van der Horst

Vincent Vosse: "Dit jaar nog een podium scoren"

Vincent Vosse
Vincent Vosse
Het debuutseizoen van WRT in de DTM verliep tot nu toe vrij goed met enkele vierde en vijfde plaatsen en zelfs twee keer een tweede startplek voor Jonathan Aberdein. Met het DTM-seizoen nu over halfweg en aan de vooravond van de beide wedstrijden op de Lausitzring maakt teambaas Vincent Vosse een voorlopige balans op.
  • LTF
Pietro Fittipaldi - WRT Team Audi Sport
Pietro Fittipaldi - WRT Team Audi Sport
"Intern zijn we blij met onze prestaties tot nu toe", steekt Vosse van wal. "We toonden ons potentieel, maar tegelijkertijd toonden we ook potentieel voor podiumplaatsen, die er tot nu toe niet gekomen zijn. Dat is ons doel voor dit seizoen, al beseffen we dat zoiets niet makkelijk is in de DTM. Neem nu Brands Hatch, Jonathan reed op de zevende plaats op drie minuten van het einde, maar wel op slechts vier seconden van de leider. En Pietro reed dan ook nog eens de snelste wedstrijdronde. Dit geeft een idee van hoe competitief we waren, zoiets is voor mij belangrijker dan vierde te eindigen op 20 seconden van de winnaar."

Vincent Vosse & Pietro Fittipaldi
Vincent Vosse & Pietro Fittipaldi
"Het zou voor mij geen verrassing geweest zijn dat we kort bij de zes fabriekswagens van Audi eindigden tijdens de kwalificaties, maar ik had niet verwacht dat we soms voor hen zouden staan. Het moeilijkste aspect binnen de DTM zijn echter de pitstops. In elke categorie waarin we uitkwamen waren wij daarin de referentie en nu hebben we daar toch echt wat problemen mee. In de GT racerij zijn pitstops meer een fysieke oefening, in de DTM moet elke millimeter, elk detail perfect zijn. Je moet keihard trainen en het is erg moeilijk, daarom ook dat dat ons voornaamste werkpunt wordt komende winter."

Marco Wittmann - BMW Team RMG
Marco Wittmann - BMW Team RMG
"Nog zoiets moeilijk is het begrijpen van de DTM. Waarom stond BMW-rijder Marco Wittmann in Brands Hatch op zaterdag op pole en finishte hij zondag pas als twaalfde? Dat zijn de vreemde dingen die soms gebeuren in de DTM en je moet leren begrijpen waarom zoiets gebeurt. Anders krijg je het gevoel dat je de dingen niet onder controle hebt, je reageert alleen maar en je bent niet proactief bezig."

WRT Team DTM
WRT Team DTM
"Een werkpunt van de DTM zelf is dan weer de radiocommunicatie. We geven daar heel veel geld aan uit en je mag de radio niet gebruiken, alleen wanneer de auto zich in de pitlane bevindt. MotoGP heeft geweldige races zonder radiocommunicatie, Formule 1 heeft mooie wedstrijden met radiocommunicatie. Nog iets, er was gezegd dat BMW ook met een klantenteam zou aantreden maar dat is uiteindelijk niet gebeurd. Als ik één teleurstelling mag aanduiden voor het seizoen 2019, dan is het toch wel dat."

Foto's: Arne Simons & Georges De Coster



Dit artikel werd gepubliceerd door Arne Simons in Deutsche Tourenwagen Masters op woensdag 21 augustus 2019.
  • Powercars

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons