van der Horst

Virtual Belcar maakt zich op voor seizoen vier

Start 2022 Virtual Belcar 24 Hours of Zolder
Start 2022 Virtual Belcar 24 Hours of Zolder
Binnen enkele weken gaat de Virtual Belcar en de Virtual Belcar Skylimit Sprint Cup hun respectievelijk vierde en derde jaargang tegemoet. Ronald Moons en Andy Jaenen zetten hun schouders onder beide kampioenschappen, waarbij het duo ook de nodige steun krijgt van Rudy Steylaerts als race steward. Voor 2023 blijft de kalender identiek qua aantal wedstrijden, maar toch worden er een aantal gevoelige wijzigingen doorgevoerd. Tijd dus voor ons jaarlijks koffiemoment met Moons om alles eens te overlopen.
Om te beginnen kijken we even achterom. Vorig jaar kregen we één van de spannendste edities tot nog toe van de Virtual Belcar. Hoe blik jij terug op het afgelopen seizoen?
Start 2022 Virtual Belcar Spa
Start 2022 Virtual Belcar Spa
Het bleef inderdaad in verschillende klassen spannend tot in de laatste minuten van de 24 Hours of Zolder. Zelfs de punten voor de pole positie en snelste ronde in wedstrijd bleken uiteindelijk van cruciaal belang voor de overwinning in het kampioenschap. Dit geeft ook aan dat de teams en het kampioenschap van adolescentie tot volwassenheid zijn gekomen. Voor ons als organisatie hebben we daarom ook het rulebook nog verder verfijnd voor het nieuwe seizoen. 

Hoe viel het mee om teams en piloten binnen te krijgen voor dit seizoen? Het lijkt precies wat moeilijker voor sommige andere kampioenschappen om een goed startveld bij elkaar te krijgen en dat in combinatie met het feit dat er zelfs een klasse minder is in de Virtual Belcar.
 
Dat is correct. In de aanloop naar het nieuwe seizoen zag ik her en der kampioenschappen de handdoek in de ring gooien wegens te weinig inschrijvingen. We beschouwen 30 deelnemende teams als het absolute minimum voor een endurance serie zoals Virtual Belcar. Uiteindelijk strandden we op 36 teams en dan spreek je toch al gauw over 120 tot 130 individuele deelnemers.

We zien ook dat teams die vorig jaar 3 of 4 wagens inschreven zich nu beperken tot 1 of 2 equipes. Vooral om er voor te zorgen dat er steeds voldoende rijders beschikbaar zijn voor elke wedstrijd. Simracers zijn niet allemaal jonkies en veel van hen hebben een drukke professionele agenda, een gezin of andere verplichtingen. Om competitief te zijn vraagt simracing ook voldoende training en voorbereiding.  
 
Flemish Simsports Red by Viraco - Hyundai Elantra N TCR
Flemish Simsports Red by Viraco - Hyundai Elantra N TCR
Voor BLC 4 gaven we de teams de optie om te kiezen voor TCR-wagens, de Toyota GR86 en de Renault Clio Cup. Helaas kozen maar twee teams voor die klasse en dat is ons inziens te weinig en daarom schrappen we voor dit jaar BLC 4.  Persoonlijk vind ik dat erg jammer omdat het voor nieuwkomers de ideale manier is om de eerste stappen te zetten op vlak van multiclass-endurance racen en BLC 4 reflecteert ook perfect de charme van het echte kampioenschap: met een iets minder krachtige wagen en een kleiner budget toch kunnen deelnemen aan een uithoudingskampioenschap.
 
Wat betreft de Virtual Belcar Skylimit Sprint Cup verdubbelen we het aantal deelnemers ten opzichte van vorig jaar.  Er staan op de donderdagen voor de Virtual Belcar wedstrijden meer dan 40 deelnemers aan de start van dat kampioenschap.
 
Dit jaar zijn er veel veranderingen doorgevoerd: een verder uitgebreid reglement, een paar exotische bestemmingen op de kalender en een aantal wedstrijden die afwijken van de normale lengte. Een bewuste keuze?
 
We hebben het rulebook wat scherper gesteld voor het nieuwe seizoen. We willen echter niet vervallen in het schrijven van een bijbel die duizenden artikels en uitzonderingen bevat.  Met race control volgen we elke wedstrijd live op en grijpen we in indien nodig. Iedereen weet welk gedrag en welke “spirit” we verwachten van de deelnemers. Het is voor ons ook fijn om te zien dat de teams zelf sportmanship en fair racing hoog in het vaandel dragen.
 
Start 2022 Virtual Belcar Skylimit Sprint Cup Nürburgring
Start 2022 Virtual Belcar Skylimit Sprint Cup Nürburgring
Onze virtuele thuiswedstrijd blijft de 24 Hours of Zolder op het einde van het seizoen. We vullen dit jaar de kalender ook aan met Magny-Cours en Oschersleben, twee circuits die ook niet onbekend zijn voor de echte Belcar Endurance Series rijders. Omdat we op vlak van logistiek geen beperkingen hebben staan dit jaar ook Sebring en Bathurst Mount Panorama op het programma.  In totaal hanteren we vier verschillende duraties: 3 uren,int 4 uren, 6 uren en 24 uren. De Virtual Belcar Skylimit Sprint Cup volgt dezelfde kalender, maar daar is niets aan het concept veranderd.
 
Ondertussen ben je ook niet stil blijven zitten tijdens de winter. Zo heb je nu een podcast en was je ook bezig met een compleet nieuw project naast de Virtual Belcar en Virtual Skylimit Sprint Cup.
 
We hebben op dit moment 14 afleveringen van de podcast online staan. Ik geniet ook echt van die gesprekken want het brengt je tot ruimere inzichten en andere standpunten. Ook leuk om te horen is hoe mensen die in het echt ook deelnemen aan de Belcar Skylimit Sprint Cup, BelcarEndurance Series en trackdays, het virtuele racen in een simulator ervaren. Wat ze goed vinden, minder goed vinden en wat ze er uit kunnen leren.
 
Daarnaast ligt ook de fundering klaar voor een nieuwe serie met de onlangs op iRacing toegevoegde Renault Clio Cup RS. Op minder dan een week tijd lieten al 66 mensen weten hiervoor interesse te hebben. Zoals het er nu naar uitziet lanceren we de eerste wedstrijd half april. Meer nieuws hierover volgt snel.
 
Wat verwacht je van het komende seizoen?
 
Valkyrie Competition - Lamborghini Huracan GT3 Evo
Valkyrie Competition - Lamborghini Huracan GT3 Evo
Vuurwerk. Het niveau bij alle teams ligt veel hoger dan 3 jaar geleden. Ik durf gerust zeggen dat we op vlak van iRacing een groot deel van de beste Belgische simracers aan de start zien verschijnen. Daarbij ook enkele racepiloten in het echte leven, die voldoende lef hebben om het op te nemen tegen doorwinterde simracers. We rekenen erop dat alle teams hun best doen om ook dit jaar te zorgen voor spannende en faire races, zodat we telkens opnieuw een leuke live-uitzending kunnen presenteren.
 
Bij dat laatste ligt de kracht van simracen als esport: het is een geweldloze esport die een bijna exacte kopie is van de realiteit. Iemand die aardig uit de voeten kan in een simulator zoals iRacing zal ook in het echt geen mal figuur slaan op een circuit, dat heeft de realiteit ondertussen al enkele keren bewezen. En ook als kijker kan je eenvoudig een race volgen op scherm want dat is exact hetzelfde als kijken naar een reële autosportwedstrijd.

Ik kijk alvast uit naar de raceverslagen die verschijnen op Autosport.be!

Foto's: Virtual Belcar Series / Foto-gm.be - Hans Poelmans - Virtual Belcar Skylimit Sprint Cup / Foto-gm.be



Dit artikel werd gepubliceerd door Thomas Smets in Simracing op zaterdag 18 maart 2023.
  • STX Motorhomes

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons