van der Horst

Voorbeschouwing van de organisatoren op het seizoen 2013

Na een eerste moeilijk, maar niettemin uitermate spannend seizoen van het Belgian Racing Car Championship, heeft men bij Kronos Events hard gewerkt aan het leggen van een stevige basis voor de tweede uitgave van het BRCC. Enkele weken geleden kon men de kalender 2013 reeds aankondigen en nu zijn ook de grote lijnen bekend van hoe het BRCC komend jaar zal verlopen en welke auto's we te zien zullen krijgen.
  • Powercars
“Zoals iedereen ondertussen weet, zijn we dit jaar door omstandigheden erg laat kunnen beginnen aan de opstart van de circuitracerij,” stelt Jacky Andrzejewski, General Manager van Kronos Events. “Daarom waren wij vastbesloten om ons programma voor 2013 nog vóór het einde van dit jaar bekend te kunnen maken. Wij zijn dan ook uitermate fier op de geleverde arbeid van de cel van Kronos Events en het programma dat wij vandaag mogen voorstellen. Het zou de betrokken rijders en teams voldoende tijd moeten geven om hun projecten rond te krijgen om ons in 2013 te vervoegen en massaal borg te staan voor een boeiende strijd in het opvolgen van kampioenen Frank en Hans Thiers en Fred Bouvy.”

De belangrijkste wijziging in het concept van het BRCC is het voorbehouden van het Sprint-kampioenschap aan de kleinere categoriën. Hierdoor rijden de GT Light, Tourisme Pro, Tourisme Challenger en Silhouette Pro niet langer in de schaduw van de zwaardere kanonnen en komen dus in aanmerking voor een algemene overwinning!
“Wij zijn niet blind voor het feit dat de crisis ook in de autosport toeslaat,” verduidelijkt Marc Van Dalen. “Door de Sprints voor te behouden aan meer betaalbare auto’s, willen we de startvelden herbronnen en verstevigen. Bovendien zetten we hiermee de deur open voor jonge rijders die voor de Belgische titel kunnen strijden met auto’s die financieel meer haalbaar zijn, zoals de GT Light (GT4…), Tourisme Pro, Tourisme Challenger of Silhouette Pro. En om het kostenplaatje over één weekend te spreiden, kunnen deze sprintauto’s ook deelnemen aan de Endurance-races.”

Om de spanning erin te houden en geen walk over te beleven, innoveert Kronos Events door twee rounds van telkens 35 minuten te voorzien, met halfweg elke round een Leading Car die het veld terug bij elkaar zal drijven. Tussen de twee rounds in – en op de startgrid – volgt dan een rijderswissel, enz.
Zegt Marc Van Dalen: “Dertig minuten sprinten, blijft soms lang. Vooral als er auto’s wegvallen, en er aan de spits geen strijd meer wordt geleverd.  Met deze Leading Car willen wij innoveren en, vooral, de toeschouwers terug in vervoering brengen voor bloedstollende sprintnummertjes. Wij hadden afgelopen jaar al sprints, maar nu gaan we nog een stapje verder.”

In tegenstelling tot de Sprint “New Look”, wordt er niet geraakt aan het concept van de Endurance. Op uitzondering van de eerste meeting op Circuit Zolder en de Total 24 Hours of Spa, gaat het nog steeds over een drieuursrace, waarin alle categoriën worden toegelaten, en twee of drie rijders de auto’s delen. Ook een GT3!
“Wij moeten denken aan de toekomst en dus konden we ons niet veroorloven om één of andere potentiële GT3-klant nog te weigeren,” onderstreept Jean-Pierre Mondron. “Maar om de andere vaste smaakmakers niet kansloos te stellen, zal er gewerkt worden met verplichte pitstops.  Zo leerde een simulatie ons dat, bijvoorbeeld, een GT3 via vier stops, gelijke tred zal houden met auto’s in GT Pro, Silhouette Pro Evo. Bovendien is het aan het team om de verplichte stops in te calculeren in de te bepalen strategie.  Ook hier zijn wij ervan overtuigd dat we in de BRCC Endurance boeiende wedstrijden te zien kunnen krijgen.”

De ervaring van 2012 heeft Kronos Events tevens geleerd het puntensysteem te herbekijken. Zo worden in de klasse slechts de helft van de punten toegekend, indien er minder dan drie auto’s de start nemen, en om geklasseerd te worden in de eindpunten moet een rijder hebben deelgenomen aan minstens drie meetings.
“En omdat iedereen wel eens met pech krijgt af te rekenen, en dat kan doorwegen op het beschikbare budget, worden van de zes meetings de vijf beste resultaten weerhouden voor het berekenen van de punten, “ verduidelijkt nog Jacky Andrzejewski. “Er wordt nu de laatste hand gelegd aan het sportief en technisch reglement en we werken nu volop aan het verbeteren van de promotie, het capteren en verdelen van de beelden en niet op zijn minst het oppuntstellen van het gebruik van de sociale media.” 

Al deze, soms verrassend nieuwe elementen leren ons dat de kleine ploeg van Kronos Events goed heeft gewerkt aan het voltooien van hét huiswerk en dus het verbeteren van het BRCC. Er resten hen nu een goede vier maanden om het geheel af te werken en af te tellen voor de eerste afspraak op 27 en 29 april op Circuit Zolder met de FIA GT Worldseries.

Kalender BRCC 2013

27-28 april            FIA GT Worldseries – Sprint & Endurance (90’) – Zolder
10-11-12 mei        Trofee Bourgogne –  Sprint & Endurance (180’) – Dijon (FR)
7-8-9 juni             Spa Euro Race – Sprint  & Endurance (180’) – Spa-Francorchamps
25-26-27 juli         Total 24 Hours  – Sprint & Endurance (60’) – Spa-Francorchamps
6-7-8 september    600 Km Spa – Sprint & Endurance (180’) – Spa-Francorchamps
12-13 oktober       Belgian Masters – Sprint & Endurance (180’) – Zolder

Opmerking vanwege de redactie: 

In onze autosport kalender kan u steeds de meest recente versie van de Belgian Racing Car Championship kalender voor 2013 aantreffen.

Kronos Events press



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Belgian Racing Car Championship op dinsdag 11 december 2012.
  • VR Racing

Copyright 2000-2019 Autosport.be - Contacteer ons