VR Racing by Qvick Motors: Van Dakar tot Le Mans
Richting 24H Le Mans met DKR Engineering
Maar laat ons starten met de ambities van zoon Tom Van Rompuy die met DKR Engineering in 2022 een seizoen ELMS (European Le Mans Series) achter de rug heeft in een LMP3. Een succesvol leerjaar dat in 2023 een vervolg kent in de Asian Le Mans Series, de European Le Mans Series en de 24H Le Mans. De Asian Le Mans Series zijn ondertussen achter de rug en de tweede race in Dubai eindigde voor Tom Van Rompuy en zijn co Valentino Catalano op het hoogste podium in de LMP3 klasse, terwijl DKR Engineering zich via eindwinst verzekerde van een startplaats in LMP2 tijdens de komende 24H Le Mans.
Daar ligt ook het hoogtepunt van het seizoen voor Tom. Het uiteindelijke doel na een lange voorbereiding. Tom rijdt met DKR Engineering de legendarische 24 Hours Le Mans. Na een volledig seizoen ELMS in LMP3 als voorbereiding, schakelt Tom nu een versnelling hoger en gaat dit seizoen opnieuw de ELMS rijden, maar dan wel in de topklasse met een LMP2. Met Barcelona en Imola binnen de ELMS moet Tom klaar zijn om de 24H Le Mans aan te vatten. Een jeugddroom die in vervulling gaat. Nadien gaat het nog richting Le Castellet, Spa, Aragon en Portimao. Aragon valt wel samen met de 24 Hours Zolder waarin Tom aan de slag gaat met Red Ant Racing. Zodoende komt mogelijk ook de laatste race in Portimao op de helling te staan omdat hij dan met minder punten aan de start komt tegenover zijn ploegmaten bij DKR Engineering.
“Maar zover zijn we nog niet. Laat ons eerst afwachten waar de wagen zich bevindt in de tussenstand van het kampioenschap na Spa dat de race in Aragon voorafgaat”, besluit Tom Van Rompuy die zich mentaal en fysisch goed voorbereidt op de race van zijn leven.
Geslaagde Dakar met twee wagens
Van de ELMS en 24H Le Mans naar de Dakar en regularity, de specialiteit van Dirk Van Rompuy die reeds meer dan 50 jaar competitie in de benen heeft en nu regularity rijdt met historische wagens. Wagens waarmee hij zijn carrière startte. De geschiedenis herhaalt zich dus voor de pater familias.
We schrijven januari 2022 toen Dirk Van Rompuy samen met Jean-Michel Lurquin tijdens het slot van de Dakar Classic nog een gooi kon doen naar minstens een podiumplaats en misschien wel de eindzege in de klasse. Maar corona gooide zand in de motor en Dirk moest de handdoek gooien. De frustratie was danig groot dat Dirk toen reeds zeker was om zich in te schrijven voor de volgende editie.
Met de opgedane extra ervaring tekende hij afgelopen winter terug paraat met de Spaanse Toyota HDJ 80 van TH Trucks. Dirk had ondertussen de wagen gekocht en gezien deze auto effectief nog de Dakar had betwist in officiële omstandigheden werd deze nog eens ingedeeld in een aparte extra klasse of de Iconic Classic Club. Ditmaal deed Dirk beroep op Chris Goris terwijl VR Racing by Qvick Motors nog een tweede identiek exemplaar huurde bij TH-Trucks voor Erik Qvick en Jean-Marie Lurquin. Twee wagens in wedstrijd is beter bij een eventuele snelle interventie. De wagens en hun piloten deden het uitstekend en stevenden beiden af op een algemeen podium. Tot een navigatieprobleempje opdook in empty quarter en de beide teams naar een respectievelijk zesde en zevende plaats in het algemeen klassement tuimelden. Dirk en Chris werden wel de eerste Belgen.
“Toch zijn we zeer tevreden met het resultaat. We hoopten met twee wagens uit te rijden en mikten op een top 10 algemeen en een podium bij de Iconics. We werden respectievelijk zesde en zevende en tweede bij de Iconics. Missie geslaagd en opnieuw een pak ervaring opgedaan. We zijn nu reeds bezig met de voorbereidingen voor de komende editie. Daarvoor gaan we met TH-Trucks en onze Toyota HDJ 80 twee of driemaal richting Spanje voor enkele wedstrijden. In september doen we dan een ultieme test met een wedstrijd met veel zand en duinen in Marokko”, aldus een gemotiveerde Dirk Van Rompuy.
Rallye Neige et Glace: Genekt door de mechaniek
Ondertussen heeft Dirk samen met Jens Vanoverschelde ook de regularity Rallye Neige et Glace achter de rug. Een wedstrijd die hij goed kent en waaraan veel Belgische teams deelnemen. Met de Porsche 914/6 knokten ze zich naar de leiding van de rally en kwam het tijdens de slotdag tot een eindsprint met de Franse ex-winnaar Romuald Sanseigne voor de eindzege. Maar toen weigerde de benzinepomp van de Porsche opeens verdere dienst en moest het onfortuinlijke duo Van Rompuy / Vanoverschelde naar de kant. Een opdoffer van formaat maar anderzijds fier tot de laatste KP’s te hebben kunnen meestrijden voor een algemene zege.
“Mogelijk zullen we nog enkele wedstrijden rijden. De Porsche 914/6 is een ideale wagen voor dergelijke rally’s. Erik Qvick is momenteel een tweede exemplaar aan het opbouwen”, besluit Dirk Van Rompuy.
VR Racing opnieuw samen met Red Ant Racing in 24H Zolder
Tot hier de gescheiden activiteiten van Dirk en Tom. Maar samen gaan zo ook het avontuur tegemoet met onder meer de Belcar Historic en de 24 Hours of Zolder. Deze laatste een van de zwaarste uithoudingsraces voor mens en machine waarin Dirk met méér dan 35 starts de absolute recordhouder is qua aantal deelnames.
Na de goede herinnering inzake de samenwerking met Red Ant Racing tijdens de Zolderse etmaalrace vorig jaar, gaan vader, zoon de uitdaging aan om samen ook de volgende editie tot een goed einde te brengen. En daarvoor zullen beiden apart een heuse Porsche 911 GT3 Cup 992 bemannen binnen hetzelfde team, maar ieder op een ander nummer. Bij Red Ant worden twee teams in stelling gebracht op de snelle Porsches. Tom vindt plaats naast onder meer de zonen Redant terwijl Dirk aan de zijde van Bert Redant, Steve Vanbellingen en een nog te bepalen vierde piloot (Erik Qvick ?) zal trachten in het spoor te blijven van het jonge geweld.
Ter voorbereiding gaat het team de 12H van Mugello betwisten en minstens één Belcarrace voorafgaand aan de 24 Hours of Zolder. De kennismaking met de Porsche GT3 Cup 992 tijdens een Zolderse test, onder het waakzame oog van Marc Goossens en Sam Dejonghe was in ieder geval voor vader en zoon een schot in de roos met snelle chrono’s gezien de natte omstandigheden. Beiden voelen zich geweldig in deze meest recente raceversie van de Porsche 911.
Titelambities in Belcar Historic Cup
Uiteraard tekenen Dirk, Tom en Erik Qvick ook opnieuw paraat om de Belcar Historic Cup te rijden met de BMW uit de ateliers van de Oostendse tovenaar Erik Qvick. Opnieuw gaat het trio alle gewicht in de schaal werpen om wedstrijden te winnen en de titel te viseren. Niet gemakkelijk met de groeiende concurrentie, maar ook hier hebben ze reeds een pak ervaring en horen ze tot een van de topfavorieten.
Ex-DRM Schnitzer BMW 320 i turbo Groep 5
De inmiddels gekende Schnitzer BMW 320 i E21 Turbo Groep 5, het uniek restauratieproject van VR Racing by Qvick Motors, krijgt ook de nodige aandacht. Vorig seizoen werden Erik Qvick en zijn juweeltje, de kampioenenwagen van Ertl uit 1978, uitgenodigd om in Goodwood te racen in het kader van het thema 50 jaar BMW Motorsport. Erik wil nu met een van de reeds opgebouwde wagens promotie voeren door onder meer een wedstrijd mee te rijden in Hockenheim binnen de Touring Car Golden Era wat vroeger de DRM revival was.
E-Rally Monte Carlo
En last but nog least wil Dirk Van Rompuy ook nog de E-Monte Carlo aan zijn palmares toevoegen. Dirk zijn keuze viel na het analyseren van vele parameters op een Porsche Taycan. Deze regularity voor elektrische wagens telde vorig seizoen een mooi deelnemerveld van 56 wagens. Dirk zal de wagen delen met Michel De Cremer, terwijl Chris Goris meewerkt aan de voorbereiding en voor de opleiding zorgt in het navigatiesysteem van crisartech.
Opnieuw een goedgevulde kalender dus voor 2023 binnen het team van VR Racing by Qvick Motors.
Foto's: Asian Le Mans Series / MPS Agency / Ronald Janssens / VR Racing / DKR Engineering / Niels Vaeck
Tweet