van der Horst

Vruchtbaar weekend voor VR Racing by Qvick Motors

Winst voor Van Rompuy / Goris in Baja Espana Aragon
Winst voor Van Rompuy / Goris in Baja Espana Aragon
Afgelopen weekend was VR Racing by Qvick Motors actief op twee totaal verschillende fronten. Enerzijds was er op Circuit Zolder de vijfde en zesde manche van de Belcar Historic Cup waar Erik Qvick opnieuw zijn bips mocht schuiven in de ex BMW Motorsport BMW E36 STW en anderzijds was er in Spanje de befaamde Baja Espana Aragon waar Dirk Van Rompuy en Chris Goris op het Spaanse onverhard verder werkten aan hun voorbereidend programma richting Dakar 2024.
VR Racing by Qvick Motors - BMW E36 STW
VR Racing by Qvick Motors - BMW E36 STW
Erik Qvick
Erik Qvick
In het kader van de Zolder Historic GP was de Belcar Historic Cup te gast op het Limburgse asfalt. Erik Qvick stond er ditmaal alleen voor om de kleuren van VR Racing by Qvick Motors te verdedigen. Maar dat is geen probleem voor de tovenaar uit Oostende die de BMW E36 STW ex Schnitzer opnieuw de sporen wou geven. Naast de vijfde en zesde manche voor de Belcar Historic Cup schreef hij de wagen ook in voor een van de twee races in het Duitse Tourenwagen Golden Ära. En zowel tijdens de twee kwalificaties als de drie races die hij reed binnen deze twee kampioenschappen was Erik Qvick steeds de snelste. De snelle Oostenaar won dus alle wedstrijden waaraan hij deelnam en pakte drie poles erbovenop.  

Van Rompuy/Goris winnen Baja Espana Aragon in Historic Classic
Van Rompuy/Goris winnen Baja Espana Aragon in Historic Classic
Ondertussen waren Dirk Van Rompuy en Chris Goris bezig aan hun tweede voorbereiding richting Dakar 2024. En dit in het bloedhete Spanje en met de Toyota HDJ80 tijdens de Baja Espana Aragon. Een wereldvermaarde wedstrijd waarin de top van de wereld aan de start komt. In de schaduw van toppers zoals Al-Attijah, Sainz, Peterhansel, Roma, Ekström, enz. tekende het duo voor Historic regularity. Na hun winst eerder dit jaar in regularity Baja Lorca wonnen ze opnieuw deze loodzware wedstrijd over twee dagen. Dit keer héél nipt met een minieme voorsprong.
Het eerste deel was één lange KP van maar liefst 180 km op zware onverhard met méér dan 120 wijzigingen van gemiddelde snelheid. Een helletocht van meer dan vier uren waarin je geen fractie de concentratie mag verliezen. Idem voor dag 2 met een KP van 100 km. Uiteindelijk versloegen ze opnieuw de Spanjaarden in hun eigen achtertuin. Ook de winnaar van de Dakar 2023 moest eraan geloven. Ondertussen staat het Antwerps duo aan de leiding in de tussenstand van het Spaans kampioenschap.
Dirk Van Rompuy
Dirk Van Rompuy
Dirk Van Rompuy: “Normaliter is het niet de bedoeling om het volledige Spaans kampioenschap te betwisten, al is het verleidelijk als je aan de leiding staat. We zijn hier om de Dakar 2024 voor te bereiden, samen met het Spaanse TH Trucks die de assistentie op zich neemt. Later op het jaar gaan we nog richting Marokko waar we een rally zullen betwisten met veel duinen. Dit omdat het systeem in Dakar is veranderd en je niet meer om de duinen heen mag. Je moet erover en dat vergt de nodige voorbereiding. En uiteraard is er ook nog de 24 Hours of Zolder die eraan komen en nog twee raceweekends binnen de Belcar Historic Cup. Dus we moeten de agenda eens goed bekijken of het mogelijk is om nog wedstrijden te betwisten voor het Spaans kampioenschap regularity”.  

Foto's: VR Racing / Niels Vaeck
 



  • STX Motorhomes

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons