van der Horst

Volkswagen trekt als laatste constructeur de stekker uit het World RX

Piloten World RX 2018
Piloten World RX 2018
Na het uitstellen van het e-rallycross, het terugtrekken van Audi en Peugeot als officiële merken en het sabbatjaar van Olbergs MSE (OMSE) met zijn Fords Fiesta, was het wachten op de beslissing van Volkswagen, de enige nog overblijvende officiële constructeur in het World RX. Wat we vreesden en voorspelden is nu ook officieel gecommuniceerd, Volkswagen Motorsport ondersteunt niet langer het project van PSRX Volkswagen Zweden, waardoor het team van Petter en Penilla Solberg niet langer onder officiële vlag vaart in het World RX.
Wagens World RX 2018
Wagens World RX 2018
Twee seizoenen nadat PSRX actief werd met twee VW Polo’s in het WK Rallycross met Johan Kristoffersson en Petter Solberg en scoorde aan 79% of 19 zeges op 24 races, trekt het team rond de familie Solberg de poort naar beneden. Officieus pauzeert PSRX Volkswagen Zweden zijn rallycross-programma en zou VW Motorsport volgens directeur Sven Smeets alle ontwikkelingen inzake elektrisch rallycross blijven opvolgen.

“Vanaf het begin waren we voorstander van dit initiatief inzake e-rallycross en we blijven geïnteresseerd”, aldus Smeets.

Volkswagen was er al bij van in het begin van het IMG tijdperk met Marklund Motorsport die de Polo voor het eerst liet rijden in 2013 voor Anton Marklund en waarin een zekere Mattias Ekström datzelfde jaar een tweede plaats behaalde tijdens zijn maidentrip in de rallycross in Zweden met een tweede plaats. In 2014, het eerste seizoen van het WK, pakte Solberg zijn eerste titel in rallycross met een Citroën DS3 en werd Toomas Heikkinen in een Polo tweede en schonk hij Volkswagen een zege in Mettet. Eerder had Tanner Foust de Polo reeds naar de eerste zege geloodst in Finland. Ook Marklund bleef op de Polo rijden terwijl een zekere Kristoffersson ook zijn eerste punten verzamelde met een VW Polo.

Kristoffersson & Solberg - VW Polo R Supercar
Kristoffersson & Solberg - VW Polo R Supercar
Kristoffersson en Heikkinen werden de speerpunten van de VW Polo tijdens het tweede WK-jaar in 2015, terwijl Marklund naast de VW Polo ook aan de slag ging met de Audi S1. Solberg werd voor de tweede maal op rij wereldkampioen met een Citroën DS3 voor de Peugeot 208 van Timmy Hansen en de VW Polo van Kristoffersson. Ekström werd met de Audi S1 wereldkampioen in 2016 voor Kristoffersson in de VW Polo. Ook Anton Marklund reed opnieuw een volledig seizoen met de VW Polo. Regerend kampioen Solberg werd met zijn kampioenenwagen pas vierde en een seizoen later zou hij samen met Kristoffersson en PSRX Vokswagen Zweden twee VW Polo’s inzetten met officiële ondersteuning van het moederhuis. Het werd een zegetocht op alle vlakken met vier wereldtitels in twee seizoenen. Twee bij de piloten voor een quasi onklopbare Johan Kristoffersson en twee voor PSRX Volkswagen Zweden bij de teams.

Kristoffersson versus Solberg
Kristoffersson versus Solberg
Het is nu echt bang afwachten welke richting het rallycross zal inslaan en of er nog voldoende interesse en budget zal zijn om al die bestaande potente wagens aan de praat te houden. Het is maar de vraag of de wagens die we aan het werk zagen uberhaupt niet richting museum vertrekken. En uiteraard blijft de vraag of we Solberg, Kristoffersson, Loeb, Bakkerud of Ekström, Hansen... nog aan het werk zullen zien in rallycross. Wordt ongetwijfeld vervolgd.


Foto's: Johnny Loix  - World RX  
 



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in FIA World Rallycross Championship op zaterdag 15 december 2018.
  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons