Vijfde seizoenszege van Maxime Oosten in Duitse BMW M2 Cup
De vrije training sloot Oosten als vijfde af, al bedroeg zijn achterstand op de snelste rijder minder dan twee tiende van een seconde. In de kwalificatie eindigde hij als tweede, op 0,209 seconde achter Fabian Kreim, de leider in de tussenstand van het kampioenschap. “Daarmee was ik niet helemaal tevreden, maar over de klassering kon ik niet echt klagen, vooral omdat ik ook wat snelheid tekort kwam. We hebben tot ’s avonds laat de data geanalyseerd en we wisten waar we het misten.”
In de zaterdagsrace kwam Oosten goed weg en nam op de passage bergop de leiding, maar hij kreeg het bepaald niet cadeau. “Het was echt spannend, ik moest er flink voor werken, maar we hebben echt heel goed en fair gestreden. De battles waren superleuk, er was niks op aan te merken”, vertelde hij naderhand. Aanvankelijk streed Oosten vooral met Fabian Kreim, inclusief de nodige positiewisselingen in de strijd om de leiding, maar in de tweede helft van de race mengde ook Lorenz Stegmann zich in het gevecht aan de kop van het veld. Uiteindelijk trok Oosten aan het langste eind en verdedigde vervolgens zijn positie tot aan de finish. Hij won met een marge van slechts 0,6 seconde op Stegmann, die tweede werd, terwijl ook Kreim op de derde plaats niet meer dan een seconde moest toegeven. Oosten over zijn succes: “Mooi dat ik na de kwalificatie van gisteren zo terug heb kunnen komen en ik ben echt super blij met het resultaat!”
Op zondag startte Oosten opnieuw vanaf de tweede plaats. Ditmaal waren de omstandigheden volledig anders, want na twee dagen prachtig en zonnig nazomerweer kwam nu de regen met bakken naar beneden. Dat had eerder in de ochtend al voor drie onderbrekingen van de DTM-kwalificatie gezorgd nadat deelnemers van de baan geraakt waren. De rijders in de BMW M2 Cup reden een ronde achter de safetycar, maar het was al snel duidelijk dat er aan racen niet te denken viel. Op veel plaatsen stroomde het water over de baan en er was een groot risico van aquaplaning. Daarop besloot de wedstrijdleiding om veiligheidsredenen de race niet door te laten gaan. Vanwege de omstandigheden had iedereen begrip voor deze beslissing.
Mogelijk wordt de wedstrijd nog ingehaald tijdens het laatste raceweekeinde van het seizoen, van 7 tot en met 9 oktober op de Hockenheimring Baden-Württemberg. Voorafgaand aan de finale staat Maxime Oosten op de tweede plaats in de tussenstand van het rijdersklassement met slechts zes punten achterstand op de leider, terwijl er in Hockenheim in de twee reguliere races maximaal nog 58 punten te verdienen zijn. Alle kansen zijn dus aanwezig!
Maxime Oosten
Tweet