Volkswagen trekt als laatste constructeur de stekker uit het World RX
“Vanaf het begin waren we voorstander van dit initiatief inzake e-rallycross en we blijven geïnteresseerd”, aldus Smeets.
Volkswagen was er al bij van in het begin van het IMG tijdperk met Marklund Motorsport die de Polo voor het eerst liet rijden in 2013 voor Anton Marklund en waarin een zekere Mattias Ekström datzelfde jaar een tweede plaats behaalde tijdens zijn maidentrip in de rallycross in Zweden met een tweede plaats. In 2014, het eerste seizoen van het WK, pakte Solberg zijn eerste titel in rallycross met een Citroën DS3 en werd Toomas Heikkinen in een Polo tweede en schonk hij Volkswagen een zege in Mettet. Eerder had Tanner Foust de Polo reeds naar de eerste zege geloodst in Finland. Ook Marklund bleef op de Polo rijden terwijl een zekere Kristoffersson ook zijn eerste punten verzamelde met een VW Polo.
Kristoffersson en Heikkinen werden de speerpunten van de VW Polo tijdens het tweede WK-jaar in 2015, terwijl Marklund naast de VW Polo ook aan de slag ging met de Audi S1. Solberg werd voor de tweede maal op rij wereldkampioen met een Citroën DS3 voor de Peugeot 208 van Timmy Hansen en de VW Polo van Kristoffersson. Ekström werd met de Audi S1 wereldkampioen in 2016 voor Kristoffersson in de VW Polo. Ook Anton Marklund reed opnieuw een volledig seizoen met de VW Polo. Regerend kampioen Solberg werd met zijn kampioenenwagen pas vierde en een seizoen later zou hij samen met Kristoffersson en PSRX Vokswagen Zweden twee VW Polo’s inzetten met officiële ondersteuning van het moederhuis. Het werd een zegetocht op alle vlakken met vier wereldtitels in twee seizoenen. Twee bij de piloten voor een quasi onklopbare Johan Kristoffersson en twee voor PSRX Volkswagen Zweden bij de teams.
Het is nu echt bang afwachten welke richting het rallycross zal inslaan en of er nog voldoende interesse en budget zal zijn om al die bestaande potente wagens aan de praat te houden. Het is maar de vraag of de wagens die we aan het werk zagen uberhaupt niet richting museum vertrekken. En uiteraard blijft de vraag of we Solberg, Kristoffersson, Loeb, Bakkerud of Ekström, Hansen... nog aan het werk zullen zien in rallycross. Wordt ongetwijfeld vervolgd.
Foto's: Johnny Loix - World RX
Tweet