van der Horst

VLN 7: Manthey Racing schenkt Porsche 500e klassezege in moeilijke omstandigheden

VLN: 36e Grenzlandrennen in beeld gebracht
De geel-groene Manthey Racing Porsche 911 GT3 RSR #145 van Jörg Bergmeister, Lucas Luhr en Jochen Krumbach triomfeerde vandaag in de 36e editie van de RCM DMV Grenzlandrennen. De troepen van Olaf Manthey hielden in de verraderlijke wisselende omstandigheden het hoofd koel daar waar de concurrentie ten prooi viel aan de beruchte valstrikken van de ‘Ring. Het magere GT3-veld en het natte asfalt zorgde ervoor dat ook de Cup Porsche’s zich vooraan konden mengen, in die mate dat het Manthey Racing exemplaar #96 (Menzel-Kohler) zelfs tweede algemeen werd voor de gelijkaardige bolide van GetSpeed. Deze dubbele zege voor Manthey Racing resulteerde trouwens ook in de 500ste klasse-overwinning voor Porsche in het 37-jarige bestaan van de Veranstaltergemeinschaft Langstreckenmeisterschaft Nürburgring (VLN).
De zesde VLN-wedstrijd van het seizoen kenmerkte zich door het typische Eifel weer. De kwalificaties moesten vroeg in de ochtend al worden uitgesteld omwille van de dichte mist die er hing op het Grand Prix Strecke en wat hogerop nabij Hohe Acht (zeg maar het ‘dak’ van het Eifelgebergte). In de verregende sessie was het overigens Uwe Alzen die met zijn eigen BMW Z4 GT3 de pole neerzette met een marge van bijna 7 seconden op de ROWE Mercedes SLS AMG GT3 #7 van Jan Seyffarth.

VLN: 36e Grenzlandrennen in beeld gebracht
Het uitgelopen programma zorgde er ook voor de race met bijna een uur vertraging van start ging, maar wel onder een droge hemel en met een duidelijk zichtbare droge lijn. Het duurde echter maar een half uur vooraleer de hemelsluizen weer opengingen en een groot deel van het veld zich liet verrassen op slicks. Heel wat deelnemers belandden in het decor en het leek wel alsof er in elke bocht een gele vlag werd gezwaaid. Ondermeer beide ROWE Mercedes’ moesten na een ongeval opgeven.

f0ec36c5468a4d75abceb3fae2f2cd97bf478752.jpg
Weer een half uur later scheen de zon alweer en werd al enigszins duidelijk wie als winnaars uit de chaos kwamen. Daarbij zaten bovenvermelde Porsche Cups, maar ook de Audi TT RS2 #1 van LMS Engineering (regerend kampioen) die zeer knap zevende algemeen werd. De wit-blauwe wagen maakte dit weekend overigens pas zijn eerste verschijning nadat er achter de schermen hard werd gewerkt aan een unieke vijf-cilinder variant van de 2.0 liter-motor. Een nieuwe zware regenbui in het laatste half uur deed de werdstrijdleiding ertoe besluiten om de rode vlag te zwaaien waardoor de vier uren dus niet werd volgemaakt. De grootste prijs ging dankzij een sterke strategie en foutloze rijbeurten van Bergmeister, Luhr en Krumbach dus naar “der dicke”.

Foto's: Vincent Wouters



Dit artikel werd gepubliceerd door Vincent Wouters in VLN Langstreckenmeisterschaft Nürburgring op zaterdag 14 september 2013 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting RCM DMV Grenzlandrennen.
  • Prospeed Competition

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons