van der Horst

Virtual 24H Zolder: BOUTSEN VDS by UNDERCUT #RED wint na spannend slot

Boutsen-VDS by UNDERCUT #RED - Audi R8 LMS Evo
Boutsen-VDS by UNDERCUT #RED - Audi R8 LMS Evo
De Virtual 24 Hours of Zolder zit er op en het werd een finale om duimen en vingers af te likken. Praktisch de hele race was Arnage Competition GT3 in controle van de race, maar in het laatste uur verloren zij de leiding toch aan BOUTSEN VDS by UNDERCUT #RED. Jérémy Bonsaudo, Hugo Bemelmans, Thomas Cuvilier en Christophe Herbigneaux haalden het met vier seconden voorsprong op Ricardo Fereira, Carlos Diegues en David Toth met de roze Lamborghini. Al is Arnage Competition voor een derde jaar op rij algemeen kampioen.
  • De Swert Opticiens
Arnage Competition - Lamborghini Huracan Evo GT3
Arnage Competition - Lamborghini Huracan Evo GT3
Naarmate de dag vorderde leek de zege meer en meer richting Arnage Competition GT3 te gaan. Maar toen zij een drive through kregen - overigens hun eerste na een goeie twintig uur racen -, begon BOUTSEN VDS terug te geloven in hun kansen. En met goede reden, want uiteindelijk konden zij het verschil maken in hun stints en in de laatste 40 minuten sprong de BOUTSEN VDS toch over zijn tegenstander. Toth probeerde om in het zog te blijven van de Audi en hij kon het gat dichten tot twee seconden, maar Herbigneaux hield zonder problemen stand en won de wedstrijd met vier tellen op Arnage Competition GT3. Pittig detail wel: deze week kwam de laatste versie van de Audi GT3 uit op iRacing en terwijl de meesten overstapten op dit model, deed BOUTSEN VDS dit niet. De derde plaats ging naar Visceral Esports met Oscar Wilkens, Kelly Brock, Erdin Caliskan, Gilles Hubin en Robin Noborg met een achterstand van zes ronden op de winnaar.

Valkyrie Exype #877 - Porsche 911 GT3 Cup (992)
Valkyrie Exype #877 - Porsche 911 GT3 Cup (992)
In Belcar 2 kende men in de race nog steeds een haasje-over tussen drie teams. Maar naarmate we meer en meer naar het einde van de race kwamen, hoe meer er toch vorm kwam in de tussenstand. Valkyrie Exype #877 met Roger Kristiansen, Jo Vegard Goderstad, Félix Ferir en Max Humbert trok uiteindelijk het laken naar zich toe en had genoeg voorsprong op GTE Racing by Xenum met Maxim van den Hove, Renzo Uylenbroeck en Senne Lanssens. Deze laatsten konden alleen maar hopen dat de wedstrijd iets langer had geduurd, gezien zij toch veel tijd goed maakten op de winnaars in het slot. De derde plaats ging naar DBRPM met Kenny Herremans, Erind Baba, Vince Peeters en Lucas Romano, die uiteindelijk de zwaarste teleurstelling kenden. Zij vielen terug gisterenavond nadat de iRacing blokkeerde bij Herremans. Met de prestaties die zij getoond hebben tijdens deze wedstrijd, had er toch nog meer in kunnen zitten. Al hebben ze wel de vice-titel kunnen veiligstellen met dit resultaat.

Arnage Competition O-Rouge - BMW M4 GT4
Arnage Competition O-Rouge - BMW M4 GT4
Tot slot in Belcar 3 reed de Arnage Competition O-Rouge BMW onbedreigd naar de zege en ook naar de titel. Fabrice Cornelis legde gisteren al de basis en Coen Klopman, Kyle Bos en Thomas Stockmans werkten het af. Aan de meet hadden zij twee ronden voorsprong op de Traxxis by JWS Classic Cars Mercedes van Stefan Verhofsté, Robbe Janssens, Jiri Crispeyn, Jorn van den Acker en Matthias Maas. Deze bleven constant rijden, op vinkenslag om eventueel toe te slaan bij problemen bij de concurrentie, maar die kwamen er niet. De strijd om de derde plaats werd wel nog een thriller in het absolute slot. Terwijl de YomaRacing BMW het merendeel van de race op plaats drie reed, kregen ze in het slot het bezoek van de SimWorld.be Rapyd BMW. De blauwe M4 probeerde voor te blijven, maar in de laatste ronde vielen zij zonder benzine en glipte de gele bolide er voorbij in de Jacky Ickx Chicane. Hiermee sluiten Michael Holsters, Steven Deleersnijder, Jeroen Vatlet en Yannick Vanoverloop een zeer sterk seizoen af met de derde plaats in de race en tevens de derde plaats in het kampioenschap.

Foto's: Simon Heck



Dit artikel werd gepubliceerd door Thomas Smets in Belcar Endurance op zondag 10 december 2023.
  • LTF

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons