van der Horst

VR Racing by Qvick Motors op kruissnelheid met Ford MARC 2 Car

MARC 2 Mustang V8 - VR Racing by Qvick Motors
MARC 2 Mustang V8 - VR Racing by Qvick Motors
VR Racing by Qvick Motors heeft van zich doen spreken door tijdens de derde manche van de Belcar Endurance onverhoopt de klasse Belcar 3 te winnen tegen onder meer vier Lamborghini’s Huracan. Het team met Tom Van Rompuy, John Rasse en Erik Qvick aan het commando komt hierdoor in de tussenstand van het kampioenschap aan de leiding in de klasse Belcar 3 en staat op de vierde plaats algemeen.
  • Hamofa Performance
Derde plaats algmeen voor VR Racing by Qvick Motors
Derde plaats algmeen voor VR Racing by Qvick Motors
In het kader van de Zolder Superprix werd de derde manche verreden van het Belgian Belcar Endurance Championship. Na twee sprintraces van telkens een uur tijdens het DTM weekend stond nu de eerste echte endurance race op het programma over 180 minuten. Het waren achteraf euforische taferelen binnen het team van VR Racing by Qvick Motors na de finish. Het trio Tom Van Rompuy, Erik Qvick en John Rasse werd met de Ford Mustang MARC 2 Car derde algemeen, ze wonnen bovendien de klasse Belcar 3.

Uitgerekend op zijn verjaardag lukt Erik Qvick zijn eerste algemeen podium binnen de Belcar Endurance en de zege binnen de zwaarbevochten klasse Belcar Specials. De Ford Mustang MARC 2 Car is intrinsiek niet de snelste wagen van het lot, maar heeft andere troeven achter de hand waardoor het team meer tactisch aan de slag kan. Desondanks lukten ze wel de op een na snelste chrono in de race en ze waren constant vooraan terug te vinden.

John Rasse & Erik Qvick
John Rasse & Erik Qvick
Tom Van Rompuy: MARC Car 2
Tom Van Rompuy: MARC Car 2
“Schitterend werk van het ganse team binnen VR Racing by Qvick Motors. Iedereen deed een perfecte job”, waren de woorden van een overgelukkige Erik Qvick aan de meet. “De derde plaats algemeen werd ons in extremis in de schoot geworpen door het laat uitvallen van een van de Norma’s van Deldiche Racing, maar ook een vierde plaats was schitterend geweest.”

Goede strategie werpt vruchten af

Ford Mustang MARC 2 Car V8 - VR Racing by Qvick Motors
Ford Mustang MARC 2 Car V8 - VR Racing by Qvick Motors
Na de kwalificatie stond de Ford Mustang MARC 2 Car op een behoorlijke 10de startplaats algemeen, geprangd tussen enkele Lamborghini’s Huracan Super Trofeo die op hun beurt zeven prototypes moesten laten voorgaan op de startgrid. John Rasse nam de start en was meteen mee met de goede trein. De wedstrijd was nog vrij jong toen de safety car een eerste maal moest uitrukken. Bepaalde teams sloegen meteen aan het rekenen om reeds een eerste van de twee verplichte pitstops uit te voeren. Bij VR Racing by Qvick Motors was dit geen optie omdat de Marc 2 Car een stuk minder consumeert dan de Lamborghini’s. Zodoende kunnen ze langer wachten en gokken richting een volgende safety car. Die kwam er na ongeveer een uur wedstrijd waarbij Rasse het stuur doorgaf aan Tom Van Rompuy die met een volle tank en nieuwe rubbers de baan op kon. Een klein uur voor de geblokte vlag was er opnieuw een safety car en pakte Erik Qvick het stuur over van Tom met opnieuw een setje verse rubbers. Op dat moment had de MARC 2 Car reeds een mooie voorsprong bijeen gefietst tegenover de rechtstreekse concurrentie.

Ford Mustang MARC 2 Car V8 - VR Racing by Qvick Motors
Ford Mustang MARC 2 Car V8 - VR Racing by Qvick Motors
“De puzzel viel perfect in elkaar en enkele van onze concurrenten moesten door het gokken bij de safety cars een derde keer richting de pits voor een splash & dash”, gaat de Oostendse tuner verder. “Niemand, ook wij niet, had ons voor het seizoen bij de favorieten gerekend gezien de zware tegenstand met onder meer vier rasechte Lamborghini’s Huracan Super Trofeo. Maar het team draait als een Zwitsers uurwerk en ook hebben we zeer goed ons huiswerk gemaakt wat betreft de nieuwe MARC 2 Car, zijn verbruik en de banden van Hankook. We hebben deze wedstrijd zeer tactisch benaderd. Zowel tijdens de pitstops, die we telkens deden tijdens een safety car procedure, als de degradatie van de banden.”

“We staan nu aan de leiding in klasse 3 en op een vierde plaats algemeen in de Belcar. Met de wedstrijd in Spa voor de deur ligt de druk nu bij de concurrentie. In Spa hebben we via de Creventic 12H Spa reeds enige ervaring met de Hankook banden en we weten waar we trager en sneller zullen zijn dan de Lamborghini’s. Het is terug een wedstrijd over drie uren en we kunnen dus de zaken opnieuw tactisch aanpakken. In Zolder zijn weeen ervaring rijker en er is nog ruimte voor progressie. Ik ben er trouwens van overtuigd dat ook de concurrentie nog aan snelheid gaat winnen. We mogen dus zeker niet op onze lauweren rusten”, besluit een zeer tevreden Erik Qvick.    

Foto's: Niels Vaeck



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Belcar Endurance op vrijdag 7 juni 2019 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Zolder Superprix.
  • Prospeed Competition

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons