Vijf keer iconische Porsche Macan (+ Historische foto's)
De Rothmans uitvoering van de Crossover poseerde in Armenian Street. Deze livery is bekend van de Porsche 956 uit 1982 die de etmaalrace in Frankrijk dat jaar domineerde met een volledig podium als kers op de taart waarbij de wagens finishten in volgorde van hun startnummers; 1, 2 en 3. Onze legendarische landgenoot Jacky Ickx pakte dat jaar zijn zesde en laatste zege, samen met zijn Britse teamgenoot Derek Bell.
In Chinatown staat de “roze big”. De experimentele one-off Porsche 917/20, met de kracht van een paard, droeg tijdens de Le Mans-editie van 1971 een opvallende roze outfit. De bolide viel op door zijn radicale vormen wat Porsche extra benadrukte met de zogenaamde vleeslijnen voor een slager op het bodywork. De editie '71 van Le Mans was de eerste waarbij de traditionele "Le Mans start" werd ingeruild voor de intussen gekende rollende start.
Op Ann Siang Hill werd de Macan in de Salzburg uitvoering afgebeeld. De wagen draagt het rood van de Porsche 917 KH, die in 1970 de eerste van de in totaal 19 Le Mans-zeges van de constructeur uit Zuffenhausen op zijn naam schreef. Die eer viel te beurt aan Hans Herrmann en Richard Attwood, die Duits-Britse tandem won de etmaalrace die Ferry Porsche zelf op gang vlagde. Voor deze editie werd de traditionele "Le Mans start" vervangen door een waarbij de piloten reeds in hun wagen waren vastgeriemd, maar ook dit bleek te gevaarlijk, waarna geopteerd werd voor de voornoemde rollende start.
Aan Haji Lane tenslotte staat de Duitse wagen in de wereldberoemde kleuren van sponsor Gulf Oil. Het lichtblauw en oranje werd wereldberoemd in de uithoudingsraces begin jaren zeventig bij Ford en Porsche. Ook de film van Le Mans met Steve McQueen uit 1971 droeg mede bij tot de bekendheid. Toch was het niet Porsche zelf dat Gulf aantrok, maar wel John Wyer die eerder het bedrijf al had overtuigd om zijn raceteam te steunen.
Foto's: Porsche AG
Tweet