190 AMG Evo2 van schoonzoon Samuel Verheggen. Zij waren de snellere van ondermeer Evertjan Alders, Juri Vannieuwenborgh, François Bouillon, Erik Bruynoghe, Kerckhof, Laloux, enz.

Tim Kuijl - BMW E36 2.5
Tim Kuijl - BMW E36 2.5
Een waanzinnige inhaalrace zagen we van Tim Kuijl die als een mes door het peloton sneed en na twee ronden reeds in zesde stelling toefde. Net zoals in de eerste race moest Verbelen zijn Nissan vroeg in de race in de pitlane parkeren. Een zwart weekend voor de sympathieke Nissan-rijder. In de vierde ronde en tijdens een eerste full course yellow (FCY) had Tim Kuijl zich reeds tussen zijn vader en schoonbroer genesteld en het trio was in strijd voor de derde plaats algemeen.

Gust Van Haelst - Mazda RX3
Gust Van Haelst - Mazda RX3
Dieleman (BMW E30 325i) voor Vonk (BMW 635 CSi)
Dieleman (BMW E30 325i) voor Vonk (BMW 635 CSi)
Na de FCY kon Tim oprukken naar de derde plaats en ging op zoek naar de Porsche van Luk Moortgat. Net na half koers kregen we een tweede FCY door een brand aan de Renault Clio van Mathias Van Hool. Leider in platform 2, Juri Vannieuwenborgh moest een snelle pitstop maken met een probleem aan de schakelpook en verhuisde van de eerste naar de vierde plaats in het voordeel van Van Haelst, Vonk en Holvoet. Net voor de race opnieuw op gang kwam viel de Volvo van Peter Dieleman stil op de rechte lijn van start-finish met een gebroken aandrijfas en meteen werd de rode vlag uitgehangen. Einde race. 

Samuel Verheggen - Mercedes 190 Evo2 AMG 2.5
Samuel Verheggen - Mercedes 190 Evo2 AMG 2.5
Na de race werden nog een tiental straffen uitgedeeld aan verschillende piloten die blijkbaar te snel reden onder de FCY (60km/uur) of een overtreding deden op de startgrid. Velen vielen uit de lucht en gingen verhaal halen bij de koersdirectie. Hierdoor verloor ondermeer Dieter Kuijl zijn vierde plaats algemeen aan Samuel Verheggen en moest Bouillon zijn zesde plaats inruilen met Evertjan Alders. Eric Nulens die een knappe inhaalrace lukte was ook het slachtoffer en verliest hierdoor kostbare punten. 

Ilaria Stalliviere (Renault Clio Williams)
Ilaria Stalliviere (Renault Clio Williams)
Matthias Van Hool - Renault Clio Williams
Matthias Van Hool - Renault Clio Williams
Uiteindelijk won Erik Qvick afgetekend de race voor Luk Moortgat en een flink opzittende Tim Kuijl die de prijs krijgt voor de strijdlust. Dieter Kuijl doet door zijn dubbele winst in platform 1 een goede zaak in het kampioenschap terwijl Bruynoghe ondanks een nukkige Porsche 964 twee podiumplaatsen pakt in platform 4 en zijn nieuwe wagen mits noeste arbeid stilaan sneller maakt.

Patrick Verbelen - Nissan 200 SX
Patrick Verbelen - Nissan 200 SX
Er waren bijzonder veel pechvogels afgelopen weekend. Teveel om op te noemen, maar Ilaria Stalliviere was wel een van de grootste slachtoffers door geen enkele race uit te rijden met twee verschillende identieke Clio’s. Ook Patje Verbelen, Wim Kuijl, Bas Van Elderen, Geert Dierckx, enz.. zagen geen enkele maal de geblokte vlag.  


Tussenstanden in Belgische kampioenschappen
Jan Van Elderen blijft nog nipt aan de leiding
Jan Van Elderen blijft nog nipt aan de leiding
In platform 1 komt Dieter Kuijl na zijn dubbele zege opnieuw opzetten. Jan Van Elderen staat met zijn Porsche 911 IROC nog steeds aan de leiding, maar de voorspring is geslonken tot zes punten op de St. Paul-rijder.




Dominique Holvoet - Toyota Celica
Dominique Holvoet - Toyota Celica
In platform 2 stonden Wim Kuijl en Yuri Vannieuwenborgh ex aequo aan de leiding na de Spa Summer Classic. Maar door de brilscore van Wim Kuijl staat de BMW 635 Csi 24V nu alleen aan de leiding en komt Gust Van Haelst met de Mazda RX3 nu via een zege en een tweede plaats op de tweede stek te staan. Ook Dominique Holvoet scoorde zeer goed met de Toyota Celica en dat levert hem een voorlopige derde plaats algemeen op in dit competitieve kampioenschap. Ook Anthony Vonk is na een mindere uitslag in Spa via twee goede races opgeklommen naar een vijfde plaats in de tussenstand.

Luc Moortgat - Porsche 964 RS 3.8l
Luc Moortgat - Porsche 964 RS 3.8l
In platform 4 blijven de Porsche 964 3.8 RSR van Luc Moortgat en de Mercedes 190 AMG 16v 2.5 van Samuel Verheggen het voortreffelijk doen terwijl de Corvette van Luc Branckaerts door de brilscore in Zolder weg zakt in de tussenstand. De derde plaats is nu in handen van Sidney Dieleman met zijn BMW M30 325i voor de Peugeot van Mario Potters en de Porsche van Erik Bruynoghe die alsmaar aan snelheid wint.


François Bouillon - Audi 80 Quattro Competition STW
François Bouillon - Audi 80 Quattro Competition STW
Platform 5 heeft voorlopig met François Bouillon en zijn historische Audi 80 Competition Quattro maar één wagen. Maar de McDonald’s rijder profileert zich wel steeds binnen de top van het startveld.



Evertjan Alders - BMW E36 2.5
Evertjan Alders - BMW E36 2.5
In platform 6 bestaat de top 5 volledig uit BMW. Hier hebben Tom Van Rompuy en Erik Qvick met vier zeges op rij de maximale puntenscore. Het duo Evertjan Alders/Bert Theunissen staat op een tweede plaats voor de regerende kampioen Tim Kuijl die pech kende in Zolder. Bryan Laloux (E36 M3) en Danny Kerckhof (BMW E46 ETTC) vervolledigen de voorlopige top 5.

Foto's: Belcar Historic Cup / D&D / Marnik Mouchaers / Georges De Coster / Gilles / D&D Photo's



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Belcar Historic Cup op dinsdag 20 mei 2025 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting New Race Festival.
  • Powercars

Copyright 2000-2025 Autosport.be - Contacteer ons