van der Horst

Monza: Voorbeschouwing Enzo Ide

De International GT Open, de succesvolle Europese GT serie, was recent te gast op de omloop van Spa-Francorchamps, waar Enzo Ide en Maxime Soulet, met het team van Aston Martin Brussels by GPR Racing, een derde en tweede plek in de klasse GTS behaalden. Ondanks het feit dat het snelle Belgische team nog maar twee meetings reed, weliswaar met twee podia en twee zeges, kunnen zij nog steeds kampioen worden in de klasse GTS.
De leider, de Italiaan Lorenzo Bontempelli, telt immers maar acht eenheden meer dan de Belgen in de Aston Martin Vantage V12 GT3 en dat met nog veertig eenheden te verdelen tijdens de wedstrijden in Monza en begin november in Barcelona.

De International GT Open is een Europees kampioenschap voor GT2 en GT3-wagens, met acht weekends, grotendeels op mooie Europese F1-circuits. De vertegenwoordigde merken zijn Aston Martin, Porsche, Ferrari, Lamborghini, McLaren en Mercedes. Die International GT Open gaat ondertussen een spannende finale tegemoet. Met nog vier uur intense competitie voor de boeg, op de F1-omlopen van Monza en Barcelona, is nog niets beslist. In de algemene klassering, een combinatie van de klasse voor de vroegere GT1’s en GT2’s en de categorie GTS, waar we de GT3’s vinden, is een top 5 voor Maxime Soulet en Enzo Ide niet onmogelijk, maar vooral een titel in de zwaar bezette categorie GTS (GT3) is zeker geen onvervulbaar objectief meer. Het verschil tussen de leider en de Belgen is amper acht punten, daar waar in iedere van de vier wedstrijden nog tien punten te verdienen zijn.

Enzo Ide: “Het was een journalist die snel even gekeken had hoe het zat, die ons mailde na Spa. Ik was wat verrast, want we hebben niet zoveel wedstrijden gereden, maar gezien er in de overige races al zeven of acht verschillende winnaars geweest zijn en ook heel wat teams al op het podium stonden, zijn de punten heel verspreid behaald. Dat wil zeggen dat niemand echt zwaar gescoord heeft, daar waar wij 34 op 40 gehaald hebben, een uitzondering dus. Het leuke gevolg voor ons en het team is meteen dat wij dus nog kampioen kunnen worden in een internationale serie, zonder dat we ons dat objectief gesteld hebben. Nu de situatie toch zo is, gaan we er in Monza, komend weekend, voluit voor gaan, en als dat lukt en we komen nog dichter bij de kop, of we zouden onverwacht bovenaan postvatten, dan zien we wel wat er in Barcelona nog kan gebeuren. Ik was sowieso al wat fan van dit kampioenschap en nu kriebelt het nog meer om zaterdag en zondag met Maxime (Soulet) voluit voor de zege te gaan.”
ADAC GT

Ondertussen heeft Enzo Ide, samen met Phoenix Audi en Nico Verdonck ook kennis gemaakt met de ADAC GT, het hoogstaande Duitse kampioenschap. Beide Belgen reden er verleden weekend met een Audi R8 LMS in de seizoenfinale. Tijdens race 1 kreeg Enzo Ide al bij de start een tik te verwerken, wat een goed resultaat moeilijk maakte. Nico Verdonck kreeg op zijn beurt in de tweede wedstrijd een aanrijding te verwerken en verloor zo veel kostbare tijd. Een finale dertiende plaats was het resultaat na een tumultueuze race.

Enzo Ide: “Een top 10 had er zeker ingezeten! Voor onze eerste race samen was het natuurlijk een aangename ervaring. De auto had wel extra ballast omdat wij gastrijders waren, dus makkelijk was het allemaal niet. Het was echter een mooi weekend ik en dank Phoenix Racing voor hun vertrouwen dit seizoen.”

Enzo Ide Press



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in International GT Open op vrijdag 4 oktober 2013 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Monza.
  • LTF

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons