Belcar Historic Cup: Vol huis in Spa voor eerste race van het seizoen


- De eerste grote groep zijn wagens, gebouwd tussen 1/1/1947 en 31/12/1981. De FIA HTP wagens zitten in Klasse 1 terwijl de NTP wagens worden gedropt in klasse 2.
- De tweede grote groep zijn wagens, gebouwd tussen 1/1/1982 en 31/12/90. De FIA HTP wagens zitten in klasse 3 terwijl de NTP wagens de klasse 4 bevolken.
- Tot slot is er de groep wagens, gebouwd tussen 1/1/1991 en 31/12/1999. FIA HTP wagens worden klasse 5 terwijl NTP wagens de klasse 6 vormen.

De FIA heeft nu de leeftijd van de Historics opgetrokken tot eind 1999. Dat geldt zowel voor Toerisme als GT. De promotor van de Belcar Historic Cup houdt evenwel de vinger op de knip. Zij weren de GT-wagens binnen de klassen 5 & 6. En dit om reden dat deze uiteindelijk veel te snel zijn tegenover de rest van het veld waarin nog plaats is voor echte oldtimers.



BRAVO wordt koninklijk
De BRAVO bestaat sinds vorig jaar 50 jaar en heeft de titel aangevraagd om koninklijk te worden. Ondermeer omdat racen met historische wagens industrieel erfgoed is en een meerwaarde betekent om dit in stand te houden. De aanvraag werd goed ontvangen en BRAVO kreeg onlangs een brief in de bus dat het de koning belieft dat BRAVO zich in de toekomst koninklijk mag noemen en zodoende ook een kroontje in zijn logo mag plaatsen.
Klasse 1: Wie houdt Dieter Kuijl van vierde titel op rij?


Klasse 2: Wim Kuijl voor de klasse en algemene zege


Bloedarmoede in klasse 3
Dat wagens met een FIA HTP paspoort hun weg moeten zoeken naar de Belcar Historic Cup is een feit en het is uiteraard de bedoeling van de promotor om dit aan te moedigen. Maar dat kost tijd. Zo zien we in klasse 3 voorlopig amper vier wagens terwijl hun leeftijdsgenoten (Klasse 4) met een NTP of nationaal technisch paspoort maar liefst 16 wagens telt. In Klasse 3 zal het gaan tussen de Porsche 944 van Schuijlenburg en Geebelen met de Citroën AX van De Bonhomme/Brieven en de Mazda MX5 van Pearson als scheidsrechters.
Klasse 4: Corvette versus Porsche




Ook terug na een sabbatjaar is de BMW E30 M3 van ‘rainman’ Guy Fastres, de Nissan 200SX van Patje Verbelen die op de Nürburgring vriend en vijand verbaasde. Verder nog enkele potente BMW’S E30 2.5 van Dieleman, Dubois, Bruneel, Dean en Schilling.
Klassen 5 & 6: Onbekende factoren met BMW GTR en Audi 80 STW in duel met BMW 2.5 van Tim Kuijl





Kalender Belcar Historic Cup 2025
- 25 – 27/04: Spa Summer Classic
- 16 – 18/05: New Race Festival Zolder
- 20 – 22/06: Historic GP Zandvoort (buiten kampioenschap)
- 18 – 20/07: Historic GP Zolder
- 05 – 07/09: Classic GP Assen
- 17 – 19/10: Westafalen Trophy Nürburgring
Foto's: Ronald Janssens/Niels Vaeck/Georges De Coster/Marnik Mouchaers/Bravo Racing/Autosport.be
Tweet