van der Horst

Vijf merken strijden om de zege in de 12 Uur van Bathurst

Bathurst 12 Hour
Bathurst 12 Hour
Het seizoen lijkt zijn kruissnelheid gevonden te hebben, want komend weekend staat al de openingsmanche van de Intercontinental GT Challenge (IGTC) op de agenda. De 12 Uur van Bathurst, nog niet zo lang geleden een niet te missen afspraak, heeft na de Covid-ellende nooit de rug kunnen rechten. Slechts een twintigtal teams schreven zich in, waarvan ongeveer een derde mag dromen van de overwinning.
Niet 23 zoals eerst werd gemeld, wel 22 wagens zullen zich deze week aanmelden voor de 23ste editie van de 12 Uur van Bathurst. De Mercedes-AMG GT3 van 111 Racing verdween namelijk gisterenochtend door sponsorperikelen van de deelnemerslijst. Mercedes blijft desondanks de best vertegenwoordigde constructeur, met zeven inschrijvingen.

Team WRT - BMW M4 GT3 EVO
Team WRT - BMW M4 GT3 EVO
Waar het schoentje precies knelt voor de klassieker op Mount Panorama, valt moeilijk te verklaren. De dure verplaatsing voor buitenlandse teams en de overvolle kalender ogen voor de hand liggend, maar vormden ook al tijdens de gloriejaren een uitdaging. De coronajaren lijken teams, rijders en vooral constructeurs ontmoedigd te hebben om zover van huis te racen.
Geen Ford, geen Corvette
De 12 Uur van Bathurst leek vorig jaar toch weer op de goede weg, en de boodschap van de organisatie dat Ford en Corvette stonden te springen om deel te nemen, liet het beste vermoeden. De waarheid is echter dat geen van beide Amerikaanse merken komend weekend aan de start staan. Ford greep net naast een akkoord, een mogelijke samenwerking tussen Corvette en Triple Eight Race Engineering is nog niet rond.

Mercedes-AMG - GruppeM Racing
Mercedes-AMG - GruppeM Racing
Voor de overwinning is het dus weer uitkijken naar de Duitse merken, met Mercedes op kop: van de AMG GT3 komen vier exemplaren naar Bathurst met zegedromen, waaronder het exemplaar van GruppeM en onze landgenoot Maxime Martin. BMW mikt dankzij WRT op twee wagens, onder meer voor Charles Weerts.

Porsche neemt een jaar na de zege van Laurens Vanthoor genoegen met één topwagen, bestuurd door een andere Belg: Alessio Picariello. Hij vervoegt de twee andere winnaars van vorig jaar, Matt Campbell en Ayhancan Güven. Ferrari zorgt tot slot voor een welgekome afwisseling, door als enige niet-Duitse merk een auto met winstpotentieel af te vaardigen.

De overige GT3-wagens komen uit in Silver, Bronze of Pro-Am. Het deelnemersveld wordt aangevuld door drie GT4-wagens en één KTM X-Bow GT2.
Pirelli Pole Battle
Het schema heeft weinig aanpassingen ondergaan, met zes oefensessies die de dubbele kwalificatiesessie voorafgaan. Eerst moet de traagste helft kwalificeren, daarna de snellere wagens. De top 10 stoot door naar de Pirelli Pole Battle, waarin niet langer één snelle ronde voor iedere rijder is weggelegd.

De 12 Uur van Bathurst start zaterdagavond om 19.45u in het donker en kent twaalf uur later zijn nieuwe winnaar.
Deelnemerslijst /// Tijdschema
Foto's: IGTC, Mercedes-AMG GruppeM Racing



Dit artikel werd gepubliceerd door Gregory Deguelde in Intercontinental GT Challenge op woensdag 29 januari 2025 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Bathurst 12 Hour.
  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2025 Autosport.be - Contacteer ons