van der Horst

Virtual 24H Zolder: wie eindigt het seizoen met winst?

Start 2022 Virtual Belcar 24 Hours of Zolder
Start 2022 Virtual Belcar 24 Hours of Zolder
Dit weekend is het tijd voor de finale van de Virtual Belcar Series: de Virtual 24 Hours of Zolder. Voor het vierde jaar op rij zal de dubbele etmaalrace op het virtuele Circuit Zolder het sluitstuk vormen van de campagne. De titelstrijd is gaan liggen - althans in twee klassen - maar met 37 inschrijvingen zal er wel de nodige strijd zijn voor de algemene zege en in de klasses. Een overzicht van wat u mag verwachten deze zaterdag.
Arnage Competition - Lamborghini Huracan Evo GT3
Arnage Competition - Lamborghini Huracan Evo GT3
De kwaliteit in Belcar 1 mag dit jaar gevoelig gestegen zijn, de titelstrijd is zo goed als over. Arnage Competition kon dankzij vier overwinningen op rij een serieuze kloof slaan op eerste achtervolger Valkyrie Exype Competition. Het verschil bedraagt ondertussen 33 punten en er kunnen nog 53 punten gescoord worden. Mathematisch kan het dus nog, maar dan zal het dominerende team dit seizoen grote steken moeten laten vallen.

Vorig jaar won Valkyrie echter de 24 Hours dankzij een strategische zet in het eerste uur. Samen met kampioenschapsleider Arnage zijn ze dus de voornaamste kandidaten voor de winst, met BOUTSEN-VDS by UNDERCUT #RED, SIMPACT x NOIZEZZ en Viraco E-Sports White als voornaamste outsiders, op basis van wat ze getoond hebben het voorbije seizoen. Die teams strijden nog voor de derde plek in de eindstand.

Valkyrie Exype #877 - Porsche 911 GT3 Cup (992)
Valkyrie Exype #877 - Porsche 911 GT3 Cup (992)
Belcar 2 is de nieuwe kampioen zo goed als gekend. Aangezien RPM amper tot niet aan racen toekwam in de tweede seizoenshelft en de interne wijzigingen bij Arnage Competition Pink, kreeg Valkyrie Exype #877 de titel in de schoot geworpen. In deze categorie gaat de meeste aandacht dus uit naar de overwinning in de Virtual 24 Hours of Zolder en de vicetitel.

Gezien de vorm van Valkyrie Exype #877 - Magny-Cours niet meegerekend - vormen zij ook voor de zege de grootste kanshebbers. Vooral met dank aan hun strateeg achter de schermen, die hen meermaals aan overwinningen heeft geholpen. RPM komt normaal aan de start en kan dus een vuist maken tegen het Scandinavisch geweld van Valkyrie, maar ook ART Simracing II en Arnage Competition Pink zijn allesbehalve kansloos.

Traxxis by JWS Classic Cars - Mercedes-AMG GT4
Traxxis by JWS Classic Cars - Mercedes-AMG GT4
Tot slot is er nog een klasse waar de wedstrijd een groot verschil kan maken in het titelgevecht: Belcar 3. Het voorbije seizoen kan in twee gelijke delen opgesplitst worden: de Mercedes van Traxxis by JWS Classic Cars zette initieel de toon met twee overwinningen en een podium. Na de zomerstop domineerde Arnage Competition O-Rouge, dat dankzij de steun van Fabrice Cornelis en Coen Klopman ineens twee overwinningen veroverde. Deze twee heren zijn dan ook de grootste kandidaten voor een mogelijke derde (klasse)zege in vier edities in Belcar 3.

Traxxis en SimWorld.be Rapyd mogen echter niet uit het oog verloren worden. Die laatsten zijn de revelaties van dit seizoen, met een overwinning in Magny-Cours. De kans is groot dat ze deel zullen uitmaken van de top 3 van deze editie. De vraag is alleen in welke volgorde, na 24 uur racen.

Start 2023 Virtual Belcar Skylimit Sprint Cup Magny-Cours race 2
Start 2023 Virtual Belcar Skylimit Sprint Cup Magny-Cours race 2
Terwijl alle ogen gericht zijn op de Virtual 24 Hours of Zolder, is er donderdag nog de finale van de Virtual Belcar Skylimit Sprint Cup. Daar ligt al één van de vier titels vast en de spannendste titelstrijd speelt zich vermoedelijk af in de klasse VBSSC 3. Die wedstrijden starten donderdag om 20:30 uur met live commentaar. Zaterdag begint de etmaalrace om 15 uur, en kunt u de 24 uur live volgen met twee commentatorduo's, zoals in 2022 het geval was.

Foto's: Virtual Belcar Series - Simon Heck



Dit artikel werd gepubliceerd door Thomas Smets in Belcar Endurance op woensdag 6 december 2023.
  • De Swert Opticiens

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons