Vila Real: Thed Björk oppermachtig in qualifying - hattrick voor Hyundai
Vermoeide gezichten deze ochtend in de paddock en in het bijzonder bij BRC Hyundai, YMR Hyundai en Münnich Motorsport Honda waar men er mits een nachtje doortrekken in slaagde hun respectieve zwaar gehavende wagens te herstellen, op de Honda Civic van James Thompson na. De Brit is samen met het Sebastien Loeb Racing-duo Bennani-Huff dan ook de enige die vandaag niet aan de bak kan. Bennani komt uiteindelijk met zware kneuzingen maar zonder botbreuken weg. Eind goed, al goed dus.
Dat Björk vandaag alsnog kan aanzetten grenst aan het ongelooflijke gezien de staat van diens deels uitgebrande Hyundai gisterenavond (zie foto verslag race 1). Niet zozeer de brand dan wel de deerlijk toegetakelde rollkooi leek het lot van de Zweed te zullen bezegelen. Dat was echter zonder de jongens van Yvan Muller Racing gerekend, de crew wist de rolkooi deze nacht 100 km verderop in een raceatelier recht te trekken, een operatie die deze ochtend het fiat kreeg van de technische keuring.
Dat Björk vandaag alsnog kan aanzetten grenst aan het ongelooflijke gezien de staat van diens deels uitgebrande Hyundai gisterenavond (zie foto verslag race 1). Niet zozeer de brand dan wel de deerlijk toegetakelde rollkooi leek het lot van de Zweed te zullen bezegelen. Dat was echter zonder de jongens van Yvan Muller Racing gerekend, de crew wist de rolkooi deze nacht 100 km verderop in een raceatelier recht te trekken, een operatie die deze ochtend het fiat kreeg van de technische keuring.
Björk stond reeds vroeg in Q1 met de besttijd genoteerd voor teamgenoot Muller en Michelisz toen de sessie met nog een kwartier te gaan gestopt werd nadat Fred Vervisch door een gebroken aandrijfas op de baan tot stilstand was gekomen.
Net iets belangrijker dan te weten wie zich in Q1 het snelst toonde was de vraag wie al dan niet een ticket voor Q2 wist te bemachtigen. Dat was alvast niet het geval voor Tom Coronel (P24) die niet voor het eerst tegen een dramatisch weekend aankijkt. Gisteren in race 1 op puntenkoers maar uitgeschakeld door een technisch euvel in de bekabeling, kreeg onze Noorderbuur vandaag in kwalificatie de rode lantaarn toebedeeld. Zonder een gechronometreerde ronde en met nog slechts zes minuten te gaan zag onze Noorderbuur een eerste flying lap geschrapt om de chicane te hebben afgesneden, om dan in de volgende ronde als gevolg van een klapband de rail te kussen..
Een incident dat een tweede rode vlag uitlokte en wellicht de kwalificatiekansen van wie toen niet in de top 12 stond hypothekeerde. Dat was onder meer het geval voor Denis Dupont 15de, die finaal naar P18 terugviel nadat onder meer Gabriele Tarquini, Olivier Panis en Gordon Shedden zich in een ultieme rondje aanzienlijk wisten te verbeteren.
Fred Vervisch (P21) kon zijn kansen op dat ogenblik niet meer verdedigen want slachtoffer van een gebroken aandrijfas. Een euvel dat zich gisteren reeds voordeed op de wagens van Dupont en Panis.
Ook Esteban Guerrieri en DG Sport-vertegenwoordiger Aurélien Comte dienden onverwacht voortijdig in te pakken. Finaal wist enkel Benjamin Lessennes met een twaalfde tijd tot het tweede kwalificatieluik door te stoten. De Boutsen-Ginion Racing-youngster miste hierin voor 21/1000sten P10 en de pole voor race 2. Onze andgenoot die het circuit ontdekte, daarenboven free practice 1 miste en voor wie racen op een stratencircuit sowieso een hele aanpassing vereist, denkt in de race zelf wel nog plaatsen goed te kunnen maken.
Fred Vervisch (P21) kon zijn kansen op dat ogenblik niet meer verdedigen want slachtoffer van een gebroken aandrijfas. Een euvel dat zich gisteren reeds voordeed op de wagens van Dupont en Panis.
Ook Esteban Guerrieri en DG Sport-vertegenwoordiger Aurélien Comte dienden onverwacht voortijdig in te pakken. Finaal wist enkel Benjamin Lessennes met een twaalfde tijd tot het tweede kwalificatieluik door te stoten. De Boutsen-Ginion Racing-youngster miste hierin voor 21/1000sten P10 en de pole voor race 2. Onze andgenoot die het circuit ontdekte, daarenboven free practice 1 miste en voor wie racen op een stratencircuit sowieso een hele aanpassing vereist, denkt in de race zelf wel nog plaatsen goed te kunnen maken.
In Q2 stonden Hyundai-rijders Björk en Tarquini aanvankelijk met een identieke besttijd genoteerd. Yann Ehrlacher, die net als diens oom was lekgereden hees zich in de slotminuten naar de top van de tijdtabel maar werd finaal toch door Björk voorafgegaan. Cupra-rijder Pepe Oriola spurtte nog naar P4 waardoor Olivier Panis alsnog naast een ticket voor de shoot out greep. Met een zesde startplaats redde de Fransman hoe dan ook de eer van het door technische problemen geteisterde Comtoyou Racing. WRT-piloot Gordon Shedden sloot de sessie als tiende af en mag in race 2 voor het eerst bij diens WTCR-debuut vanop de pole starten.
Met Björk voor Ehrlacher (Honda), Tarquini, Oriola (Cupra) en Michelisz had constructeur Hyundai in Q3 duidelijk de bovenhand. Michelisz ging hierin als eerste van start en lukte een sterke chrono waarop zowel Oriola, Tarquini als Ehrlacher naderhand de tanden stuk beten. Op het meesterschap van Björk die als laatste mocht aanzetten stond evenwel geen maat. De regerende WTCC-kampioen dook tot dusver als enige onder de twee minuten-grens en verwees merkgenoot Michelisz voor liefst 0.340" naar de tweede startplaats.
--- Uitslag Qualifying Race 2 & 3 WTCR Vila Real (pdf) ---
Foto's: Hans van Onsem
--- Uitslag Qualifying Race 2 & 3 WTCR Vila Real (pdf) ---
Foto's: Hans van Onsem
Tweet