van der Horst

Virtual Belcar Skylimit Sprint Cup: nieuwe kansen in de tweede seizoenshelft

Start 2023 Virtual Belcar Skylimit Sprint Cup Magny-Cours race 2
Start 2023 Virtual Belcar Skylimit Sprint Cup Magny-Cours race 2
De Virtual Belcar Skylimit Sprint Cup begint morgen aan hun tweede seizoenshelft met twee wedstrijden in Oschersleben. Op dit moment heeft elke klasse wel één piloot die de tussenstand wat domineert, maar ieder van hen heeft al de nodige strijd moeten leveren om zover te geraken. Een overzicht van wat er tot nu toe dit seizoen al gebeurd is.
BSSC1: Rune Bobbaers legt de tegenstand het vuur aan de schenen
Rune Bobbaers - Mazda MX-5
Rune Bobbaers - Mazda MX-5
De Mazda's zijn altijd al een prestigeklasse geweest in de Virtual Belcar Skylimit Sprint Cup. Alleen zien we met Runne Bobbaers een nieuw gezicht dat de plak zwaait. De jongeling van Arnage Competition was vier van de zes wedstrijden telkens de snelste, waarmee zelfs uittredend kampioen Thor Tulloh na een dominant seizoen vorig jaar, zijn meerdere in moet erkennen. Voorlopig zijn Ronald Vanuytrecht en Jarno Loret de voornaamste achtervolgers op Bobbaers, hetzij wel op respectievelijk 31 en 32 punten achterstand. Al kan deze achterstand snel uitgewist worden, gezien iedereen een schrapresultaat moet inbrengen en er zijn nog genoeg punten te rapen om het tij te keren, al zullen ze niet te lang moeten wachten.
BSSC2: Leuke duels tussen Simon Heck en Jens Goossens
Simon Heck versus Jens Goossens - Toyota GR86
Simon Heck versus Jens Goossens - Toyota GR86
De nieuwe wagen in de Virtual Belcar Skylimit Sprint Cup is de Toyota GR86 en deze stelde vooralsnog niet teleur. Vooral de duels tussen Simon Heck en Jens Goossens waren al zeer memorabel en zij zijn dan ook logischerwijs de protagonisten in deze klasse. Alleen heeft Heck een tikkeltje meer geluk gekend tot nog toe dan Goossens. Vooral in Spa scoorde deze laatste geen punten en hij was ook niet van de partij in Magny-Cours, waardoor de Duitstalige Belg een vrijgeleide kreeg naar twee overwinningen. Op dit moment ligt Goossens zelfs derde, want Kevin Tierens sprong al over hem in de puntenstand. Maar er is nog niets verloren, want tijdens de komende manche in Oschersleben is Heck niet van de partij en gaat de tussenstand er weer volledig anders uitzien. De vraag is wie er het meeste voordeel uit kan halen.
BSSC3: Wordt dit het jaar voor Thomas Leysen?
Thomas Leysen - Audi RS3 LMS TCR
Thomas Leysen - Audi RS3 LMS TCR
Twee jaar geleden was Thomas Leysen een voorname concurrent voor de titel, totdat Lucas Wijnant met de titel ging lopen. Dit jaar geen Wijnant in het kampioenschap en de Kempenaar pakt deze rol van topfavoriet met beide handen weer aan. Vooral Sebring en Spa waren een sterk staaltje van zijn kunnen. Maar er is toch een kentering ingezet in de klasse in Magny-Cours, want Sven Calbert en Rutger Herbosch lieten Leysen serieus zweten op Franse bodem. Toegegeven, het verschil tussen beide heren en de leidende Audi is groot, maar met nog zes wedstrijden te gaan en met vermoedelijk hernieuwde hoop, kan het nog leuk worden.
BSSC4: Renzo Uylenbroeck versus Gaetan Anger
Gaetan Anger vs. Renzo Uylenbroeck - Mercedes-AMG GT4 vs. BMW M4 GT4
Gaetan Anger vs. Renzo Uylenbroeck - Mercedes-AMG GT4 vs. BMW M4 GT4
De topklasse dit jaar heeft ons nog niet verveeld, dit met dank aan Renzo Uylenbroeck en Gaetan Anger. Beide heren vochten fenomenale duels uit in Sebring, waar ze continu in elkaars zog reden. Alleen heeft onze landgenoot tot nog toe iets meer de bovenhand kunnen halen op de Fransman. Vooral in Magny-Cours, waar Uylenbroeck een fenomenale remonte deed en met winst de zomerstop inging, ten nadele van Anger. Voor de overige piloten is het bikkelen om wie telkens op het laagste podiumtrapje mag staan, of eentje hoger zoals tijdens de eerste wedstrijd in Magny-Cours. Vooralsnog is Kevin van de Wielen best of the rest, met een puntje voorsprong op Sven Danneels. Het zal dus uitkijken worden of er anderen zich nog tussen die twee kemphanen kunnen mengen.

Nog zes wedstrijden staan er op het programma, alles tezamen goed voor 180 minuten aan hoogwaardig racen. Beginnen doen we in Oschersleben, om dan 19 oktober richting het beruchte Bathurst te trekken. Tot slot staat op 7 december de finale gepland op Circuit Zolder. Alle wedstrijden kunnen live gevolgd worden op het YouTube-kanaal van de Virtual Belcar.

Foto's: Simon Heck



Dit artikel werd gepubliceerd door Thomas Smets in Belcar Sprint op woensdag 30 augustus 2023.
  • De Swert Opticiens

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons