Vooruitblik op het nieuwe DTM-seizoen
Bij Audi kiezen ze nog steeds voor de RS5 maar de Duitse teams Abt, Phoenix en Rosberg krijgen gezelschap van het Belgische WRT, waardoor we nu acht wagens van het merk met de vier ringen aan de start zien. Alle zes piloten van vorig jaar zijn gebleven met name Robin Frijns, Nico Müller, Loïc Duval, Mike Rockenfeller, René Rast en Jamie Green. Zij worden nu bijgestaan door Pietro Fittipaldi en Jonathan Aberdein.
Bij BMW zien we ook nog steeds zes rijders die een M4 ter beschikking krijgen. Wel zijn er rijders die van het Duitse RMG naar het Belgische RBM of omgekeerd zijn verkast. Bij RMG zien we Bruno Spengler, Marco Wittmann en Timo Glock aan de start verschijnen, bij RBM uit Mechelen zien we Philipp Eng, Joel Eriksson en nieuwkomer Sheldon van der Linde. Deze laatste vervangt Augusto Farfus die na zeven jaar DTM koos voor de uitdaging van Hyundai in de World Touring Car Cup.
Qua reglement ten slotte noteren we ook enkele veranderingen. Na vier jaar tijdsgebonden wedstrijden keren we terug naar afstandsgebonden wedstrijden. Enkel op vrijdag is er voortaan een kwalificatie. Deze zal de startopstelling bepalen voor de sprintrace op zaterdag, die op zijn beurt de volgorde voor de hoofdrace op zondag determineert. Op het technische vlak zien we grote wijzigingen bij de motoren. Na 19 seizoenen V8’s kiest men nu voor een turbo 2.0 met 4 cilinders in lijn. Deze motoren zullen zo’n 610 pk produceren met nog eens 30 pk extra volgens een push-to-pass systeem afkomstig uit de IndyCar Series. Deze kan elke rijder twaalf maal gebruiken per wedstrijd. De verplichte levensduur van één motor is verlaagd, net als het gewicht, de achtervleugel bestaat nog maar uit één maar breder element en launch control is voortaan verboden.
Foto's: DTM
Tweet