van der Horst

Vijfde seizoenszege van Maxime Oosten in Duitse BMW M2 Cup

Na de heuvels van Spa-Francorchamps in de Ardennen was nu de prachtig gelegen Red Bull Ring in Oostenrijk de locatie voor het vijfde raceweekeinde van de Duitse BMW M2 Cup. Maxime Oosten zette er zijn zegereeks voort: op zaterdag werd hij al voor de vijfde keer dit seizoen als winnaar gehuldigd, waarmee hij zorgde voor het Wilhelmus in de Oostenrijkse deelstaat Stiermarken. Op zondag moest de race worden afgeblazen, omdat de omstandigheden door zware regenval het rijden onmogelijk maakten: het risico van aquaplaning was te groot. “Jammer, maar wel begrijpelijk, en ik ben in ieder geval blij met die ene overwinning”, zei Maxime Oosten.
  • Skylimit Events
Oosten racete dit weekeinde voor het eerst op het 4,318 kilometer lange circuit dat wordt gekenmerkt door vele hoogteverschillen. “Heel vet”, oordeelde hij na zijn eerste ervaringen op de baan. “Het was voor mij wel heel moeilijk, want ik vind onderstuur eigenlijk maar niks, terwijl het hier juist heel erg om onderstuur draait. Het is ook wel erg moeilijk om hier binnen de ‘track limits’, de afgrenzing van de baan te blijven, want soms moet je ze gewoon gebruiken om een tiende weg te komen, je hebt soms gewoon een meter ruimte nodig. Het was allemaal dus best wennen voor mij, maar nu ik mijn draai gevonden heb ben ik een heel tevreden man!” 

De vrije training sloot Oosten als vijfde af, al bedroeg zijn achterstand op de snelste rijder minder dan twee tiende van een seconde. In de kwalificatie eindigde hij als tweede, op 0,209 seconde achter Fabian Kreim, de leider in de tussenstand van het kampioenschap. “Daarmee was ik niet helemaal tevreden, maar over de klassering kon ik niet echt klagen, vooral omdat ik ook wat snelheid tekort kwam. We hebben tot ’s avonds laat de data geanalyseerd en we wisten waar we het misten.” 

In de zaterdagsrace kwam Oosten goed weg en nam op de passage bergop de leiding, maar hij kreeg het bepaald niet cadeau. “Het was echt spannend, ik moest er flink voor werken, maar we hebben echt heel goed en fair gestreden. De battles waren superleuk, er was niks op aan te merken”, vertelde hij naderhand. Aanvankelijk streed Oosten vooral met Fabian Kreim, inclusief de nodige positiewisselingen in de strijd om de leiding, maar in de tweede helft van de race mengde ook Lorenz Stegmann zich in het gevecht aan de kop van het veld. Uiteindelijk trok Oosten aan het langste eind en verdedigde vervolgens zijn positie tot aan de finish. Hij won met een marge van slechts 0,6 seconde op Stegmann, die tweede werd, terwijl ook Kreim op de derde plaats niet meer dan een seconde moest toegeven. Oosten over zijn succes: “Mooi dat ik na de kwalificatie van gisteren zo terug heb kunnen komen en ik ben echt super blij met het resultaat!” 

Op zondag startte Oosten opnieuw vanaf de tweede plaats. Ditmaal waren de omstandigheden volledig anders, want na twee dagen prachtig en zonnig nazomerweer kwam nu de regen met bakken naar beneden. Dat had eerder in de ochtend al voor drie onderbrekingen van de DTM-kwalificatie gezorgd nadat deelnemers van de baan geraakt waren. De rijders in de BMW M2 Cup reden een ronde achter de safetycar, maar het was al snel duidelijk dat er aan racen niet te denken viel. Op veel plaatsen stroomde het water over de baan en er was een groot risico van aquaplaning. Daarop besloot de wedstrijdleiding om veiligheidsredenen de race niet door te laten gaan. Vanwege de omstandigheden had iedereen begrip voor deze beslissing. 

Mogelijk wordt de wedstrijd nog ingehaald tijdens het laatste raceweekeinde van het seizoen, van 7 tot en met 9 oktober op de Hockenheimring Baden-Württemberg. Voorafgaand aan de finale staat Maxime Oosten op de tweede plaats in de tussenstand van het rijdersklassement met slechts zes punten achterstand op de leider, terwijl er in Hockenheim in de twee reguliere races maximaal nog 58 punten te verdienen zijn. Alle kansen zijn dus aanwezig! 

Maxime Oosten



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Circuit Internationaal op maandag 26 september 2022.
  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons