van der Horst

Belcar Historic Cup: Vol huis in Spa voor eerste race van het seizoen

BHC-Eerste start van seizoen 2024
BHC-Eerste start van seizoen 2024
Tijdens het laatste weekend van april en in het kader van de Spa Summer Classic wordt de Belcar Historic Cup 2025 op gang geschoten. Voorlopig kleuren een 60-tal historische wagens de inschrijvingslijst waarvan momenteel 42 deelnemers zijn ingeschreven voor een gans seizoen. Door een reglementswijziging binnen de FIA die de leeftijd van de Historics optrok tot eind 1999 is er ook binnen de Belcar Historic Cup een verschuiving gebeurt inzake de klassen. Het oogt ingewikkeld, maar is eenvoudiger dan het lijkt.
Wijziging binnen FIA zorgt voor verschuiving in de klassen
Laureaten 2024 Belcar Historic Cup
Laureaten 2024 Belcar Historic Cup
Vanaf komend seizoen zijn de klassen binnen de Belcar Historic Cup uitgebreid van vier naar zes. Dit hoeft niet persé ingewikkelder te zijn. Er zijn drie grote leeftijdsgroepen die op hun beurt zijn ingedeeld in wagens met een FIA Historisch technisch paspoort (HTP) en wagens met een Nationaal technisch paspoort (NTP). FIA HTP-wagens rijden identiek zoals ze destijds zijn opgebouwd. NTP-wagens daarentegen mogen wijzigingen aanbrengen zolang de onderdelen uit dezelfde periode komen en aanvaard worden binnen de technische reglementen van de RACB. 

- De eerste grote groep zijn wagens, gebouwd tussen 1/1/1947 en 31/12/1981. De FIA HTP wagens zitten in Klasse 1 terwijl de NTP wagens worden gedropt in klasse 2.
- De tweede grote groep zijn wagens, gebouwd tussen 1/1/1982 en 31/12/90. De FIA HTP wagens zitten in klasse 3 terwijl de NTP wagens de klasse 4 bevolken.
- Tot slot is er de groep wagens, gebouwd tussen 1/1/1991 en 31/12/1999. FIA HTP wagens worden klasse 5 terwijl NTP wagens de klasse 6 vormen.

BMW E36 3.2 GTR voor Van Rompuy / Qvick
BMW E36 3.2 GTR voor Van Rompuy / Qvick
Wagens van de jaren ’90 waren, in tegenstelling tot de FIA, voorheen reeds actief binnen de Belcar Historic Cup, maar wel gelimiteerd tot 2500cc. Deze klasse werd toen vooral bemand door BMW 2.5 en enkele ex STW en WTCC, ETCC, BTCC en DTC wagens zoals de Audi 80 STW, de Nissan Primera BTCC en de BMW E36 STW & ETCC en E46 WTCC. .
De FIA heeft nu de leeftijd van de Historics opgetrokken tot eind 1999. Dat geldt zowel voor Toerisme als GT. De promotor van de Belcar Historic Cup houdt evenwel de vinger op de knip. Zij weren de GT-wagens binnen de klassen 5 & 6. En dit om reden dat deze uiteindelijk veel te snel zijn tegenover de rest van het veld waarin nog plaats is voor echte oldtimers.

GLPK Racing - Chrysler Viper GTS-R vs. Selleslagh Racing Team - Corvette C5-R
GLPK Racing - Chrysler Viper GTS-R vs. Selleslagh Racing Team - Corvette C5-R
Antwerp Classic Salon 2016 - Audi V8 Quattro 1989 - Philippe Verellen
Antwerp Classic Salon 2016 - Audi V8 Quattro 1989 - Philippe Verellen
Een gesplitst deelnemersveld zou een oplossing kunnen bieden, maar twee velden betekent ook dubbele tracktime en dubbele kosten en daar zijn momenteel geen budgetten voor. Dus geen Chrysler Viper, Corvette C5, Marcos LM600, Venturi 400 GT, Porsches 993 en 996, enz op de startgrid. Wel is de cilinderinhoud van Toerisme onbeperkt geworden. Dat opent dan weer perspectieven voor de toekomst richting de BMW M3 3.2 & GTR versies van de E36, de Audi 200 V8, Holden Commodore, enz. Door deze nieuwe reglementen zijn er dan ook wagens die verschuiven van klasse.

Belcar Historic Cup 'Powered by St. Paul'
Belcar Historic Cup 'Powered by St. Paul'
Naast de zes klassen waaruit de zes Belgische kampioenen zullen komen zijn er ook per klasse verschillende subklassen per cilinderinhoud. Deze rijden voor een eigen klassement en kampioenschap binnen de promotor BRAVO (Belgian Racing Automobile Vintage Organisation vzw). Maar de verworven punten binnen de subklasse pakken ze ook mee richting het Belgische kampioenschap.

BRAVO wordt koninklijk
De BRAVO bestaat sinds vorig jaar 50 jaar en heeft de titel aangevraagd om koninklijk te worden. Ondermeer omdat racen met historische wagens industrieel erfgoed is en een meerwaarde betekent om dit in stand te houden. De aanvraag werd goed ontvangen en BRAVO kreeg onlangs een brief in de bus dat het de koning belieft dat BRAVO zich in de toekomst koninklijk mag noemen en zodoende ook een kroontje in zijn logo mag plaatsen. 
 
Klasse 1: Wie houdt Dieter Kuijl van vierde titel op rij?
Dieter Kuijl - Ford Capri RS 3100 GAA Cosworth
Dieter Kuijl - Ford Capri RS 3100 GAA Cosworth
In Klasse 1 (FIA HTP) krijgt drievoudig kampioen Dieter Kuijl mogelijk iets meer concurrentie met de komst van de Porsche 911 RS IROC van de inmiddels 75-jarige Jan Van Elderen. De machtige Capri RS 3100 Cosworth van Dieter Kuijl krijgt het gezelschap van een perfecte replica van de IROC Porsche 911 RSR. IROC staat voor International Race of Champions waarin de beste racers ter wereld  in 1973 en 1974 met identieke Porsches RSR het tegen elkaar opnamen. Ook zoon Bas Van Elderen komt opnieuw aan de start in klasse 1 met de Escort MK1. St-Paul rijder Dieter Kuijl
Jan Van Elderen - Porsche 911 RS IROC
Jan Van Elderen - Porsche 911 RS IROC
heeft twee BMW’s CSL 3.5 24V in de steigers staan en dus bestaat de kans dat de Ford Capri RS 3100 Cosworth op termijn plaats moet ruimen voor een uit de kluiten gewassen BMW CSL. In Spa is er ook concurrentie vanuit onbekende hoek zoals de BMW CSL van Monnay en Audrey Van Ham die ook onder de vlag van St. Paul haar BMW M335i de sporen zal geven. Verder ook nog Heynes met een potente BMW 2002.

Klasse 2: Wim Kuijl voor de klasse en algemene zege
Wim Kuijl - Ford Capri 3100 RS Cosworth
Wim Kuijl - Ford Capri 3100 RS Cosworth
Veertien wagens kleuren voorlopig de inschrijvingslijst van de Klasse 2 (NTP) met uiteraard opnieuw regerend kampioen Wim Kuijl met de quasi onklopbare Ford Capri RS 3100 Cosworth. In Spa is het vooral uitkijken naar de Porsche 911 RSR van Salewsky en de BMW’s 635 Csi van Juri Vannieuwenborgh en Erik Vonk. In de subklassen
Yuri Vannieuwenborgh - BMW 635 Csi 24v
Yuri Vannieuwenborgh - BMW 635 Csi 24v
krijgen we ongetwijfeld opnieuw mooie duels met ondermeer Dominique Holvoet (Toyota Celica), Kaufmann (Renault Alpine A110), Kowalewski (Frod Escort MK2), Van Haelst (Mazda RX3), De Baer (Ford GT40), Martens (Porsche 911 RS), enz.

Bloedarmoede in klasse 3
Dat wagens met een FIA HTP paspoort hun weg moeten zoeken naar de Belcar Historic Cup is een feit en het is uiteraard de bedoeling van de promotor om dit aan te moedigen. Maar dat kost tijd. Zo zien we in klasse 3 voorlopig amper vier wagens terwijl hun leeftijdsgenoten (Klasse 4) met een NTP of nationaal technisch paspoort maar liefst 16 wagens telt. In Klasse 3 zal het gaan tussen de Porsche 944 van Schuijlenburg en Geebelen met de Citroën AX van De Bonhomme/Brieven en de Mazda MX5 van Pearson als scheidsrechters.

Klasse 4: Corvette versus Porsche
Luc Branckaerts ongeslagen in zijn  Corvette C4
Luc Branckaerts ongeslagen in zijn Corvette C4
Klasse 4 is zeer interessant om volgen. Hier zitten de zware kanonnen met ondermeer uittredend kampioen Luc Branckaerts met de quasi onklopbare Chevrolet Corvette C4 die het moet opnemen tegen een armada Porsches 964 met de RS versies van Luc Moortgat en Eric Nulens en de Carrera 2 van Erik Bruynoghe die nieuw is in deze klasse.
Luc Moortgat en Eric Nulens - Porsche 964
Luc Moortgat en Eric Nulens - Porsche 964
De Limburger reed reeds enkele succesvolle wedstrijden met de Porsche 911 RS die hij destijds deelde met Eric Nulens. Maar vanaf dit seizoen beschikt hij over een eigen exemplaar en de snelle Limburger wil uiteraard net als Moortgat, Branckaerts en Nulens de strijd algemeen aangaan tegen andere toppers uit andere klassen. Hier zitten ook verschillende wagens die voor de algemene zege gaan. 

Samuel Verheggen - Mercedes 190 Evo2 AMG 2.5
Samuel Verheggen - Mercedes 190 Evo2 AMG 2.5
Patrick Verbelen - Nissan 200 SX
Patrick Verbelen - Nissan 200 SX
Andere wagens die we vooraan mogen verwachten zijn ondermeer de twee Mercedes 190 Evo2 van enerzijds Samuel Verheggen die een bijzonder knap seizoen 2024 achter de rug heeft. Anderzijds is er terug de immer snelle Ko Koppejan.
Ook terug na een sabbatjaar is de BMW E30 M3 van ‘rainman’ Guy Fastres, de Nissan 200SX van Patje Verbelen die op de Nürburgring vriend en vijand verbaasde. Verder nog enkele potente BMW’S E30 2.5 van Dieleman, Dubois, Bruneel, Dean en Schilling.

Klassen 5 & 6: Onbekende factoren met BMW GTR en Audi 80 STW in duel met BMW 2.5 van Tim Kuijl
Vierde titel in platform 4 voor Tim Kuijl
Vierde titel in platform 4 voor Tim Kuijl
Een klasse 5 voor FIA gehomologeerde wagens is er voorlopig niet. Verschillende wagens hebben een aanvraag gedaan om alsnog een FIA HTP te bekomen, maar voorlopig komen ze nog uit in de klasse 6. Zoals reeds gezegd zijn hier geen GT wagens toegelaten en dus is het uitkijken wat we dit jaar kunnen verwachten.


Danny Kerckhof - BMW E46
Danny Kerckhof - BMW E46
De wagens uit klasse 6 komen naargelang de cilinderinhoud ook uit in verschillende gewichtscategorieën. Regerend kampioen Tim Kuijl blijft zweren bij zijn 2500 cc-motor. En dat terwijl de STW van VR Racing (Van Rompuy/Van Rompuy/Qvick) werd omgebouwd naar een heuse GTR met een M3 3.2 liter in het vooronder. Aangezien deze dan volgens het reglement 70 kg meer moet wegen dan een 2.5 liter is de redenering van Tim Kuijl niet ver te zoeken. Hij wil de zware investeringen die hij afgelopen jaren deed niet teniet doen. De St. Paul rijder liet een motor met een hogere cilinderinhoud via een kortere slag ombouwen tot 2500cc. Hij werkt liever richting het minimum gewicht van de wagen dan een M3 3.2 liter in te bouwen.
Bert Theunissen - BMW E36 2.5l
Bert Theunissen - BMW E36 2.5l
Ook Bert Theunissen die zal worden bijgestaan door Evertjan Alders blijft zweren bij de 2.5 liter krachtbron. François Bouillon hoopt om eindelijk eens een probleemloos seizoen te kunnen rijden met de ex Pirro-Audi 80 quattro STW. Ook de Mc. Donalds’ piloot wordt getipt als titelkandidaat. 

Knappe race van François Bouillon in Audi 80 STW quattro Competition
Knappe race van François Bouillon in Audi 80 STW quattro Competition
De Audi rijdt in de subklasse tot 2000 cc en zal daar rekening moeten houden met de Toyota Carina van Beca, de Clio’s van Stalliviere en Van Hool, de Opel Calibra van Bruneel en de Peugeot van Potters. Voor de algemene zege in de klasse 6 zal het meer dan waarschijnlijk een onderonsje worden tussen de BMW’s E36 van Qvick/Van Rompuy, Tim Kuijl, de Audi 80 Quattro van Bouillon en de andere BMW’s van Theunissen, Kerckhof (E46 WTCC), Colman, Boffin, Cavaco/Almeida, Mennen, Laloux en de Volvo van Dieleman.    

Fords GT40 van De Weerdt en De Baer
Fords GT40 van De Weerdt en De Baer
De Belcar Historic Cup omvat vijf raceweekends van telkens twee races op de circuits van Spa-Francorchamps, Zolder (2x), Assen en Nürburgring. Tien races dus waarvan de acht beste resultaten in rekening worden gebracht op het einde van het seizoen. Er is ook nog een raceweekend voorzien tijdens de Historic GP Zandvoort, maar deze telt door omstandigheden niet mee voor het kampioenschap.

Kalender Belcar Historic Cup 2025
  • 25 – 27/04: Spa Summer Classic
  • 16 – 18/05: New Race Festival Zolder
  • 20 – 22/06: Historic GP Zandvoort (buiten kampioenschap)
  • 18 – 20/07: Historic GP Zolder
  • 05 – 07/09: Classic GP Assen
  • 17 – 19/10: Westafalen Trophy Nürburgring

Foto's: Ronald Janssens/Niels Vaeck/Georges De Coster/Marnik Mouchaers/Bravo Racing/Autosport.be



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Belgian Historic Cup op dinsdag 22 april 2025 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Spa Summer Classic.
  • Crisartech

Copyright 2000-2025 Autosport.be - Contacteer ons