van der Horst

Volop strijd tijdens laatste BMC in Genk

BMC Genk
BMC Genk
Tom Braeken, Dani Van Ruiten, Kobe Pauwels, Senna Van Walstijn, Xander Przybylak, Carl Cleirbout, Robert van Rompaey, Arno Bernaert en Vincent Van Kerckhoven, dat is het grote lijstje kersverse nieuwe Belgische kampioenen karting in de Rotax Max klasse. Afgelopen weekend viel in Genk de beslissing in dit kampioenschap. In perfecte omstandigheden, soms wat koud maar vooral onder een mooie herfstzon, moesten sommigen nog vol aan de bak om de titel te pakken, terwijl anderen vooral geen fouten mochten maken. Kortom, mooie races en waardige kampioenen.
De eerste kampioen van het weekend werd Tom Braeken. De Limburger heeft er een druk maar succesvol seizoen opzitten en kroonde zich tot Belgisch kampioen na drie mooie races tijdens het afsluitende weekend. De kwalificaties vielen ten prooi aan de Nederlanders van Hugo Motorsport die de laatste BMC afwerkten in voorbereiding van de slotmanche van het Nederlands kampioenschap, volgende week op Genk. Braeken moest als vijfde van start maar reed in de eerste paar ronden sterk naar voren en pakte de leiding. Dat was slechts kortstondig want het groepje bleef lang samen. Lenn Nijs, titelpretendent, nam de kop over, Braeken viel terug tot in de buik van het peloton terwijl Aaron Ferrazzano, die ook nog steeds een waterkans op de titel had, zijn Haase voorbij Braeken stuurde. De titelstrijd leek zo weer open te liggen maar Braeken kende een sterke tweede wedstrijdhelft en nam het vooraan weer over. Hij won race één en stelde met de daarbij horende 55 punten de titel al min of meer veilig. Mitchell Van Dijk en Buno Mulders werden tweede en derde. De strijd in de tweede race bleef lang gesloten en de winnaar liet op zich wachten. Met een vrij klein verschil kwam Mulders als eerste voorbij start-finish, voor Nijs en Van Dijk. Mulders ging door op zijn elan en won ook de derde en laatste race voor een sterke Lenn Nijs en Aaron Ferrazzano. Braeken finishte buiten de top drie maar werd wel kampioen voor zijn GKS teammaat, Lenn Nijs en Oeste Kart piloot Aaron Ferrazzano.

Dani Van Ruiten
Dani Van Ruiten
Het was close, toen de kwalificatie van de MiniMax erop zat maar Dani Van Ruiten was de snelste met 0.039 seconden voorsprong op Thom Reinaerdts. Ook Max Knapen, die de derde tijd neerzette in de sessie klampte goed aan, met een tijd, 0.070 seconden langzamer dan die van Van Ruiten. Startend vanaf de buitenkant was Reinaerdts duidelijk in het nadeel. In race één duurde het enkele ronden vooraleer hij voorbij Knapen was en ondertussen was de vogel al gaan vliegen. In de tweede race was Reinaerdts wel goed mee. Hij hield gelijke tred met Van Ruiten en wist de leiding kortstondig over te nemen. Kortstondig, want enkele bochten verder kwam Van Ruiten weer langszij om zijn tweede van de dag te scoren. Race drie werd weer een kolfje naar de hand van Van Ruiten die zijn derde overwinning van de dag scoorde en Reinaerdts op 4 seconden zette. Nick Gerhards tikte aan als derde, nipt voor Jarvi Bachmatiuk. De laatste race eindigde wel in mineur want een zware crash van Melvin Ezinga deed de wedstrijd eindigen onder rode vlag. De jonge Nederlander sloeg hard overkop en werd met de ambulance afgevoerd naar het Ziekenhuis Oost Limburg. Daar werden gelukkig geen zware kwetsuren vastgesteld maar het toont nog maar eens aan dat karting geen sport zonder risico is, en dat het belang van ambulanciers, vrijwilligers en baanposten enorm belangrijk is! Door de rode vlag kon Van Ruiten zijn overwinning niet echt vieren zoals gehoopt, maar de titel is weldegelijk voor de Nederlander!

Kai Rillaerts vs. Kobe Pauwels
Kai Rillaerts vs. Kobe Pauwels
Kobe Pauwels was de grote favoriet voor de titel in de Rotax Junioren. En het moest al erg misgaan moest de Daems rijder de titel mislopen. Pauwels begon zijn weekend goed en zette de pole neer in de kwalificaties. Kai Rillaerts reed naar een tweede tijd en mocht zo mee op de eerste rij.
Dani Van Dijk en Robert De Haan, die net zoals Pauwels ook een seizoen in de CIKFIA Academy Trophy afwerkte, gingen van start vanaf de tweede rij. Ook hier moest Rillaerts, startend vanaf de buitenkant, een plek prijsgeven. Pauwels maakte een goede start en hield het tempo hoog. Maar het tempo van Rillaerts was zeker zo goed. Hij jaagde al snel op Pauwels en vloog er naar toe. Rillaerts maakte zijn eerste move in bocht één maar Pauwels maakte zich heel breed. Rillaerts kwam in het vuil en verloor wat plekken. Jef Machiels was ondertussen opgeklommen richting de kop van het veld en maakte gebruik van een klein foutje van Pauwels om de leiding even over te nemen. Pauwels herhaalde wat later zijn move en ging op dezelfde manier voorbij Machiels als hij dat eerder bij Rillaerts deed. Pauwels won voor Dani Van Dijk, die goed meeging met de kop, en Kail Rillaerts die sterk terugkwam. Race twee kende hetzelfde verloop, spanning van start tot finish. De top was tot in de laatste ronden in gevecht voor winst waarin Pauwels uiteindelijk aan het langste eind trok voor De Haan en Coppens. Ook race drie was eentje om duimen en vingers van af te likken. De Haan toonde dat hij de snelheid helemaal te pakken had en won na een mooie wedstrijd voor Van Dijk en Polman. Pauwels had genoeg aan een vierde plaats om kampioen te worden en daar slaagde hij met verven in. Justin Polman en Milan Coppens eindigen tweede en derde in de eindstand.

Ilian Bruynseels
Ilian Bruynseels
Ilian Bruynseels was de snelste in de kwalificaties van de Rotax Senioren. Hij was sneller dan Nick Cuppens en Steven Moulaert, die zich nog eens kwam meten met de jeugd, en hoe! Alle respect Steven! Bruynseels was de snelste in race één maar Nick Cuppens, die dit jaar enkel EK wedstrijden reed, was nooit veraf. Senna Van Walstijn werd derde, net voor Lars Van Vark en was daardoor weer een stapje dichter bij de titel. Na de start van de tweede race, ging Van Walstijn al snel naar de kop. Bruynseels ging wat breed aan de chicane en verloor enkele plaatsen, net zoals Cuppens. Twee ronden later ging het helemaal mis voor Bruynseels. Hij ging rond en moest als laatste weer aansluiten. Vooraan had Henk Waldschmidt het commando overgenomen hij reed naar winst voor Cuppens en Van Walstijn. In de laatste paar ronden vond Van Vark de aansluiting bij Van Walstijn maar tot een echt gevecht kwam het niet. Van Walstijn was zeker van de titel en zette zijn kart al in de opwarmingsronde van race drie aan de kant om een DQ te vermijden. Bruynseels maakte in deze race zijn slechte tweede race helemaal goed door vol voor de overwinning te gaan, en die ook binnen te halen. Waldschmidt eindigde tweede voor Cuppens en Van Vark.

Xander Przybylak
Xander Przybylak
Xander Przybylak zette al in de kwalificaties van de DD2, de toon voor de rest van de dag. Hij pakte de pole met een ruime marge op Gilles Puelings en Carl Cleirbout (DD2Master).
Race één werd gewonnen door Przybylak met maarliefst 14 seconden voorsprong op de nummer twee, Carl Cleirbout. Puelings moest bij de start door het gras en eindigde zijn inhaalrace op P3. In race twee kende Puelings wel een goede start, maar aanklampen bij Przybylak was het enige waartoe de GKS’er in staat was. Hij moest toekijken hoe Przybylak het verschil ronde per ronde wat groter maakte. Cleirbout sloot kort daarachter aan als derde. De kers op de taart kwam er in race drie waarin Przybylak opnieuw won voor Puelings en rookie Jarne Geussens die er een sterk weekend heeft opzitten. De titel is voor Przybylak!

De laatste groep van het weekend, was die van de Senior Plus, Gentlemen en Hobby Max. Ook hier natuurlijk de nodige bekers en titels te verdelen. De gelukkigen zijn Robert Van Rompaey, Arno Bernaert en Vincent Van Kerckhoven. De strijd vooraan was dit keer mooi om volgen, dat is dit seizoen wel eens anders geweest. Op naar een mooi nieuw seizoen mannen!

Met de maand oktober die op zijn einde loopt, is er ook een einde gekomen aan de Belgian Max Challenge. Volgende maand staat er in Brazilie nog het WK op het menu, de Rotax Grand Finals. De kampioenen van iedere klasse zullen zich daar meten met de besten van de wereld!

Tekst: Philippe de Roeck - Foto's: Michael Melis



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Karting op dinsdag 23 oktober 2018.
  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons