van der Horst

Virtual 24H Zolder: Wie worden de allereerste Virtual Belcar-kampioenen?

Verbeten duel tussen Coen Klopman en Rudolf Nagel
Verbeten duel tussen Coen Klopman en Rudolf Nagel
Terwijl de coronapandemie over de hele wereld de circuits geluidsarm maakte, begonnen meer en meer kampioenschappen richting de virtuele wereld te trekken en daar hoorde ook de Belcar bij. Na een demowedstrijd eind april werden er twee volwaardige kampioenschappen opgetrokken. Terwijl de Zolder Touring Cup al in juli afgerond werd, volgt dit weekend het slot van de Virtual Belcar. En, hoe kan dat ook anders, dan met de 24-uursrace op het bekende Limburgse circuit in de virtuele wereld, met maar liefst 37 wagens, verdeeld over vier klassen.
Al vanaf de start van het kampioenschap was het duidelijk dat het niveau hoog lag in de Virtual Belcar. Zo kregen we mooie gevechten om de algemene overwinning, zoals in de 3-uursrace van Le Mans, maar ook in de andere drie klassen was er telkens een strijd van de bovenste plank voor de winst, zoals u in het filmpje hier kunt zien. Ondertussen zijn we al vier maanden verder sinds de laatste wedstrijd in Daytona. Daarom biedt Autosport.be u een overzicht van alle kanshebbers voor de overwinning, maar vooral: wie zijn de favorieten om de allereerste titels van de Virtual Belcar binnen te rijven?
Belcar 1: Maakt Simtag Racing het af? (6 wagens)
Simtag Racing - Radical SR8
Simtag Racing - Radical SR8
Na de eerste vier manches eerder dit jaar kunnen we er niet om heen dat Simtag Racing met Fabrice Cornelis, Coen Klopman en Thomas Stockmans als favoriet begint aan de race. Zij gingen aan de haal met drie van de vier overwinningen, waarvan de laatste toch wel op dominante wijze. Slechts éénmaal werden ze op hun waarde geklopt door SimRC Clubsport met een fantastische finale in Le Mans. Beiden staan op kop in het kampioenschap met 30 punten voorsprong. Aangezien er ook punten na zes en twaalf uur worden uitgereikt, kunnen Cornelis en co de titel al consolideren halfweg de race. Naast hen zal het ook uitkijken zijn naar Fast Racing Team, GHK E-Racing by T2 Racing en Traxxis by J&V Services als belangrijkste outsiders voor de overwinning.
Belcar 2: Mooi duel in de maak? (10 wagens)
EMG Motorsport - Porsche 991 Cup
EMG Motorsport - Porsche 991 Cup
Hoewel Belcar 2 in het begin gedomineerd werd door Bingoal by Simtag EMG met Boudewijn Kusters en Tommy Rau, zijn ze nog niet helemaal zeker van de titel. Ask Volante Racing - tijdens de eerste vier races bekend als Allied Racing eSports Belcar, met Ellom Boccorh en Michael Pedersen - bleef in de slipstream van de orange Porsche GT Cup. We verwachten dan ook dat dit niet anders zal zijn tijdens de Virtual 24 Hours of Zolder. Wat de overwinning betreft, zijn zij de topfavorieten, al zitten er ook een aantal outsiders tussen. Zo maakt Dynamixx Racing Optica de overstap vanuit Belcar 1 en komt het met een zeer degelijk team voor de dag, terwijl G-Drive Racing Eximia met onder meer Marvin Juliam Amants en Steve Claeys de enige was die een overwinning kon stelen van Bingoal by Simtag EMG. Al zullen zij het ditmaal zonder de snelle Maarten van Lozenoord moeten doen.
Belcar 3: Domineert Torque Freak Racing by Carrot de race? (9 wagens)
Torque Freak Racing GT4 by Carrot - Porsche Cayman GT4
Torque Freak Racing GT4 by Carrot - Porsche Cayman GT4
Torque Freak Racing by Carrot met Bram Reniers en Tim Claessens kon in Daytona de kampioenenbeker bijna aanraken in Belcar 3, maar een lastige race en een toch wel onverwachte overwinning van Flemish Simsports GT4 zorgde ervoor dat beide heren moesten wachten tot de finalerace. Om de titel te verliezen, moet er al veel fout lopen, maar voor de overwinning is het uitkijken naar diezelfde Flemish Simsports GT4, die praktisch met zijn kampioenenploeg van de Zolder Touring Cup richting de dubbele etmaalrace trekt en waar Diego Haems, Hans Poelmans en Senne Hulsmans, met af en toe in steun Sebastian Keijmel, mooie dingen lieten zien. Daarnaast zijn Tess Racing GT4 by Sickers.be en Trackvelocity Racing ook twee belangrijke outsiders voor winst in de virtuele 24 Hours of Zolder.
Belcar 4: Open strijd voor de titel en overwinning? (12 wagens)
G-Drive Racing Eximia TCR - Audi RS3 LMS
G-Drive Racing Eximia TCR - Audi RS3 LMS
Net zoals in de drie vorige samenvattingen was er ook in de vorige races telkens een dominant team. Ook hier was dit het geval met G-Drive Eximia TCR. Het verschil tegenover de rest is dat Bram van Putten en Ben Thaens het toch niet zo simpel kregen. In Spa moesten ze vanaf de start al in de achtervolging en ook in Daytona verliep de wedstrijd niet hoe het moest. Hierdoor kan het nog spannend worden, want Simtag Racing met Janosz Zsinor en Attila Sipos kon de kloof tot 18 punten brengen. Het is dan ook logisch dat zij voor de titel zullen vechten, al mogen we Flemish Simsports TCR niet compleet afschrijven. Kim Beheyt en co gaven verstek voor de Amerikaanse manche, waardoor zij nu op 33 punten liggen. Toch zullen zij één van de belangrijkste uitdagers zijn voor de winst in Zolder en ze gelden dan ook als outsiders voor de titel. Iemand die we gerust ook nog in dat rijtje durven zetten als kanshebbers voor de winst is Dynamixx Racing Green, de kampioenen in de Mazda-klasse van de Zolder Touring Cup.

Met deze voorbeschouwing achter de rug is het nu aftellen naar zaterdag voor het startschot van de allereerste editie van de Virtual 24 Hours of Zolder, die gratis en integraal wordt uitgezonden door het Britse YouTube-kanaal Simracersworld TV. Hoewel het commentaar niet Nederlandstalig is, kunnen wij u verzekeren dat Chaz Draycott, Jack Werell en Hasse Romer u vanaf 14 uur met alle plezier zullen begeleiden in deze etmaalrace. De link voor de livestream vindt u hier. Tot slot sluiten wij af met beeld waar de deelnemers aan gewoon zullen moeten worden komend weekend: een nachtelijk rondje op Circuit Zolder.



Foto's: Kurt Vanhoenacker - Ewold Van der Maeren



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door Thomas Smets in Belcar Endurance op donderdag 29 oktober 2020.
  • Circuit Zolder

Copyright 2000-2020 Autosport.be - Contacteer ons